Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


نقش تکنولوژیهای نوین در هویت فرهنگی جوانان

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[02 Feb 2015]   [ ]

نویسندگان: دکترحسن درزیان رستمی 1


منصوره منصوری سده 2


چکیده


هدف از انجام این تحقیق شناخت نقش تکنولوژی های نوین در هویت فرهنگی جوانان با تاکید بر اینترنت و ماهواره می-باشد. برای رسیدن به این هدف از دیدگاه های نظریه پردازانی چون، گیدنز، استوارت هال، تاچفل، گربنر، مک لوهان، پیر بوردیو و پارسونز استفادهشده است. ماهواره واینترنت به عنوان ابزارهای جهانی شدن در نظر گرفته شده است.متغیرهای مستقل این پژوهش شامل میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی)ماهواره و اینترنت( و هویت فرهنگی متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در این مطالعه از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطالعات در بین پاسخگویان استفاده شدهاست. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکز میباشد، جامعه نمونه  305  نفر است که از طریق نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شده اند. دادههای تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS  مورد تحلیل قرار گرفته؛ که نتایج به صورت زیر است:


-         اینترنت نقش بیشتری در مقایسه با ماهواره در تغییر هویت فرهنگی جوانان دارد.


-         افزایش میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی نقش منفی در هویت ملی ندارد.


-         باافزایش میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی هویت مذهبی کاهش می یابد.


-         تکنولوژیهای نوین ارتباطی نقش مستقیمی در ایجاد شکاف نسلی دارند.


-         تکنولوژیهای نوین ارتباطی نقش مستقیمی برمتمایل کردن جوانان به سبک زندگی غربی دارند.


-         به طور کلی تکنولوژیهای نوین ارتباطی نقش منفی در هویت فرهنگی دارند و موجب میشوند جوانان به سمت جهانی شدنی که مورد نظر جوامع سرمایه داری و امپریالیستی است نزدیک شده و از فرهنگ ایرانی اسالمی خود دور شوند.


کلید واژه ها: جهانی شدن،تکنولوژی نوین، شکاف نسلی، هویت فرهنگی، هویت ملی، هویت مذهبیمقدمه:


بررسی نقش تکنولوژی نوین در هویت فرهنگی، از موضوعاتی است که باید با دو رویکررد متمرایز بره آن پرداختره شود.رسانههای نوین در حکم شمشیری دو لبه است که میتواند پیامدهای مثبت و منفی را به دنبال داشته باشرد . رسانههای نوین ،همچون دیگر ابزار بشری میتواند به آرمانهای تعالی بخش انسانها و جوامرع خردمت یرا خیانرت کند؛ زیرا قابلیت برنامههای ماهوارهای و اینترنت به گونهای است که به یک انردازه مریتروان از آنهرا بهررهبررداری مطلوب یا نامطلوب کرد. عمدهترین دغدغه ای که امروزه جهانیران برویژه کشرورهای غیرغربری را فررا گرفترهاسرت نگرانی هویتزدایی و استحاله فرهنگی است که امروزه بره مردد تکنولروژیهرای نروین ) اینترنرت و مراهواره( و در فرایند پرشتاب فرهنگپذیری، تشدید شدهاست.


با عنایت به قلّت و پراکندگی پژوهشهای علمی در محیطهای دانشجویی کشور، اطالعات و دانرش منظمری در براب بسیاری از ابعاد و وجوه زندگی اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی، ارزشی و فردی نسرل جروان بره ویرژه دانشرجویان و نیازها، انتظارات و گرایشهای آنان موجود نیست. با توجه به زیراد برودن سرهم جمعیرت جروان از جمعیرت کشرور، افزایش سهم مشارکت جوانان در اداره کشور و ترسیم چشم انداز مناسب برای برنامهریزیهای فرهنگی و اجتماعی و باالخص در راستای اهداف برنامه سروم توسرعه اجتمراعی، اقتصرادی و فرهنگری، توصریه مریشرود کره نیازهرا و اولویتهای ارزشی نسل جوان در بعد کالن مورد بررسی و کاوش علمی قرار گیرند تا ضمن جلوگیری از عدم انطبرا سیاستهای فرهنگی و اجتماعی با خواستها و اولویتهای ارزشی جوانان زمینههای مشارکت آن در امور کشور فرراهم گردد و حس همدلی، اطمینان و اعتماد متقابل میان سیاستگذاران و حکام سیاسی و جوانان افزایش یابد.)محسرنی تبریزی، )7 :1380


  هویت در جوامع سنتی بنا به شرایط و عوامل مختلف از ثبات بیشتری برخوردار است و مسئله بره چرالش کشریده شدن هویتهای تعریف شده با ویژگیهای مشخص شده کمتر مطرح بوده است.


اما در جوامع جدید سرعت دگرگونیهای اجتماعی و فرهنگی و   بسیار بیشتر است و لذا میتوان شراهد تغییررات بیشتر و دامنه دارتری در ارزشها، اندیشهها و رفتارهای اجتماعی بود و میتوان انتظرار بره چرالش کشریده شردن هویتهای گذشته را داشت . به گفتۀ تامپسون، اگر میخواهیم تأثیر فرهنگی رسانههای جمعی در جهران معاصرر را درك کنیم باید این دیدگاه را کناربگذاریم که مواجهه با رسانه یک سره به ترك شیوههای سنتی زندگی و پرذیرش شیوههای مدرن زندگی منجر خواهد شد؛ زیرا در نفس مواجهه با رسانهذاتاً هیچ گونه رویرارویی برا سرنت نیسرت . رسانههای ارتباطی را میتوان نه تنها در جهت چالش وتضعیف ارزش ها و باورهای سنتی، بلکه به منظور گسرترش و تحکیم سنتها نیز مورداستفاده قرارداد )عریضی،  .) 77: 1385


جهانی شدن به عنوان یک پروسه)فرآیند( و به تعبیر دیگر، پروژهای است کره اکنرون بره صرورت پدیرده ای چرالش برانگیز و غیر قابل انکار حیات بشری را تحت تاثیرخود قرار داده است. ایرن پدیرده کره بیشرتر برا غلبره فرهنرگ و تمدن غربی شناخته میشود؛ جامعه ایران را نیز از اثرات خود بیبهره نگذاشتهاست. یکی از مهم ترین تمایزها کره از سوی جهانی شدن به وقوع پیوسته ظهور  «  صنعت ارتباطات جهانی »  است که منشا تحروالت عظیمری در جهران معاصر شده و جامعه معاصر را از همه گذشته تاریخ متمایز کرده است )عاملی، )4 :1383


آنتونی گیدنز مهم ترین ساخت جهانی شدن را  «جهانی شدن ارتباطات »  می داند. به گفتره وی پدیرده جهرانی شردن بیش از همه تحت تاثیر پیشرفتها در نظام ارتباطات است. نظامی که ارتباطات بین فردی یک نفر با گروه و گروه برا گروه را متحول کرده است. گیدنز جهانی شدن را فشرده شردن روابرط اجتمراعی در سرط جهرانی بره گونره ای کره مکانهای دور افتاده را به یکدیگر وصل می کند و فاصله زمانی را در روابط اجتماعی از بین ببررد، مری دانرد )گیردنز،  164 :1380  (اینترنت و ماهواره از رسانههای بسیار تأثیرگذار در عصر حاضر است کره هماننرد سرایر رسرانههرا و وسایل ارتباطی،اساساً محصول غرب بوده و در طول چند سال اخیر وارد کشور شده است. اما آیا این رسرانه  صررفاً


دارای ماهیت غربی است؟ آیا فرهنگها وجوامع به تبع اصول و ارزشهای خاص خود از آن استفاده می کننرد؟ آیرا می توان از آن در راستای تقویت فرهنگ بومی استفاده نمود یا به تضعیف مبانی فرهنگی و هویتی جوامع دریافرت کننده منجر میشود؟ بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که یکی ازآسیبهای اینترنت و ماهواره به عنوان یرک رسانۀ مدرن، هویت شکنی است. دراین تحقیق بر آنیم تا نقش و ابعاد مختلف و تاثیر تکنولوژی های نوین ارتباطی )اینترنت وماهواره (را بر فرهنگ جوانان تبیین و ارزیابی کنیم و نهایتا به این پرسرش پاسرخ دهریم کره گسرترش تکنولوژی های ارتباطی و کارکرد ارتباطاتی آنها در جریان جهانی شردن ، چره نقشری در هویرت فرهنگری جوانران دارد؟ 


  درپژوهش حاضرسعی شده است تا با اسرتفاده ازنظریرات جامعره شناسری و بهرره گیرری از یافترههرای تحقیقراتی اندیشمندان ،به بررسی نقش تکنولوژی های نوین با تأکید برر مراهواره و اینترنرت در هویرت فرهنگری دانشرجویان پرداخته شود .


اهداف تحقیق :


هدف اصلی :شناخت نقش تکنولوژی های نوین )اینترنت و ماهواره ( در هویرت فرهنگری دانشرجویان دانشرکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسالمی تهران مرکز در سال  .1390


اهداف فرعی:


 -1  بررسی رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و ماهواره با هویت ملی جوانان.  -2  شناخت رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و ماهواره با هویت دینی جوانان. 


 -3  شناسایی رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و ماهواره بر شکاف ارزشهای بین نسلی.  -4  چگونگی میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی بر سبک زندگی غربی در جوانان.  -5  شناخت رابطه بین انگیزه استفاده از اینترنت وهویت فرهنگی.


 -6   شناسایی رابطه عضویت در اجتماعات مجازی وهویت فرهنگی.


سواالت تحقیق:


الف : سوال اصلی آیا بین میزان استفاده از ابزارهای جهانی شدن ) اینترنت و ماهواره ( و هویت فرهنگی رابطه وجود دارد؟ ب: سواالت فرعی


 -1  نقش میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی در فرایند جهانی شدن بر هویت ملی جوانان چیست؟


-2  چه ارتباطی بین میزان استفاده از تکنولوژی های نوین و هویت دینی جوانان وجود دارد ؟


-3  استفاده از ابزارهای جهانی شدن)اینترنت وماهواره(چه نقشی درتمایل به سبک زندگی غربی دارد؟


-4  آیا میزان استفاده از ابزارهای جهانی شدن)اینترنت وماهواره( در ایجاد شکاف ارزشی بین نسلها  نقش آفررین


است ؟


-5  میزان استفاده از اینترنت چه نقشی در تغییر هویت فرهنگی دارد.؟


-6  میزان استفاده از ماهواره چه نقشی در تغییر هویت فرهنگی دارد؟ -7  انگیزه استفاده از اینترنت در هویت فرهنگی جوانان چه نقشی دارد؟


 -8  عضویت در شبکه های اجتماعی در هویت فرهنگی جوانان چه نقشی ایفاء می کند؟


  ادبیات تحقیق


تکنولوژی های نوین ارتباطی مانند ماهواره، بازی های رایانه ای، اینترنت و امکانات آن مانند اتا های گفتگو، پسرت الکترونیک، وبالگ، پادکست و...، موبایل و امکانات آن مانند پیام کوتاه و بلوتوث، پخرش کننرده هرای موسریقی و....


امکان دسترسی به گنجینه ی عظیمی از فرهنگ بشری را فراهم کرده است. در واقع تعامل برین فرهنرگ هرا باعر شده و میشود ترا معنری سرازی هرا دگرگرون بشروند و بره شرکل غیرر برومی یعنری جهرانی در بیاینرد .)منرادی،


 )67:1384


جهانی شدن از طریق تاثیر بر فرهنگ، گنجینه ی معنایی افراد را تحت تراثیر قررار مری دهرد و مقاومرت آنهرا را از ایستادن در برابر فرهنگ های دیگر و فرهنگ جهرانی از برین مری بررد و آن هرا را آمراده ی پرذیرش مفراهیم جدیرد می کند. از این روی رسانه های نوین توانسته اند ابزاری شوند برای تسهیل ارتبرا و تعامرل فرهنگری میران افرراد و ملل آنها حتی امکان دسترسی به فرهنگ های دور افتاده را نیز فراهم سراخته انرد. )شمسری، )25:1388توجره بره نقش رسانهها، حکایت از اهمیت توزیع محصوالت فرهنگی -در کنرار تولیرد آنهرا- دارد. جهرانی شردن رسرانههرای جمعی به همراه جهانی شدن اقتصاد، در تولید و توزیع تلویزیون، ویدئو و دیگر محصوالت صرنعت فرهنگری نتیجره داده و نه تنها منجر به یکسانی محصوالت شده، بلکه یکسانی باز تولید برنامه های خشونت آمیز در طرول مرزهرا را - فقط به این دلیل که این برنامه های باز تولیدی گران نیست، و توانایی نفوذ به درون حصارهای برین فرهنگری را دارد- به همراه داشته است.)  . )Mowlana, 1997, p19


با جهانی شدن رسانهها یک فرایند ساده در افول هویتها در حال به وقوع پیوسرتن اسرت. امرروزه در دنیرای غررب، شاهد ناپدید شدن تدریجی چارچوبهای شناخته شده ی سنتی و بسیار ارزشمندی بوده ایم که مردم می توانسرتند از آنها برای شناختن خود و جایگاهشان در جامعه استفاده کرده، هویتهرای شخصری و جمعری خرود را برا آرامرش نسبی بپذیرند. این منابع هویتی، در گذشته، طبقه اجتماعی، خانواده هرای گسرترده و هسرته ای، ملیرت و مرذهب برروده انررد کرره در دهرره هررای اخیررر بررا جریرران جهررانی سررازی حرراکم بررر رسررانههررا، رو برره افررول هسررتند. )مررک کوایل، )53:1380  ماهواره و اینترنت با ماهیت خاصی که دارند باع رشد فردگرایری شرده، فرصرتهای الزم بررای رشد هویتهای قوی و با ثبات را از بین می برند. افراد، با این رسانهها ارتبا ایجاد می نمایند و رسانهها نیز آنهرا را به صورت افراد مستقل و اعضای بی نام و نشان یک مخاطب انتزاعی و همگانی محسوب می کنند. این روند، باعر از هم گسستن پیوندهای اصیل خانوادگی و اجتماعی شده و جاذبه های آن باع میشود تا افراد، بیشترین اوقرات خود را با این برنامه ها سپری کنند. )امیدوار، صارمی، )23:1381  و این می تواند به مرور زمان به اخرتالل هویرت منجر شود. یکی از کارکردهای منفی رسانهها در فرآیند هویت یابی، ارائهی الگوهای ناسالم در رسانههاست.


مفاهیم تحقیق


جهانی شدن:1  از دیدگاه گیدنز جهانی شدن یعنی گسترش روابط اجتماعی 2  و اقتصادی  3  در سراسر جهان در دوران کنونی. )گیدنز،  «)787 :1379مک گرو »  در خصوص جهانی شدن چنرین مری گویرد :  «  افرزایش شرمار پیونردها وارتباطات متقابلی که فراتر از دولتها دامن می گسترند ونظام جدید جهانی را می سرازند. )دهکرردی، )16:1386 «مارتین آلبرو »  جهانی شدن را به فر آیندهایی که بر اساس آن تمام مردم جهان در یک جامعه واحد و فراگیرر بره هم می پیوندند، تعریف میکند.)ویلیامز،اسماعیلی،  )138:1379


در هرحال جهانی شدن به معنای بین المللی شدن، از گسترش و بسط تعامالت و ارتباطات میان دولت هرا و مرزهرا حکایت می کند. به بیان دیگر، بین المللی شدن توصیفی از وضع ناشی از توسعه مبادالت بین المللی و روابط بررونمرزی کشورها است که به نحوی اساسی بر اوضاع درونی دولت ملت ها تأثیر گذاشته و آنان را وارد شررایط متفراوت با قبل می سازد.)کچویان، )65:1386


  هویت فرهنگی:1  در اصطالح مردم شناسی، عبارت است از تأکید بر خصوصیات و ویژگری هرای فرهنگری و تراریخی یک جامعه مانند هنر موسیقی و ادبیات، زبان و رسوم و سنتهای ملی و دینی، باورها و... که در طول تاریخ نشانگر تمایز آن جامعه با جوامع دیگر است. )طبیبی، )44 :1374


  هویتها از طریق ارتباطات رسانهای شکل می گیرند و مشروعیت می یابند رسانهها بعنوان ابرزار ارتباطرات جمعری می توانند عاملی برای ایجاد بحران و مشکالت هویتی باشند از همین روست کره رشرد رسرانههرای برین المللری و گسترش فرهنگ رسانهای باع پیدایش فرهنگی میشود که از درون هویتهای فرهنگری گسرترده بیررون مری آیرد.فرهنگ هنگامی پویاست که بتواند به چالشهای هویتی ایجاد شرده از طریرق فراینرد دردنراك توسرعه در روایرات رسانهای امروز پاسخ دهد ... تنها راه بقای هویتها و فرهنگهای موجود در جهان سوم ارائه پاسخهای مناسرب بره اعضررا بررا اسررتفاده از شرریوههررای مناسررب یعنرری روایررات رسررانهای اسررت ) میررر فخرایرری ، ) 213: 1384  هویررت فرهنگی،برایند کنشهای متقابل گوناگونی که بین شخص و محیط اجتماعی دور و نزدیرک او صرورت مری گیررد، را نشان می دهد. هویت فرهنگی شکلی از مقوله بندی تمایز «  ما و آنان »  که بر تفراوت فرهنگری مبتنری اسرت، مری-باشد.) کوش،دنی،۲۸۳۱: ۴۱ ( امروز هویت فرهنگی ایرانیان ،در وضعیتی مبهم وسطحی قرار داردوبره دلیرل همرین ضعف با چالشهای جدی مواجه است تالش در راه باز تعریف وتعمیق هویت فرهنگی امرری حیراتی وضرروری اسرت )مهدی زاده، )183- 153: 1388


هویت ملری: يكي از مباحث اصلي مطالعات فرهنگي،  «هويت ملي  »  استت.


ا صوالً هو يت چه م لي و چه فرهن گي به رف تار، اع مال و چ گونگي بازيگري فرد در منا سبات روز مره ا طالق مي شود.)ميرفخرايي، )159:1384  هویت ملی به عنوان پدیدهای سیاسی و اجتماعی نوزاد عصر جدید است و به عنوان یرک مفهروم علمی، از ساختههای تازه علوم اجتماعی است که از نیمه دوم قرن کنونی به جای مفهوم  «خلق و خوی ملی »  رواج گرفته است.)تاجیک، 84 ۳۱: ۱۶۱(


  هویت دینی : از نیازهای فطری آدمی، گرایش به عشق و پرستش است، به این معنا که انسان مسرتقل از هرر گونره یادگیری در درونش تمایل به عبادت و بندگی خدا را احساس می کند . تجلی چنین احسراس و تمرایلی دراعمرال و رفتار دینی آشکار می گردد و به طور کلی رابطه آدمی و دین و نسبتی که با آن پیدا می کند، در مقوله هویت دینری قابل تبیین و توضی است. و به گفته یکی از روانشناسان، هدف ایدئولوژی ایجاد تصویری در ذهن شخص است کره احساس فردی و جمعی هویت را در او تقویت نماید. )شاملو، :1388 ۷۶(


شکاف نسلی: در فرهنگ آکسفورد، این مفهوم بعنوان اختالفی در نگرش یا رفتار جوانان و افراد سرالمندتر تعریرف شده که موجب عدم فهم متقابل آنان از یکدیگر می شود و فرهنگ وبستر نیز، آن را به عنوان اخرتالف گسرترده در خصلت ها و نگرش های میان نسل ها تعریف کرده است )معیدفر، )56 :1387اینگلهارت یکی از عوامل تأثیرگذار برر شکاف ارزش های نسل ها را جهانی شدن ارتباطات می داند. وی می گویرد مری بینریم کره جوانران در سراسرر جهران لباس های جین می پوشند و به موسیقی پاپ گوش می دهند، اما کمتر تفاوت های ارزشی آشکار اسرت )خرالقی فرر،  )114 : 1381  برخورد تضاد گونه بین نسلی زمانی شکل می گیرد که هم جهتی ارزشری ورفتراری وجرود نداشرته باشد. فرهنگ پذیری با انتقال ارزشها ،باورها وهنجارهای جامعه به نسل جوانتر ممکن مری شرود.)چیت سراز قمری ، )312:1382


چارچوب نظری


در این تحقیق به چند نظریه مهم در زمینه جهانی شدن و نقش ابزارهای نروین ارتبراطی برر هویرت فرهنگری مری پردازیم:


مک لوهان معتقداست درپرتو مسایل ارتباطی الکترونیک چهره ی کار و زندگی اجتماعی دگرگون میشوند.جوامرع و ملتها به هم نزدیک می گردند و در نهایت ،دهکده ای به پهنای کره ارض ،پدیردمی آیرد.مرک لوهران درتحروالت آینده ی زندگی بشری ،برای وسایل الکترونیکی در زمینه های مختلف صنعتی ،آموزشری و فرهنگری نقرش تعیرین کننده ای قائل است و درآثارگوناگون خود،همه جا به آن اشاره دارد.مک لوهان روش آموزشری را برا واقعیرت هرای دنیای امروز سازگارنمی داند.اوبحران های دانشگاهی موجود جهان را ناشی ازعدم انطبرا نظرام آموزشری باشررایط ارتبا الکترونیکی می داند و دراین زمینه توصیه می کندکه برای تأمین نیازمنردیهای جوامرع کنرونی ،الزم اسرت درروش ها وبرنامه های آموزشی تجدیدنظر گردد . او معتقداست که عصر ما دسرتخوش انقرالب شرده اسرت وعلرت بحران های دانشگاهی نیزمانند سایر موارد،نادیده انگاشتن تحوالتی است که از رسانههای الکترونیکی حاصرل شرده است)دادگران،  .)97 -96: 1377


همچنین وی معتقد است زمانی که ما فناوری جدیدی را وارد جامعه ای می کنیم آن جامعه را برای همیشره عروض کرده ایم و جوانان به دلیل نوگرایی و آمادگی برای پذیرش تازگی ها، بیشرتر از افرراد مسرن کره افکرار و عقایدشران شکل گرفته، تحت تأثیر این تغییرات قرار می گیرند. یعنی جذب تغییراتی چرون نحروه ارتباطرات، مرد، سیاسرت و الگوپذیری غیرفرهنگی خود )نابهنجاری( می گردند. به طوری که این الگوپذیری که مغایر با ارزش هرا و هنجارهرا و به طور کلی فرهنگ جامعه خودشان است، در آن ها موجب ایجاد بحران هویت و در نهایت منجرر بره برروز شرکاف بین نسل ها می گردد. بر اساس این رویکرد تحوالت سریع تکنولوژیکی در حروزه اطالعرات و ارتباطرات و دسترسری گسترده نسل جوان به رسانه هایی مانند ماهواره و اینترنت آن ها را در موقعیت متفاوتی برا نسرل پیشرین قررار داده است. سرعت این تحوالت، زندگی، رشد و بلوغ جوان را تحت تأثیر قرار داده و روند جامعه پذیری راکامالً دگرگرون کرده است. اگر در گذشته روند جامعه پذیری عمدتا توسط خانواده، مدرسه و نهادهایی انجام می شد که عناصرری از نسل پیشین همچون پدر، مادر، معلم، واعظ و معتمد در این انتقال فرهنگی نقش ایفا می کردند، دسترسی گسترده به امکانات نوین تکنولوژیکی، نسل جدید را در جریان تحوالت تازه ای قرار داده است، بدین ترتیب با تغییرر مبرانی ورود گزاره های ارزشی، نظام ارزشی این نسل نیز متفاوت از نسل پیشین شده است .)عمادی،  )230 :1388


بدین ترتیب بررسی نظریه مک لوهان نشان می دهد که وی تأثیر رسانه ها را در تغییرر و تحروالت بوجرود آمرده در ارزش ها، نگرش ها و به طور کلی هنجارهای نسل جدید بسیار مؤثر می داند و به همرین دلیرل مطالعره گسرترده ای روی این پدیده انجام داده است . این نظریه پرداز علت اصلی تغییرات بوجود آمده در ارزش ها را تنهرا بره رسرانه هرا تقلیل داده و عوامل دیگر را در بوجود آمدن این پدیده چندبعدی نادیده گرفته است. نگارنده منکر تأثیری که ایرن تکنولوژی نوبنیاد بر جامعه می گذارند نیست، بلکه معتقد است کره پدیرده هرای اجتمراعی چندبعردی بروده و تنهرا نمی توان از یک زاویه و از یک دیدگاه به بررسی و تحلیل آن ها پرداخت.


گربنر در نظریه کاشت استدالل میکند، اهمیت رسانهها نره در تشرکیل )تروده(، بلکره در خلرق راههرای مشترك انتخاب و نگریستن به رویدادهاست که با استفاده از نظامهای پیام مبتنی بر فناوری عملی مری-شود و به راه های مشترك نگریستن و فهم جهان می انجامد. او این حقیقت را ) کاشرت الگوهرای انگراره ای غالب( می خواند.در نظریه کاشت، تاثیر رسانه ها ، در مجموع  «نمادین »  است تا رفتاری. بررای مثرال، تلویزیون بر نحوه نگاه مردم به دنیا و بر درك آنان از مخاطراتی که در جهان احساس می کنند، تاثیر می گذارد. در واقع رسانه گرایشی به این دارد که روایتهای یکسان و نسبتاً مرورد وفرا ازواقعیرات اجتمراعی ارائرره کرررده و مخاطبرران خررود را نیررز سررازگار بررا آن و برره اصررطالح  «فرهنررگ پررذیر »  سررازد.)مهرردی زاده، )99:1384  گربنر نشان داده است که تفاوتهای میان تماشاگران پرمصرف و کم مصررف حتری در شماری از دیگر متغیرهای مهم از جمله سن، تحصیالت وجنسیت نیز ظاهرمی شود وی تصدیق می کنرد که رابطه میان تماشای تلویزیون و نظرهای مختلف درباره دنیا،در واقع ممکن است به سربب متغیرهرای دیگر باشد. گربنر کوشید آن متغیرها را کنترل کنرد. )مرک کوایرل، )1382:83  نظریره پرردازان کاشرت استدالل می کنند که تلویزیون اثررات درازمردت دارد، اثررات تردریجی و غیرمسرتقیم امرا مترراکم و برا اهمیت. آنها تاکید می کنند که تماشای تلویزیون بیشتر اثررات نگرشری دارد ترا رفتراری. تماشرای زیراد تلویزیون به عنوان  «کاشت  »  نگرش هایی دیده می شود که بیشتر با جهانی که برنامه هرای تلویزیرون بره تصویر می کشند هماهنگ است تا با جهان واقعی.


  از نظر والرشتاین،جهانی شدن فرهنگی به معنای سیطره فرهنگ غرب بردیگرر فرهنرگ هاسرت کره بره دوگرانگی فرهنگی درجنوب منجرخواهد شد .منتقدانی چون او معتقدند غربری کرردن نمری توانردآخرین و بهتررین پاسرخ بره جهانی شدن باشد، زیرا غرب خود ازمشکالت عدیده اجتماعی وفرهنگی رنج می برد و با چالشرهای بسریاری درایرن زمینه روبه روست .سلطه غرب بر رسانهها وابزارهای نوین رسانه ای به ویژه شبکه های ماهواره ای واینترنت به بری ثباتی فرهنگی، ارزشی وهویتی درکشورهای پیرامونی منجر میشود.


  گیدنز از جمله نظریه پردازانی است که در واکنش به رهیافت تقلیلگرا و اقتصادمحور نظریه پرردازان نظرام جهرانی، به ویژه والرشتاین، برجنبه های فرهنگی واجتماعی فرایند جهانی شردن تأکیرد مری کننرد و آن را فراترر از شرکل گیری نظام جهانی میدانند.پیچیدگی و چندجانبه بودن جهانی شدن در قردمت، شردت و فراگیرر برودن آن نهفتره است .نتیجه می گیریم طبق نظریه گیدنز در جامعه جوان ما نیز تکنولوژیها موجب تغییرات پایهای در فرهنگ مرا شده اند و فرهنگ و هویت ایرانی - اسالمی به سمت جهانی شدن میرود. چررا کره تکنولروژیهرای نروین ارتبراطی )ماهواره و اینترنت( موجب شده است که فاصله های مکانی و زمانی از بین بروند و همه جوانران برا سررعت بسریار باالیی در هر مکانی که زندگی می کنند به مدها، ارزشها و هویتهای جهان سرمایه داری آشنا شوند و مشرابه آنهرا فکر و رفتار کنند. 


به نظر او جهانی شدن نتیجه ی گسترش طلبی و عام گرایی نظام اجتمراعی مردرن اسرت کره آن را از نظرام هرای اجتماعی پیشین متمایز می سازد . گسترش و فراگیرشدن تجردد هرم در عوامرل مرؤثربر آن ریشره دارد. بازسرازی زمان و فضا و بی بسترشدن جملگی میل به جهان گیرشدن دارند و فرایند جهانی شدن را تسهیل میکنند .)جالیی پور، )54- 75 :1384


هال استدالل می کند که هویتهای ملی همان گونه که خودشان وانمرود مری کننرد چیزهرایی ازلری نیسرتند کره هنگام تولد با فرد زاده شوند و به عنوان بخشی از ذات ماهوی وی باشند . هویت ملی اساسا مدرن است و نه ازلری . )هال و گیبن۲۹۹۱ ، ) 89  هرال معتقد است کره " برخری عوامرل در تضرعیف هویرت ملری و فرهنرگ ملری نقرش داشته اند: الف( وابستگی متقابل و فزاینده بین المللی که کشورها را به سازمان های فرعی متصل میکنرد. بنرابراین سیاستهای پولی و مالی حکومت های ملی ، تحت سیطره تحرکات بازارهای بین المللی هستند. ایرن امرر ترا حردی حیطه اختیارات دولت ملی را کاهش میدهد. ب( دردهه هفتاد سرمایه داری به تبع بحرانی که در آن گرفتار شرده بود به گشایش بازاهای جدید همت گماشت . ج( شروع مهاجرت گسترده نیروی کار در جهان پس از جنگ د( وابستگی متقابل زیست محیط جهانی که در پی آن ضایعات زیست محیطی بی گذرنامه از مرزهرای ملری عبرور می کنند.") هال، ۳۸۳۱الف:۶۴۲-۳۴۲   یک برداشت رایج از جهانی شدن فرهنگ، نظریۀ امپریالیسم فرهنگری اسرت . برر پایرۀ ایرن دیردگاه، جهرانی شردن فرهنگ در واقع چیزی جز صدور کاالها، ارزش ها و اولویت های زندگی غربی )به ویژه فرهنگ امریکرایی( نیسرت. در این مبادله صنایع غربی مسلط اند و امکانی برای روابرط و تبرادل فرهنگری برابرر میران غررب و بقیرۀ جهران براقی نمی گذارند، بدین ترتیب نوعی فرهنگ مصرفی متناسب با نظام سرمایه داری ایجاد می شود. بنرابراین آنچره فرهنرگ


جهانی نامیده می شود، نوعی فرهنگ مصرفی است که به کمک ارتباطات گسترده فنّراوری الکترونیرک یرا رسرانۀ فرهنگی جهان گیر می شود. به همین دلیل امروزه از کوکاکوالریزاسیون و مک دونالدیزاسیون سخن می گوینرد.)گرل محمدی، . )109:1381  طبق این نظریه، در تحمیل فرهنگ امریکایی،عمالً فرهنگ های برومی نرابود مری شروند و شیوة زندگی امریکایی را به ساکنان محلی می قبوالنند.


پارسنز پدیده شکاف نسلی را در مجموعه نظریه کنشی خود به صورت غیرمستقیم بررسی کررده اسرت. برر اسراس نظریه وی در عملی که از فرد سرمی زند و او آن را کنش می نامد، سه عنصر شرامل نظرام فرهنگری، نظرام رفتراری نظام شخصیتی وجود دارد. این سه نظام محیط های درون کنشی نظام اجتماعی هستند. خاصیت کنش، معنی دار و ارادی بودن آن است و دارای جنبه نظام مند نیست. این کنش دارای ابعاد انسانی و اجتماعی اسرت. ایرن اجرزاء در طول گذشت زمان در جامعه شکل می گیرد و از نسلی به نسل دیگر می رسند. در واقع ارگانیسم در فرایند تعامل برا نظام فرهنگی، بخشی از موارد سه گانه فو را درنظر گرفته و آنان را درونی می کند. به این اعتبار، شخصریت آدمری که در آن مجموعه ای از عقاید، باورها، اندیشه ها و هنجارها وجود دارد محصول رابطه ارگانیسرم برا نظرام فرهنگری است.)ستار، ) 256:1388 


پی یر بوردیو معتقد است که فرد بر اساس ساختمان ذهنی منحصر به فرد خود که تحت ترأثیر محریط اجتمراعی او قرار دارد جهان و محیط اجتماعی را می بیند و بر مبنای آن کرنش انجرام مری دهرد.)ریتررز، )721:1386  بوردیرو مسأله نسل، روابط نسلی و تضاد و تقابل میان نسل های مختلف در عرصه های اجتمراعی، نظیرر دانشرگاه، سیاسرت، ادبیات، هنر و غیره را پی گیری و تحلیل نموده است. وی چالش های بین نسلی را همانند سایر تعارضات اجتمراعی، مستقل از طبقه و نظام قشربندی اجتماعی یا بره تعبیرر او نظرام هرای سرلطه و نرابرابری در عرصره هرای مختلرف، نمی داند و در چهارچوب نابرابری و تضاد اجتماعی به تحلیل روابط و تعارضات نسلی در ابعاد اجتمراعی، اقتصرادی، فکری و فرهنگی می پردازد.


در واقع آنچه که از نظریه بوردیو در مورد شکاف نسلی برداشت می شود این است که نسل های مختلف هرر یرک در جهان های اجتماعی متفاوتی زندگی می کنند و هر یک بر اساس ساختمان ذهنی خاص خرود کره محصرول محریط اجتماعی است که در آن به سر می برد، کنش اجتماعی خاصی را انجام می دهد.


بنابراین با تغییر محیط اجتماعی و ورود تکنولوژیهای جدید، جوانان با محتواها و ارزشهای جدیدی که با ارزشرها و هنجارهای خود در تضاد است آشنا میشوند و به دلیل جذابیت های بصری به آنها جذب میشوند و به مررور زمران با نسل قبل )والدین خود( دچار اختالف میشوند .البته پیربوردیو معتقد است که با کنترل متغیر های زمینه نقرش و تا ثیر محیط روی فرد تغییر می یابد که مطالعات ما نیز این دیدگاه را تائید می کنرد. پرس مری تروان برا تقویرت ارزش ها و فرهنگ اصیل ایرانی از ورود فرهنگ بیگانه جلوگیری کنیم.


 


































































نظريه جهانی شدن


ميزان استفاده از تکنولوژيها و سبک


  


  


مک لوهان


زندگی غربی


  


  


نظريه کاشت گربنر


ماهواره و هويت فرهنگی


  


  


نظريه جهانی شدن


ميزان استفاده از تکنولوژيها و


  


  


گيدنز


هويت فرهنگی


  


  


نظريه هويت


رسانه و هويت ملی و مذهبی


  


  


استوارت هال


  


  


  


  


  


نظريه امپرياليسم


سبک زندگی غربی


  


  


فرهنگی


  


  


  


  


  


نظريه پارسونز و


شکاف نسلی


  


  


  


  


  


  


  پير بورديو


روش شناسی تحقیق


پژوهش حاضر، به روش پیمایشی انجام گرفته است واز تکنیک "پرسشنامه" برای گردآوری داده ها اسرتفاده شرده است. در این تحقیق تمام دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکز جامعه آماری را تشکیل می دهند. با توجه به اطالعات بدسرت آمرده تعرداد دانشرجویان در حرال حاضر  5629  نفر میباشد که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران  305  نفر بره دسرت آمرده اسرت، روش نمونره گیری به کار گرفته شده غیراحتمالی دردسترس است. اعتبار تحقیق از نروع اعتبرار صروری اسرت و پایرایی آن برا ضریب همبستگی آلفای کرونباخ سنجیده شده است، که برابر با  0.81  میباشد.



مدل تحقیق


هویت فرهنگی


 































































































































































 


هویت


  


  


  


  


  


  


مذهبی


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


ابزارهای جهانی شدن


  


  


  


هویت


  


  


  


  


  


  


  


  


  


ملی


  


  


  


  


  


  


  


  


اینترنت


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


شکاف


  


  


  


  


  


  


نسلی


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


ماهواره


  


  


  


تمایل به


  


  


  


  


  


  


  


  


  


سبک


  


  


  


  


  


  


زندگی


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


غربی


  


  


  


  


  


 


مدل ازنویسندگان مقاله می باشد.


تحلیل یافته هاوآزمون فرضیه


الف:تحلیل یافته های جداول فراوانی جدول شماره  1  :توزیع فراوانی بر حسب میزان استفاده از اینترنت





















































گزینه


فراوانی


درصد


درصد خالص


درصد تجمعی


کمتر از  2  ساعت


96


31.5


32.1


32.1


2 - 4ساعت


71


23.3


23.7


55.9


4 - 6ساعت


48


15.7


16.1


71.9


بیشتر از  6  ساعت


84


27.5


28.1


100.0


جمع


299


98.0


100.0


  


بی پاسخ


6


2.0


  


  


جمع


305


100.0


  


  


داده های جدول حاکی از آن است که از  305  نفر پاسخگو برحسب میزان استفاده از اینترنت،  31.5  درصد یا  96  نفر کمتر از  2  ساعت و  66.5درصدیا 203نفربیشتراز 2ساعت از اینترنت استفاده می کنند.



جدول شماره  2  :توزیع فراوانی بر حسب میزان استفاده از ماهواره


 







































































گزينه


فراوانی


درصد


درصد


درصد


  


  


  


خالص


تجمعی


کمتر از يک ساعت در


90


29.5


34.2


34.2


روز


  


  


  


  


1تا  3ساعت در روز


47


15.4


17.9


52.1


3تا 5ساعت


53


17.4


20.2


72.2


بيش از  5  ساعت در


73


23.9


27.8


100.0


روز


  


  


  


  


جمع


263


86.2


100.0


  


بی پاسخ


42


13.8


  


  


جمع


305


100.0


  


  


طبق جدول توزیع فراوانی برحسب میزان استفاده از ماهواره از  305  نفر پاسخگو،  29.5  درصد یا  90  نفر کمتر از یک ساعت در روز و  56.7درصد یا  173  نفر بیشتر از  1  تا  2  ساعت در روز برنامه های ماهواره را تماشا می کنند.































































































































 


  


جدول شماره  3  :توزیع فراوانی بر حسب ابعاد هویت فرهنگی


  


  


  


  


  


  


  


  


  


گزینه


هویت ملی


هویت مذهبی


تمایل به سبک زندگی غربی


شکاف نسلی


  


فراوانی


درصد


فراوانی


درصد


فراوانی


درصد


فراوانی


درصد


  


  


  


خیلی کم


0


0


39


12.8


27


8.9


7


2.3


  


کم


8


2.6


65


21.3


33


10.8


20


6.6


  


تاحدی


76


24.9


75


24.6


84


27.5


109


35.7


  


زیاد


137


44.9


68


22.3


111


36.4


131


43.0


  


خیلی زیاد


80


26.2


49


16.1


47


15.4


35


11.5


  


جمع


301


98.7


296


97.0


302


99.0


302


99.0


  


بی پاسخ


4


1.3


9


3.0


3


1.0


3


1.0


  


جمع


305


100.0


305


100.0


305


100.0


305


100.0


  


 
























































































 


جدول شماره  4  :توزیع فراوانی بر حسب هویت فرهنگی


  


  


  


  


  


  


  


  


  


گزینه


فراوانی


درصد


درصد خالص


  


درصد تجمعی


  


  


ضعیف


36


11.8


11.9


  


11.9


  


  


متوسط


195


63.9


64.6


  


76.5


  


  


قوی


71


23.3


23.5


  


100.0


  


  


جمع


302


99.0


100.0


  


  


  


  


بی پاسخ


3


1.0


  


  


  


  


  


جمع


305


100.0


  


  


  


  


بر اساس یافته های موجود در جدول، هویت فرهنگی بیش از نیمی از پاسخگویان در سط


متوسط قرار دارد و کمترین


نسبت از پاسخگویان، دارای هویت فرهنگی ضعیف می باشند.


  


  


  


جدول شماره  5  :توزیع فراوانی بر حسب عضویت در اجتماعات مجازي


 




























































گزينه


فراوانی


درصد


درصد


  


  


  


خالص


فيس بوک


138


45.2


67.6


توئيتر


3


1.0


1.5


کلوب دات


13


4.3


6.4


کام


  


  


  


باالترين


12


3.9


5.9


ساير


38


12.5


18.6


جمع


204


66.9


100.0


بی پاسخ


101


33.1


  


جمع


305


100.0


  


داده های به دست آمده بیانگر آن است که از  305  نفر پاسخگو برحسب عضویت در اجتماعات مجازی، بیشترین نسبت یعنی  45.2  درصد یا  138  نفر در فیس بوك و کمترین نسبت یعنی  1  درصد یا  3  نفر در توییتر عضو هستند. 






































ب:تحلیل یافته های آزمون فرضیه ها


  


  


  


  


جدول شماره  6  :ضریب همبستگی میزان استفاده از اینترنت وماهواره با هویت فرهنگی


  


  


  


متغیر


میزان استفاده از اینترنت


میزان استفاده از ماهواره


  


  


هویت فرهنگی


ضریب همبستگی پیرسون


-.218


-.111


  


  


سط  معناداری


.001


.103


  


  


  


  


آنچنان که ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد، میان هویت فرهنگی و میزان استفاده از اینترنت همبستگی مثبت و بسیارضعیفی وجود دارد یعنی با باال رفتن میزان استفاده از اینترنت، هویت فرهنگی تضعیف میشود و میان میزان استفاده از ماهواره و هویت فرهنگی همبستگی معناداری وجود ندارد.
















































جدول شماره :7ضریب همبستگی میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین با هویت فرهنگی و ابعادآن


  


  


  


متغیر


هویت


هویت


میزان تمایل به سبک


شکاف


هویت


  


  


ملی


مذهبی


زندگی غربی


نسلی


فرهنگی


  


  


  


  


میزان استفاده از


ضریب همبستگی پیرسون


-.155


-.155


.139


.149


-.254


  


تکنولوژی


سط  معناداری


.017


.017


.031


.017


.000


  



ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد، که میان میزان استفاده از تکنولوژی و متغیرهای هویت ملی، مذهبی، میزان تمایل به سبک زندگی غربی، شکاف نسلی و هویت فرهنگی همبستگی معناداری وجود دارد. هویت ملی، مذهبی و هویت فرهنگی دارای همبستگی منفی و بسیار ضعیفی می باشند به طوری که با باال رفتن میزان استفاده از تکنولوژی هویت ملی، مذهبی و فرهنگی تضعیف میشود و میان میزان تمایل به سبک زندگی غربی و شکاف نسلی همبستگی مثبت و بسیار ضعیفی وجود دارد به این صورت که با باال رفتن میزان استفاده از تکنولوژی شکاف نسلی و میزان تمایل به سبک زندگی غربی بیشتر میشود.

















































 


جدول شماره 8  :ضریب همبستگی انگیزه استفاده از اینترنت و هویت فرهنگی


  


  


  


متغیر


چت و گفتگوی


وب


دوست یابی و


علمی و


دریافت و تماشای


  


  


اینترنتی


نویسی


شبکه سازی


آموزشی


تصاویر غیراخالقی


  


  


  


  


هویت


ضریب همبستگی پیرسون


-.245


-.134


-.222


.0710


-.218


  


فرهنگی


سط  معناداری


.000


.045


.001


.281


.001


  


نتایج به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که میان هویت فرهنگی و چت و گفتگوی اینترنتی، وب نویسی، دوست یابی و شبکه سازی و دریافت و تماشای تصاویر غیراخالقی همبستگی منفی و بسیار ضعیفی وجود دارد یعنی با باال رفتن میزان چت، وب نویسی، دوست یابی و شبکه سازی و دریافت و تماشای تصاویر غیراخالقی هویت فرهنگی نیز تضعیف میشود و برعکس. اما میان کاربرد علمی و آموزشی اینترنت و هویت فرهنگی همبستگی معنی داری وجود ندارد.


جدول شماره  : 9  توزیع فراوانی هویت فرهنگی بر حسب عضویت در اجتماعات مجازي


 





































































































































































































































































































































































































































































عضويت در اجتماعات


فيس


توئيتر


کلوب


باالترين


ساير


جمع


  


  


  


مجازي


  


  


هويت فرهنگي


بوک


  


دات کام


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


فراوانی


22


0


1


3


  


0


26


  


  


  


  


  


  


  


  


درصد سطری


84.6%


.0%


3.8%


11.5%


  


.0%


100.0%


  


ضعيف


  


  


  


  


  


  


درصد


21.2%


.0%


11.1%


25.0%


  


.0%


16.0%


  


  


  


ستونی


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


درصدکل


13.5%


.0%


.6%


1.8%


  


.0%


16.0%


  


  


  


  


  


  


  


  


  


فراوانی


75


0


5


6


  


28


114


  


  


  


  


  


  


  


  


درصد سطری


65.8%


.0%


4.4%


5.3%


  


24.6%


100.0%


  


متوسط


  


  


  


  


  


  


درصد


72.1%


.0%


55.6%


50.0%


  


80.0%


69.9%


  


  


  


ستونی


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


درصدکل


46.0%


.0%


3.1%


3.7%


  


17.2%


69.9%


  


  


  


  


  


  


  


  


  


فراوانی


7


3


3


3


  


7


23


  


  


  


  


  


  


  


  


درصد سطری


30.4%


13.0%


13.0%


13.0%


  


30.4%


100.0%


  


قوی


  


  


  


  


  


  


درصد


6.7%


100.0%


33.3%


25.0%


  


20.0%


14.1%


  


  


  


ستونی


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


درصدکل


4.3%


1.8%


1.8%


1.8%


  


4.3%


14.1%


  


  


  


  


  


  


  


جمع


  


فراوانی


104


3


9


12


  


35


163


  


  


  


  


  


  


  


  


درصد سطری


63.8%


1.8%


5.5%


7.4%


  


21.5%


100.0%


  


  


  


  


  


  


  


  


  


درصد


100.0%


100.0%


100.0%


100.0%


  


100.0%


100.0%


  


  


  


ستونی


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


درصدکل


63.8%


1.8%


5.5%


7.4%


  


21.5%


100.0%


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


آزمون کای اسکوئر


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


آزمون کای


  


درجه آزادی


  


سطح


  


  


  


  


  


  


  


اسکوئر


  


  


  


معناداری


  


  


  


  


  


  


  


36.122


  


8


  


  


.000


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


براساس آزمون انجام شده، کای اسکوئر به میزان  36.122  و درجه آزادی 8  با  1درصدخطا و  99  درصد اطمینان، بین دو متغیر هویت فرهنگی و عضویت در اجتماعات مجازی، رابطه وجود دارد


نتیجه گیری تحقیق


داده ها حاکی از آن است که از  305  نفر پاسخگو برحسب میزان اسرتفاده از اینترنرت،  31.5  درصرد یرا  96  نفرر کمتر از  2  ساعت و  66.5درصدیا 203نفربیشتراز 2ساعت از اینترنت استفاده می کننرد. همچنرین توزیرع فراوانری برحسب میزان استفاده از ماهواره از  305  نفر پاسرخگو،  29.5  درصرد یرا  90  نفرر کمترر از یرک سراعت در روز و  56.7درصد یا  173  نفر بیشتر از  1  تا  2  ساعت در روز برنامه های ماهواره را تماشا می کنند. که نشان مری دهرد به نسبت، جوانان زمان زیادی از روز خود را پای تکنولوژیهای نوین ارتباطی می گذارند به عقیده مک لوهران اگرر چه فناوری، از ذهن و عمل انسان منشعب است، انسان هر عصر و دوره ای، خود زاییده فناوری زمان خرویش اسرت. به عبارت دیگر، هر فناوری، بشر را به تدریج در فضای تازه ای قرار می دهد و هر فضای تازه، عاملی تعیین کننرده در سرنوشت و زندگی بشر به شمار می رود )عالی،  .)212 : 1388  این تغییرات مهم و بنیادی را مری تروانیم در نقرش ماهواره ها بر دانشجویان دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکز ببینیم، یافتره نشران مری دهرد کره بنرابر فراوانری برحسب مهمترین منبع ترویج مدهای جدید در ایران از  305  نفر پاسخگو، بیشترین نسبت یعنی  58.7  درصرد یرا  179  نفر ماهواره و کمترین نسبت یعنی  3.9  درصد یا  12  نفر تلویزیون را مهمترین منبع ترویج مدهای جدید در ایران می دانند، که استنبا میشود مطابق نظر مک لوهان جامعه جوان ایرانی نیز از طریق ماهواره و اینترنرت برسمت مدها و سبک های جهانی پیش میرود و به مرور زمران از ارزش هرا، فرهنرگ، اداب و رسروم، و سرنت هرای اصیل خود فاصله می گیرد.


میان دو متغیر تمایل به سبک زندگی غربی و میزان استفاده از تکنولوژی همبستگی معنی داری وجرود دارد . طبرق نتایج به دست آمده از این تحقیق نیز ضریب همبستگی پیرسون برابر است با  0.139  و با  95  درصرد اطمینران و  5  درصد خطا، می توان گفت همبستگی میان دو متغیر معنی دار است. شدت این همبستگی بسیارضعیف و جهرت آن مستقیم است. یعنی هر چه میزان استفاده از تکنولوژی بیشتر میشود میزان تمایل به سبک زندگی غربری نیرز بیشتر میشود و برعکس. این نتایج نشان می دهد که یافته های تحقیق در راستای تئوری مک لوهران مری باشرد و همانگونه که او معتقد است وسایل ارتباطی الکترونیکی، احساس زندگی اجتماعی را زیر و رو کرده و تمامی مظراهر فرهنگ ایرانی ما را تحت تاثیر قرار داده است و متمایل به زندگی غربی کرده است.


میان دو متغیر میزان استفاده از ماهواره و هویت فرهنگی، یافته هرا نیرز نشران مری دهرد کره ضرریب همبسرتگی پیرسون برابر با  -0.111  میباشد و با  95  درصد اطمینان و  5  درصد خطا مری تروان گفرت میران ایرن دو متغیرر همبستگی معنی داری وجود ندارد. ولی همبستگی بسیار جزیی که وجود دارد منفی است به عبارت دیگرر افررادی که بیشتر ماهواره می بینند در مقایسه با کسانی که کمتر در معرض برنامه هرای مراهوارهای قررار دارنرد تغییررات بیشتری در هویت فرهنگی شان دیده میشود و تاییدی بر نظریه کاشت گربنر میباشد.


در این مطالعه دیدیم که ضریب همبستگی پیرسون میان دو متغیر هویت فرهنگی و میرزان اسرتفاده از تکنولروژی برابر با  -0.254  میباشد و با  99  درصد اطمینان و  1  درصرد خطرا مری تروان گفرت میران دو متغیرر همبسرتگی معناداری وجود دارد. شدت این همبستگی ضعیف و جهت آن معکوس است. یعنی برا براالرفتن میرزان اسرتفاده از تکنولوژی هویت فرهنگی تضعیف میشود و برعکس.


نتیجه می گیریم طبق نظریه گیدنز در جامعه جوان ما نیز تکنولوژیها موجب تغییرات پایهای در فرهنگ مرا شرده اند و فرهنگ و هویت ایرانی- اسالمی به سمت جهانی شدن میرود. چرا که تکنولوژیهای نوین ارتبراطی )مراهواره و اینترنت( موجب شده است که فاصله های مکانی و زمانی از بین بروند و همه جوانان با سررعت بسریار براالیی در هر مکانی که زندگی می کنند به مدها، ارزشها و هویتهای جهان سرمایه داری آشرنا شروند و مشرابه آنهرا فکرر و رفتار کنند. این میان می بینم که شبکه های ماهوارهای و اینترنتی بیشترین نقش را در از برین برردن هویرتهرای ملی و مذهبی دارند .همانطور که نتایج تحقیق نشان داد از مجموع  305  نفر پاسرخگو 64.9  جوانران دارای هویرت مذهبی کمتر از قوی هستند که نشان می دهد وضعیت هویت مذهبی به مراترب از هویرت ملری در مرحلره نگرران کننده تری قرار دارد، در آمار استنباطی نیز دیدیم که ضریب همبستگی پیرسون برابر برا  -0.155  مری باشرد و برا  95  درصد اطمینان و  5  درصد خطرا همبسرتگی میران دو متغیرر هویرت مرذهبی و میرزان اسرتفاده از تکنولروژی همبستگی معنی داری وجود دارد. شدت این همبستگی بسیارضعیف و جهت آن معکوس است. یعنی هر چه میزان استفاده از تکنولوژی بیشتر میشود، هویت مذهبی ضعیف تر میشود و برعکس.یک برداشت رایج از جهانی شدن فرهنگ، نظریۀ امپریالیسم فرهنگری اسرت . برر پایرۀ ایرن دیردگاه، جهرانی شردن فرهنگ در واقع چیزی جز صدور کاالها، ارزش ها و اولویت های زندگی غربی )به ویژه فرهنگ امریکایی ( نیست. )گل محمدی، . )109:1381  طبق این نظریه، در تحمیل فرهنگ امریکایی،عمالً فرهنگ های برومی نرابود مری شروند و شیوة زندگی امریکایی را به ساکنان محلی مری قبوالننرد. ایرن تحقیرق نیرز نشران مری دهرد از مجمروع  305  نفرر پاسخگو، بیشترین نسبت یعنی 36.4  درصد یا  111  نفر تمایل زیرادی بره سربک زنردگی غربری دارنرد و کمتررین نسبت یعنی  8.9  درصد یا  27  نفر تمایل خیلی کمی به سبک زندگی غربی دارند . پارسنز پدیرده شرکاف نسرلی را در مجموعه نظریه کنشی خود به صورت غیرمستقیم بررسی کررده اسرت. کره در میران دانشرجویان دانشرگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکز می بینیم که از مجموع  305  نفر بیشترین نسبت یعنی 54.5  درصد شرکاف نسرلی زیراد وخیلی زیادو کمترین نسبت یعنی  2.3  درصد شکاف نسلی خیلی کم دارند بنابراین می توانیم نتیجره بگیرریم کره شکاف نسلی در جامعه امروز ما تبدیل به یک بحران شده است، در خصوص عوامل و دالیل این مسئله می توان بره روابط مابین میزان و نوع استفاده جوانان از تکنولوژیهای نوین و تاثیر آن بر شکاف نسلی پرداخت.


با تغییر محیط اجتماعی و ورود تکنولوژیهرای جدیرد، جوانران برا محتواهرا و ارزشرهای جدیردی کره برا ارزشرها و هنجارهای خود در تضاد است آشنا میشوند و به دلیل جذابیت های بصری که دارد به آنها جرذب مریشروند و بره مرور زمان با نسل قبل )والدین خود( دچار اختالف میشوند یافته های ما نیز گویای آن است که ضریب همبستگی پیرسون میان دو متغیر شکاف نسلی و میزان اسرتفاده از تکنولروژی، برابرر برا  0.149  مریباشرد و برا  95  درصرد اطمینان و  5  درصرد خطرا مری تروان گفرت همبسرتگی برین دو متغیرر معنری دار اسرت . شردت ایرن همبسرتگی بسیارضعیف و جهت آن مثبت است. یعنی با باال رفتن میزان استفاده از تکنولوژی، شکاف نسلی نیز بیشتر میشرود و برعکس.


البته پیربوردیو معتقد است که با کنترل متغیر هرای زمینره نقرش و تراثیر محریط روی فررد تغییرر مری یابرد کره مطالعات ما نیز این دیدگاه را تائید می کند. پس مری تروان برا تقویرت ارزش هرا و فرهنرگ اصریل ایرانری از ورود فرهنگ بیگانه جلوگیری کنیم.


همچنین در این تحقیق یافتیم که اینترنت در مقایسه با ماهواره نقش بیشتری بر تغییر هویت فرهنگی دارد شراید بتوان این موضوع را با تعاملی بودن این رسانه توجیه کرد این رسانه برخالف ماهواره امکان بررسی مجدد و بازیابی اطالعات را برای کاربر فراهم می کند و از طرف دیگر امکان ارتبا مستقیم و شخصی را به کاربر خود می دهد بره همین دلیل اینترنت می تواند تاثیر بیشتر در مقایسه با ماهواره بر جوانان داشته باشد.


پیشنهادهای برگرفته از تحقیق شناساندن فرهنگ ایرانی و اسالمی به دانشجویان به طور دقیق ایجاد سایت و وب سایت های متعدد متناسب با فرهنگ بومی برای اشاعه فرهنگ ایرانی در صحنه جهانیتقویت بخش غیر دولتی در تولید و ساخت نرم افزارهای متناسب با فرهنرگ ایرانری و جرایگزینی برا مروارد مشرابه خارجی تسریع در ایجاد زیرساخت های ضروری برای بهره برداری از اینترانت معرفی مفاخر ایرانی، علمی، ادبی و انقالبی به جوانان بخصوص معرفری اسرطوره هرای انقالبری و شرهدا بره منظرور آشنایی با ادبیات و فرهنگ دینی


منابع


اميدوار، احمد ، صارمي، علي اكبر،اعتياد به اينترنت ، 1381 ،تهتران، انتشارات تمرين تاجيك، محمدرضا ،روايت غيرت و هويت در ميتان ايرانيتان 1384 ،


ركز بررسي هاي راهبردي تهران چيت ساز قمی،محمد جواد،هويتت ملتی جوانتان در ايتران ، 1383 ،کتتاب


م بانی ن ظری هو يت و ب حران هويت،مجمو عه م قاالت ،ت هران :پژوه شگاه علوم انسانی واجتماعی جهاد دانشگاهی دادگران،سيد محمد،مبانی ارتباط جمعی، 1377 ،تهران ،نشر فيروزه دهکردی،علی ، 1386  ، فصلنامه نگرش راهبردی ش  1387  


شاملو،سعيد،مکاتب و نظريه ها در روانشناسی شخصيت، 1388  شمسی ،آزاده پاييز جهاني شدن و فرهنت جوانتان، 1388  ،پايتان نامته کارشناسی ارشد دانشگاه تهران


 


طبيبي، ح،مباني جامعه شناسي و مردم شناسي ايالت و عشاير، 1374 ،.چتا دوم. مؤسسه انتشارات دا نشگاه تهران.


عاملي سعيد رضا ، جهانی شدن مفاهيم و نظريه، فصلنامه ارغنون،١٣٨٣،


شماره ۴٢ ، انتشارات فرهن  وارشاد اسالميعريضی،فروغ   لسادات، «تﺄﺛيرماهوارهوهويتجنسیدخترانجوان » ، 1385 ،مجلتانجمتنجامعهش ناسیايران،ش  2  عمادی، سيد جواد،نظر پور محمد تقی ،بررسی راهکار دين در حل بحران


 


هويت در دوران جوانی،  1388 ،ش  27  کچويان، حسين، نظريه های جهانی شدن، 1386 ، پيامتد چالشتهای فرهنت و دين، تهران، نشر نی


کوش ، د نی ،مف هوم فره ن درع لوم اجت ماعی ،١٣٨١، ، ترج مه فر يدون وحيدا،تهران، انتشارات سروش گل محمدي، احمد، جهانی شدن فرهن و هويت، 1381 ، تهران: نشر نی


گيدنز، آنتونی، جامعه شناسی ، 1379  ، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نتی، تهران مح سنی تبريزی،علير ضا ،آ سيب شنا سی جوانان:برر سی ا نزوای ارز شی و


مشارکت فرهنگتی در محيطهتای دانشتجويی کشتور  1380  مؤسسته پتژوهش و برنامه ريزی آموزش عالی معيدفر، سعيد ، «جامعه شناسي مسائل اجتمتاعي ايتران » ،  1387 ، تهتران: نشر نور علم.


مك كوايل ،مخاطب شناسي ، 1380 ، ترجمه مهدي منتظر قائم، تهران،مركتز مطالعات و تحقيقات و رسانهها


منادي، مرتضي،تاﺛير شيوه های فرزندپروری والدين بر شخصيت اجتماعی


وفرهنگی جوانان ، 1384 ،فصلنامه خانواده وپژوهش سال دوم مهتتدی زاده ،محمتتد ،هويتتت فرهنگتتی در مجموعتته تلويزيتتونی ايرانتتی،  1388 ،فصلنامه پژوهش های ارتباطی


ميتتتر فخرايی،تژا،روايتتتت رستتتانهای وتوستتتعه اجتماعی،ارتباطتتتات 























وتوستتعه، 1384  ،فصتتلنامه


رستتانه  64  ،تهتتران وزارت فرهنتت  وارشتتاد


اسالمی،سازمان چا


وانتشارات.


  


هال ، ا ستوارت،


بومی و


ج هانی : ج هانی


شدن و قوم يت ) ا لف ١٣٨٣(


 ،ترج مه ب هزاد بر کت ف صلنامه ارغ نون


شماره ۴٢ ، ت هران ، موس سه


مطالعات و تحقيقات فرهنگی


  


وبر،ماکس ،مفاهيم اساسی جامعه شناسی ،ترجمه احمد صدارتی  1367  نشتر مرکز،تهران ويل يامز، مارک،" باز اندي شی در مف هوم حاکميت: تاﺛير ج هانی شدن بر


حاکميت دولت" ، 1379  ،ترجمه اسماعيلی مردانتی گيتوی ،مجلته اطالعتات سياسی،اقتصادی،شماره يازدهم ودوازدهم


Hall.s and Gieben ,B.(1992 ) Formation  of Modernity ,Cambridge , polity press


Mowlana. Hamid, Global Communication in Transition, The End ofDiverLondon, Sage, 1997


The Role of Modern Technologies in the Youth Cultural Identity


Authors: Dr. Hassan Darzian Rosta


Mansoureh Mansouri Sadeh


Abstarct:


The aim of doing this research is to know about the role of globalization in the youth cultural identity through focusing on internet and satellite. To this purpose, the viewpoints of theorists such as Giddenz, Stuart Hall, Tajfel, Gerbner, McLuhan, Pierre Bourdieu, and Parsons were used in this research paper. In this research, the degree of use of the new communication technologies (satellite and internet) and the cultural identity have been considered as independent variable and dependent variable in respect. In addition, survey and questionnaire have been used to gather information from the participants. The statistical population includes the students of psychology college of Central Tehran Campus of Islamic Azad University. The sample population is 305 people which were chosen through available non-probable sampling. The research data were analyzed through SPSS software, which brought up the following results:


        Compared with satellite, internet plays a bigger role in evolving the youth cultural identity.


       Modern communication technologies do not play a negative role with regard to national identity


 


      Modern communication technologies play a negative role with regard to religious identity


 


       Modern communication technologies play a direct role in creating inter-generational value gap


 


       Modern communication technologies play a direct role in persuading the youth into western-style life


       Modern communication technologies generally play a negative role with regard to cultural identity. They cause the youth to head toward the globalization which is on agenda of capitalist and imperialist societies and keep away from their Iranian-Islamic culture.


Key Terms: globalization, Modern Technologies, generation gap, cultural identity, national identity, eligious


 


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۹ مارس ۲۰۲۴

اندیشمندان آینده‌نگر

+ جعبه ابزاری برای پیشبینی تام استندیج

+ ملافات با اَبر فن آوری  دانیل فراکلین

+ مشاغل آینده تا افق ۲۰۳۰ --

+ دغدغه زندگي خوب دکتر شهیندخت خوارزمی

+ نگاهی به جنبش روسری­ سوزان یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ فکر کردن به آینده، آینده نگری نیست! رضاش

+ آن سوی سرمایه‌داری و سوسیالیسم الوین تافلر

+ هندبوک آینده پژوهی و جمع آوری کمک مالی برای موسسه آینده پژوهی در واشنگتن دی سی وحید وحیدی مطلق

+ آیا دموکراسی آینده ای دارد؟ ترجمه ویکتور وحیدی

+ بیانیه ماموریت و هواداری اندیشکده آینده های سیاره ای https://www.apfi.us

+ نقد کتاب فراسوی دانش: چگونه فنآوری، عصر آگاهی را به پیش می برد  وحید وحیدی مطلق

+ آینده ممکن و مطلوب سال 2050 وحید وحیدی مطلق

+ عقب ماندگی اجتماعی ایرانیان، دلایل و مسائل فرنود حسنی

+ جنگ اوکراین و آینده مشترک ما وحید وحیدی مطلق

+ مدل سازی ریاضی آینده تمدنی به طور کلی و بویژه انسان شناسی پیش نگر‎‎ وحید وحیدی مطلق

+ مهارت‎ های آینده و ضروری که باید داشته باشیم 

+ مقدمه ای بر آینده نگری مهندسین مشاور

+ شناسایی و درک نیروهای کلیدی تعیین کننده در مسیر رویدادهای آینده وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب هلال، ویلیام،2021 ، فراسوی دانش چگونه فنآوری، عصر آگاهی را پیش می برد. وحید وحیدی مطلق

+ حکایت گربه‌ و سوسیس و سازمان‌های نوآور فرنود حسنی

+ برای مراسم روز جهانی آینده رضا داوری اردکانی؛

+ انسان خردمندتر می‌شود، پوپولیست‌ها بازندۀ اصلی بحران کرونا خواهند بود ماتیاس هورکس

+ سیاست در هیچ جای جهان مبتنی بر علم نیست  رضا داوری اردکانی

+ جامعه شناس دنیای جدید 

+ تکنولوژی‌های نوین و سرنوشت بشر دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی چیست و آینده های متفاوت کدام اند؟ وحید وحیدی مطلق

+ تحلیل محتوا و آینده نگری 

+ نگاهی به سوداگری با تاریخ محمد امینی دکتر شیرزاد کلهری

+ غربت علوم انسانی شاه کلید توسعه نیافتگی. دکتر شهیندخت خوارزمی

+ ماهیت و میراث فکری «آلوین تافلر» در گفت‌وگو با دکتر شهیندخت خوارزمی دکتر شهیندخت خوارزمی

+ دانایی به مثابه قدرت .خرد آینده‌نگری 

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم: گفتگو با شهیندخت خوارزمی  شهیندخت خوارزمی

+ انقلاب چهارم و کار ما هرمز پوررستمی

+ خوارزمی: تافلر کمک می‌کند در دنیای پرخشونت مأیوس نشویم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ فناوری راهی برای رهایی از جنسیت؟ مریم یوسفیان

+ آشتی دادن جامعه با آینده، رسالت اصلی آینده پژوهی دکتر محسن طاهري

+ چهارمین موج تغییر  علی اکبر جلالی

+ در جست‌وجوی یحیی-- پیشگفتاری از دکتر شهیندخت خوارزمی 

+ برنامه حزب مدرن و آینده نگر – بخش دوم احمد تقوائی

+ ⁠⁠⁠به بهانه ی قاعدگی دکتر محسن طاهری

+ مهم ترین مولفه های برنامه یک حزب سیاسی مدرن کدامند ؟  احمد تقوائی

+ علت‌های اجتماعیِ استبداد و فساد نازنین صالحی

+ سخنراني پروفسور شهرياري و دكتر شهين دخت خوارزمي 

+ ظهور جامعه پساصنعتی دانیل بل

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم 

+ خردِ پیشرفت و توسعه رضا داوری اردکانی

+ آینده پژوهی و دغدغه هایش دکتر طاهری دمنه

+ تافلر:نگاه تازه به آينده 

+ سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری بیل گیتس برای ساخت شهر هوشمند حمید نیک‌روش

+ آینده پژوهی و انواع آینده محسن گرامی طیبی

+ کتاب آینده پژوهی، پارادایمی نوین در برنامه ریزی، با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای علی زارع میرک آباد

+ اجتماع علمی قدرتمند مهمترین نیاز آینده پزوهی در ایران است احد رضایان قیه باشی

+ ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی احد رضایان قیه‌باشی

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر

+ سیر تحول مطالعات و تحقیقات ارتباطات و توسعه درایران دکتر کاظم معتمد نژاد



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995