Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


گفتاری در مسئله رابطه نفس و بدن

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[25 Apr 2015]   [ ]

بعضی از موضوعات همواره حضور پررنگی در مباحث فلسفی داشته اند. ذهن (نفس، روح) یکی از موضوعاتی است که فلاسفه ای چون سقراط، افلاطون، ارسطو، ابن سینا و ملاصدرا به آن پرداخته اند و در این میان دکارت نیز با رویکردی خاص تمایزی بین روح و بدن قائل شد و به منظور تأکید بر این جدایی، عنوان ذهن mind را جایگزین روح soul نمود.

این عنوان به تدریج در فلسفه غرب رایج گشت و عنوان فلسفه ذهن را از آن خود کرد. فلسفه ذهن یکی از گرایش های مهم فلسفه تحلیلی مدرن به شمار می رود که به مطالعه ماهیت ذهن، رویدادهای ذهنی، کارکردهای ذهنی، خصوصیات ذهنی، خودآگاهی و رابطه این امور با بدن فیزیکی بویژه مغز انسان می پردازد. رابطه ذهن با بدن که به مسئله ذهن و بدن (نفس و بدن) معروف است از مهم ترین مسائل فلسفه ذهن است. مشهورترین دیدگاه هایی که در فلسفه ذهن مورد بحث و بررسی قرار می گیرند، عبارتند از: یگانه انگاری، دوگانه انگاری، رفتارگرایی، نظریه این همانی و کارکردگرایی که در ابتدا به بررسی دیدگاه دوگانه انگاری می پردازیم.

دوگانه انگاری (دوالیزم)
این گرایش که برگرفته از افلاطون، ارسطو و مکاتب فلسفی هندی سنخیا و یوگا است در اصل در فلسفه جدید با طرحی نو توسط دکارت در قرن هفدهم میلادی احیا شد. دوگانه انگاری دکارتی را جوهری می نامند زیرا او قائل به وجود دو جوهر مستقل از قبیل نفس و بدن است. به این معنا که ذهن، وجودی مستقل دارد و این درست در مقابل نظریه دوگانه انگاری وصفی یا خاصه ای است که تنها به وجود یک جوهر یا همان یگانه انگاری غیر تحویلی معتقد است. به بیان ساده تر در این دیدگاه جوهر فیزیکی دارای دو ویژگی فیزیکی و ذهنی است.


یگانه انگاری(مونیزم)

برخلاف دوگانه انگاری، یگانه انگاری به این مسئله معتقد است که ذهن و بدن از دیدگاه هستی شناسی دو پدیده جدا ازهم نیستند. این دیدگاه در فلسفه غرب ابتدا توسط پارمنیدس در پنج قرن قبل از میلاد مسیح مورد توجه قرار گرفت و بعدها درقرن هفدهم میلادی از طرف اسپینوزای عقل گرا حمایت شد. امروزه رایج ترین شکل یگانه انگاری در فلسفه غرب فیزیکالیسم یا ماده نگری است. این دیدگاه معتقد است که ذات و جوهر هرچیز مادی (فیزیکی) است. افزون بر این، ایده الیسم که یکی دیگر از اشکال یگانه انگاری محسوب می شود این طور بیان می کند که ذات و جوهره هر چیزی ذهنی (mental) است. اگرچه ایده آلیسم محض از نوع تفکر جرج برکلی در فلسفه معاصر غرب مرسوم نیست، اما نوع پیچیده تری ازآن به نام رواندارانگاری (panpsychism)، نظریه ای است که مبتنی بر آن هر چیز مادی در جهان درجه ای از شعور و جنبه ای روحی دارد.

رفتارگرایی

رفتارگرایی از مؤثرترین دیدگاه ها بر فلسفه ذهن در نیمه اول قرن بیستم است. از دیدگاه رفتارگرایان، حالات ذهنی، حالات درونی نیستند که بتوان آنها را گزارش کرد. آنها فقط توصیفات رفتار یا تمایلاتی به رفتارکردن به طرزی معین و به منظور توضیح دادن رفتار دیگران هستند. درواقع رفتارگرایی تحلیلی معتقد است که واژگان حالات ذهنی معنایی به جز رفتار ندارند و رفتارگرایی حذفی به کلی واژگان ذهنی را حذف می کند.

نظریه این همانی

این نظریه که توسط جان اسمارت و اولین پلاس مطرح شد در واقع واکنشی به رفتارگرایی بود. فیلسوفان این نظریه چنین استدلال می کردند که اگر حالات ذهنی چیزهایی مادی هستند نه رفتاری پس حالات ذهنی احتمالاً همان حالات درونی مغز هستند. به عبارت دیگر هر نوع از حالات ذهنی با نوعی ازحالات فیزیکی (حالات مغزی) همسان هستند.

کارکردگرایی

کارکردگرایی در واکنشی به نواقص و کاستی های نظریه این همانی توسط هیلاری پاتنم و جری فودر مطرح شد. کارکردگرایی انواع گوناگونی دارد اما آنچه که بین همه معتقدان به آن مشترک است این نظریه است که حالات ذهنی توسط رابطه شان با حالات ذهنی دیگر و با ورودی های حسی و خروجی های رفتاری توصیف می شوند. درواقع کارکردگرایی حالات ذهنی را با خصوصیات کاربردی غیرذهنی تعریف می کند. به عنوان مثال، کلیه از نظر علمی توسط نقش کاربردی اش که تصفیه کردن خون و برقراری تعادل های شیمیایی معین است تعریف می شود. از این دیدگاه مهم نیست که کلیه از بافت های اندامی ساخته شده یا مجراهای کوچک نرم وقابل انعطاف یا ورقه های سیلیکان؛ آنچه که مهم است نقشی است که ایفا می کند و رابطه ای که با دیگر اندام ها برقرار می کند که باعث می شود به عنوان کلیه تعریف شود.

فلسفه ذهن امروزه به صورت وسیع و گسترده ای در همه حوزه های فلسفه گسترش یافته است. این گسترش فقط در حوزه فلسفه نیست بلکه سایر حوزه های خارج از فلسفه نیز از این موضوع بی نصیب نمانده اند. این مبحث به عنوان یکی از شاخه های فلسفه مدرن، موضوعات بی شماری را تحت تأثیر عقاید خود قرار داده است. مثال های بارز آن عبارتند از: ماهیت مرگ و ویژگی قطعی بودن آن، ماهیت احساس، ادراک و حافظه و سؤال هایی درباره این که انسان و هویت آن چیست همگی در رابطه با فلسفه ذهن هستند.

منبع: دایرة المعارف فلسفی

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۴ آوریل ۲۰۲۴

دانش نو

+ ۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید bbv

+ مطالعه دانشگاه استنفورد: با تغییرات هوش مصنوعی انسان‌ها نگران موقعیت خود هستند یسنا امان‌پور

+ دستور کار انسانى جديد / مقالا ای از کتاب انسان خداگونه يووال نوح

+ پلورالیسم چیست؟ قیصر کللی

+ اعضای مصنوعی رباتیک نرم مبتنی بر میکروسیالات، به کمک بیماران دیابتی می‌آیند ´-

+ مهارت تصمیم‌گیری چیست؟ هرمز پوررستمی

+ هوش مصنوعی توزیعی و تجمیعی چیست؟ 

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر. 

+ موانع خلاقیت کدامند؟ هرمز پوررستمی

+ نیازی بدون پاسخ! نوآوری اجتماعی را وارد کنیم!  سعید قاسمی زاده تمر

+ مهارت بهتر است یا مدرک دانشگاهی حمیدرضا تائبی

+ علم و اخلاق در گفت‌وگو با دکتر موسی اکرمی؛ دکتر موسی اکرمی

+ مدیریت آینده نگر در ICT 

+ چرا هوش و مهارت، برای داشتن یک شغل کافی نیستند؟ هرمز پوررستمی

+ شرایط اجتماعی چگونه است؟ از منظر چند جامعه شناس ساناز عباس زاده

+ بازگشت به دنیای هنرهای دیجیتال  مهدی صنعت‌جو

+ 2019 

+ مشتری رسانه است فرنود حسنی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟1 یووال نوح هراری

+ تغییر پرشتاب الگو‌های سنتی را منسوخ خواهند کرد 

+ مهارت های مورد نیاز انسان آینده 

+ بازگشت به دوران دولت-شهر برگردان: سپیده جدیری

+ انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر 

+ نویسنده «انسان خردمند» از کتاب تازه خود گفت  یووال نوح هراری

+ مرد «شپشو» یا منادی عقلانیت؟ دکتر موسی اکرمی

+ رسالت فلسفه آسمان است یا زمین؟ دکتر محسن رنانی

+ جامعه شناسی و فردیت دکتر منیژه نویدنیا

+ تمام قدرت به کجا منتقل شد؟  یووال نوح هراری

+ دفاعم از جامعه‌شناسی مرتبط با واقعیت‌هاست تا مبتنی بر ایدئولوژی! 

+ آنچه مرا نکُشد هرمز پوررستمی

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش- رضا جوان

+ پیامدهای مدرنیت -  آنتونی گیدنز

+ اتاق شیشه ای و هنر هشتم زندگی در واقعیت موازی  دکتر مهدی مطهرنیا

+ آزمون های انديشه ورزی در بارۀ خود انديشه حسین کاشفی امیری

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش. 

+ گوگل و پایان آزادی اراده یووال نوح هراری

+ انسان از کجا آمد به کجا می رود؟ محمد طبیبیان

+ بازگشت به خانه میثاق محمدی‌زاده

+ هک کردن مغز، کلیدی برای موفقیت مهسا قنبری

+ چهار راهکار برای هک مغز به‌منظور افزایش موفقیت و بهره‌وری مهسا قنبری

+ نوآوری در عصر دیجیتال ؛ چشم‌اندازی جدید برای خدمات 

+ لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم 

+ چطور می‌توانیم برای دریافت حقوق بیشتر چانه‌زنی کنیم؟ حمیدرضا تائبی

+ سرمایه اجتماعی دانش آموزان مهدی ولی نژاد

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش 

+ ابرها دگرگون می‌شوند، دگرگون می‌کنند و دنیای فناوری را سیراب می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟ یووال نوح هراری

+ چشم را باید شست…. جور دیگر باید دید دکتر سید کمال الدین موسوی

+ جنبش روش های آمیخته 

+ جامعه شناسی فرهنگی؛ انسان های جامانده دکتر منیژه نویدنیا

+ انگیزه پیشرفت پایین ‌تر از متوسط عثمان آچاک

+ جامعه شناسی شهری و حس زندگی؟ دکتر منیژه نویدنیا

+ چرا ناهنجاری؟ 

+ سخنرانی حسین پاینده در نشست روانکاوی و تحلیل‌های کلان اجتماعی (۲)؛ 

+ چرا کسب‌ و کارهای نوپای موفق به‌سادگی ممکن است شکست بخورند؟ حمیدرضا تائبی

+ بنیان‌های نابرابری اجتماعی دکتر محسن رنانی

+ روانکاوی درمان فرد یا اجتماع 

+ مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن؛  پُل گایر، ترجمه سیدجواد فندرسکی

+ ظرفیت آموزشی بازی های رایانه  

+ افراد معمولی چگونه به افرادی خارق‌العاده تبدیل می‌شوند مهسا قنبری

+ چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟ 

+ مهم‌ترین فنآوری‌ها در سال ۲۰۱۸ 

+ هوش مصنوعی می تواند طی بیست سال آینده تهدیدی برای ۴۷ درصد از مشاغل باشد 

+ در حسرت توسعه رضا داوری اردکانی

+ آزادی علمی مقصود فراستخواه

+ سازماندهي گروههاي مشارکتي در سازمانهاي يادگيرنده 

+ مديريت دانش، نياز سازمان هاي امروز 

+ مديريت استرس مجيد يوسفي

+ رقابت بزرگان بر سر تراشه‌های هوش مصنوعی و خیزش آرام تکینگی به‌سمت ما! حمیدرضا تائبی

+ تغییر اجتناب ناپذیر است و باید به منظور ایجاد تحولات مدیریت شود. 

+ ⁠دانشگاه اصفهان برگزار می کند: ⁠دانشگاه اصفهان

+ به فرزندانمان رحم کنیم دکتر محسن رنانی

+ زلزله در سیارات دیگر چگونه رخ می‌دهد؟ 

+ ساختمان‌های هوشمند فرشته نجات انسان‌ها می‌شوند حمیدرضا تائبی

+ استفاده از سیل تصاویری که در زلزله به راه می‌افتد مهدی صنعت‌جو

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید. حمیدرضا مازندرانی

+ انواع سازمانها Organization Types از دیدگاه برنامه ریزی هدف ها و وسیله ها راسل ایکا ف

+ هوش سازمانیم ‌تجاری است، پس موفق می‌شوم! حمیدرضا تائبی

+ درک اشارات دست با تصویربرداری صوتی مهدی صنعت‌جو

+ نقش بی بدیل هوش مصنوعی بر شهرها و شهروندان آنها محسن راعی

+ مزایای سواد اطلاعاتی 

+ هوش مصنوعی انویدیا، هوای آفتابی را برای ماشین های خودران شبیه سازی می کند! علیرضا فرجی علیرضا فرجی

+ فراگیری: نیازی پایه ای 

+ قلسفه و زندگی روزمره. موسی اکرمی

+ خلاقیت نمادین دهه هشتادی ها 

+ فهم سواد اطلاعاتی 

+ نظریه سواد رسانه ای در گفتگو با دکتر هاشمی 

+ در سال جدید مهندسی نرم‌افزار را جدی‌تر دنبال کنیم حمیدرضا تائبی

+ باید که لذت آموختن را دوباره بیاموزیم پوریا ناظمی

+ انقلاب هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جامعه و شرکت ها 

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید حمیدرضا مازندرانی

+ وجود یخ در مدار استوای مریخ 

+ ظهور «ابر انسان‌ها» طی ۲۰ سال آینده 

+ دانشمندان به استقبال مهمترین پرسش های بشر می روند! 

+ آینده پژوهی و انواع آینده. محسن گرامی طیبی

+ ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی، بالاترین در منطقه نزدیک به متوسط جهانی 

+ نگاه تان به آینده است یا اکنون؟ 

+ اینجا همه آدم‌ها این‌جوری نیستند* مهدی صنعت‌جو

+ بدرود سیارۀ زمین؟ لورین رابینسون

+ تهدیدات اینترنت اشیا 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995