Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


فکر نمی کنید که آینده کمی بدنام شده باشد؛

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[20 Sep 2014]   [ الوین تافلر]

گفتگو با الوين تافلر
پژوهشگر مشهور امريکايي


 

 در بخش پیشین این گفتگو و در یادداشت ضمیمه ای که برای معرفی الوین تافلر منتشر شد ، مشاهده کردیم که تافلر درباره ویژگی های عصر اطلاعات ، یا چیزی که به آن موج سوم تمدن می گوید ، توضیحاتی ارائه کرد.

وی در بخش اول گفتگو ، از ویژگی های مثبت و در عین حال منفی این عصر سخن گفت و توضیح داد گرچه دسترسی به اطلاعات زندگی بشر را دگرگون کرده و امکانات فراوانی برای بهبود آن فراهم ساخته ، اما در عین حال به خاطر حجم زیاد اطلاعات و کمبود فرصت برای تحلیل دقیق آنها ، تصمیمات اتخاذ شده با اشتباهات خطرناک توام شده اند. از دیدگاه تافلر مساله کنونی بشر مساله تصمیم گیری است ؛ تصمیم گیری درست با استفاده از اطلاعاتی که درستی آنها هنوز ثابت نشده است. تافلر همچنین از کوتاه شدن عمر روابط میان افراد و سازمانها سخن می گوید و آن را موقتی شدن امور می نامد اگر آنچه تافلر ، از این مطلب می گوید صحت داشته باشد وقوع این امر نه تنها به تخریب زندگی خانوادگی خواهد انجامید ، بلکه زندگی اجتماعی و اقتصادی را نیز مشوش خواهد ساخت . تردیدی نیست افرادی که مجبورند مدام به تغییر شغل بپردازند و همواره از آینده شغلی نگرانند و افرادی که به خاطر فردگرایی فزاینده در زندگی اجتماعی با بی ثباتی در امور زناشویی و خانوادگی مواجه می شوند ، بیشتر از کسانی که از ثبات شغلی و خانوادگی برخوردارند، در معرض اختلالات عصبی و روانی قرار خواهند گرفت . به همین ترتیب ، جامعه ای که به خاطر برخورد با انبوه اطلاعات و عدم دسترسی به فرصت کافی برای تصمیم گیری دقیق ، با حجم زیادی از مصوبات نادرست یا خطرناک مواجه است ، بیشتر از جوامعی که با حجم کمتری از تصمیمات اما با مقدار فزونتری از مصوبات صحیح مواجه بودند ، با خطر فروپاشی روبه رو خواهد شد.


مترجم



فکر نمی کنید که آینده کمی بدنام شده باشد؛
بستگی به این دارد که شما در کدام کشور و در میان کدام فرهنگ زندگی کنید. اگر در اروپا باشید ، برای شما آینده آهنگ ناموزونی خواهد داشت . برای مثال ، هنگامی که در اروپا با پدیده ای به نام مهندسی ژنتیک مواجه می شوید ، به جای این که یک برخورد عاقلانه و انتقادی را مشاهده کنید، نوعی واکنش احمقانه همراه با ترس و وحشت را ملاحظه خواهید کرد ؛ در این مورد ، اروپا تپانچه را به سمت مغز خود گرفته و آماده شلیک است ، درست مثل کاری که قبلا و در برخورد با انقلاب فناوری اطلاعات انجام داد. اکنون ، علی رغم برخورداری از یک زمینه بسیار قوی در عرصه داروسازی و صنایع شیمیایی ، به نظر می رسد که اروپا بطور کامل خودش را از آخرین مرحله پیشرفت های بشری کنار می کشد و این امر از یک خصلت فرهنگی عمیق ناشی می شود. در حالی که در مقابل ، ژاپنی ها به آینده نگاه می کنند و نسبت به آن بسیار خوشبین اند. اگر شما وارد یک کتابفروشی در لندن بشوید، با قفسه های بی پایانی از کتاب مواجه خواهید شد که درباره تاریخ سلطنت در بریتانیا نوشته شده اند، یا کتاب هایی را خواهید یافت که درباره باغ های عصر ویکتوریا یا در باب شکوه دوران الیزابت مطلب دارند، اما اگر به یک کتابفروشی در ژاپن بروید کتاب های بسیاری خواهید دید که درباره آینده حمل ونقل ، آینده بهداشت ، آینده توسعه شهری و چیزهایی از این قبیل به نگارش درآمده اند. اما ما امریکایی ها، کسانی هستیم که نه گذشته داریم و نه آینده ، ما افرادی هستیم که دوست داریم بر لحظه حال تمرکز کنیم . بی اهمیت شدن استراتژی برای ما هم از همین خصلت فرهنگی سرچشمه می گیرد.
اجازه بدهید کمی درباره استراتژی های کار و تجارت صحبت کنیم ؛ آیا به نظر شما در فرهنگ امروز نقش مصرف کننده تغییر پیدا کرده است؛
مشتری یا مصرف کننده در حال حاضر بخشی از روند تولید به حساب می آید و در این روند مشارکت دارد. ما در شرایط کنونی مجبوریم که مشتریهایمان را به صورت شرکای خودمان و در نتیجه متحدان خویش به حساب آوریم . به همین دلیل است که به جای واژه consumer (مصرف کننده) می توانیم از واژه prosumer (که ترکیبی است از 2واژه تولید کننده و مصرف کننده) استفاده کنیم . سالها پیش از انقلاب صنعتی ، شما غذایتان را خودتان تولید می کردید؛ لباستان را خودتان می دوختید و منزلتان را هم خودتان می ساختید. انقلاب صنعتی ، تولیدکننده را از مصرف کننده جدا کرد و اقتصاد تولید، توزیع و مصرف از یکدیگر متمایز شدند. در فرهنگ عصر صنعتی اتوموبیلی که در دیترویت تولید می شد، در کالیفرنیا به فروش می رسید و در این فرهنگ ، تولیدکننده و مصرف کننده هرگز یکدیگر را ملاقات نمی کردند. اما امروزه ، تغییر مهمی در نقش مصرف کننده و جایگاه او بوقوع پیوسته است . به این ترتیب ، مرزهایی که تولیدکننده و مصرف کننده را از یکدیگر جدا می کردند در حال محو شدن است . مصرف کننده ، اطلاعات مربوط به نیازهای خود را تولید می کند و در اختیار دیگری قرار می دهد، این دیگری همان مصرف کننده اطلاعات و تولیدکننده کالا است . بدون این اطلاعات ، تولیدکننده نمی تواند محصولی را که مصرف کننده نیاز دارد، تولید کند؛ کالای تولید شده مجددا در اختیار تولیدکننده اطلاعات که اینک خود مصرف کننده کالاست قرار می گیرد. به این ترتیب با وقوع انقلاب در فناوری اطلاعات شما، دو گروه به هم پیوسته را مشاهده می کنید که به تناوب نقش تولیدکننده و مصرف کننده را برعهده دارند. اینترنت رابطه ای میان خریدار و فروشنده ایجاد کرده است که این جایگزینی نقشها را ممکن می سازد.
در این عصر تغییرات بدون توقف ، بر سر حس تعلق یا وفاداری چه خواهد آمد؛
وقتی که سرعت تحولات و تغییرات بیشتر می شود، روابط شما هم دستخوش تغییر خواهد شد؛ این روابط به سمت موقتی شدن سوق داده می شوند و ارتباط شما با افراد کوتاه تر خواهد شد. شما افراد بیشتری را خواهید شناخت و این افراد موقتا وارد زندگی شما خواهند شد و پس از اندکی ، از زندگی شما خارج خواهند شد. به این ترتیب ، به طور میانگین با روابطی سر و کار دارید که پیوسته کوتاه تر و کوتاه تر می شوند. این امر در مورد ارتباط شما با موسسه ها و سازمان ها هم در حال تغییراند. بنابراین من فکر می کنم در چنین شرایطی ، دیگر چیزی به نام وفاداری یا تعلق طولانی مدت وجود نخواهد داشت . در عصر اطلاعات ، ما با کوتاه شدن عمر ایده ها مواجهیم ، چرا که اطلاعات امری میرا و گذراست . در چنین عصری شما مجبورید به طور مداوم با اطلاعات سر و کار داشته باشید و آنها را تازه کنید؛ شما ناچارید الگوهای تازه ای بسازید و حتی مجبورید حس تعلق به مکان را هم کنار بگذارید چرا که بیش از گذشته در سفر خواهید بود.
بسیاری معتقدند که شما یک خوشبین افراطی هستید ، ایا این طور است؛
این امر تا حدودی درست است ، اما در خیلی از موارد خوشبینی جایز نیست ؛ اکنون نشانه های زیادی وجود دارد که از وقوع امور خطرناک و نگران کننده حکایت دارند؛ یکی از این موارد چیزی است که من آن را «پایان حقیقت» می نامم. در حال حاضر تکنولوژی های فریب دهنده از تکنولوژی های حقیقت یاب بیشتر توسعه یافته اند. اینک ما از ابزارهای بسیار قدرتمندی برای فریب دادن یکدیگر برخوردار شده ایم و در حال استفاده از آنها هستیم . به نظر شما کدام یک اینها در حال حاضر اهمیت بیشتری پیدا کرده اند: «اطلاعات» یا «سوءاطلاعات»؛ به یاد داشته باشید که سوءاطلاعات زیر مجموعه اطلاعات است و همیشه هم زیان آور نیست . بسیاری از چیزهایی که مردم به آنها باور دارند و از یک واقعیت یا یک روند حکایت می کند ، ممکن است درست نباشد.
به طور مثال؛
به طور مثال به مدارسمان نگاه کنید. نظام تعلیم و تربیت ما در امریکا یک نظام کارخانه ای درجه دوم است که اطلاعات نادرست را به شیوه ای نادرست تر به ذهن کودکانمان وارد می کند. مساله این نیست که آموزش و پرورش ما کتابهای درسی را به روز نمی کند، مساله این است که آنها کودکان ما را به آینده ای که بدان تعلق و در قبال آن مسوولیت دارند، متصل نمی کنند. تمام علوم تعلیم و تربیت باید از تصوری از آینده نشات بگیرند، اما آیا واقعا چنین است؛ هنگامی که فرزندتان به خانه می آید و از شما می پرسد: چرا باید جبر یاد بگیریم؛ شما به او پاسخ نمی دهید: چون پدرانمان آن را فرا گرفته بودند؛ بلکه به او می گویید: به خاطر این که در آینده بدان نیاز خواهی داشت . این نوع نگاه ، شما ملزم می کند بدانید که آینده چگونه چیزی است ؛ این مفهومی است که والدین ، طراحان نظام آموزشی و متخصصان تعلیم و تربیت باید در نظر داشته باشند و مجموعه ای از اندیشه ها را در این باب که جامعه و جهان آینده چگونه چیزی خواهد بود به کودکان منتقل کنند. نظام کنونی آموزش و پرورش کودکان را به صورتی پرورش می دهد که مناسب آینده نیستند. شما در این نظام او را مجبور می کنید کارهای تکراری انجام دهد تا برای زندگی در کارخانه ها و دفاتر اداری کارخانه مانندی که از او کارهای تکراری خواهند خواست ، آماده و ورزیده شود. درست مثل 100تا 150سال پیش ، ما کودکانمان را نسبت به آینده کودن بار می آوریم . در دوران صنعتی ، اگر رئیس من متوجه می شد که من در کارخانه کتابی را مطالعه می کنم ، نسبت به من خشم می گرفت و من با خطر اخراج مواجه می شدم ، چرا که او مغز من را لازم نداشت ، او فقط به زور بازوی من نیاز داشت . اما اکنون به جایی رهسپاریم که در آن کارمندانی مورد نیازند که بتواند از تخیلشان استفاده کنند ، نوآوری داشته باشند ، فکر کنند و اهل چالش باشند.


ترجمه : مسعود ترقی جاه

 

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۸ مارس ۲۰۲۴

اندیشمندان آینده‌نگر

+ جعبه ابزاری برای پیشبینی تام استندیج

+ ملافات با اَبر فن آوری  دانیل فراکلین

+ مشاغل آینده تا افق ۲۰۳۰ --

+ دغدغه زندگي خوب دکتر شهیندخت خوارزمی

+ نگاهی به جنبش روسری­ سوزان یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ فکر کردن به آینده، آینده نگری نیست! رضاش

+ آن سوی سرمایه‌داری و سوسیالیسم الوین تافلر

+ هندبوک آینده پژوهی و جمع آوری کمک مالی برای موسسه آینده پژوهی در واشنگتن دی سی وحید وحیدی مطلق

+ آیا دموکراسی آینده ای دارد؟ ترجمه ویکتور وحیدی

+ بیانیه ماموریت و هواداری اندیشکده آینده های سیاره ای https://www.apfi.us

+ نقد کتاب فراسوی دانش: چگونه فنآوری، عصر آگاهی را به پیش می برد  وحید وحیدی مطلق

+ آینده ممکن و مطلوب سال 2050 وحید وحیدی مطلق

+ عقب ماندگی اجتماعی ایرانیان، دلایل و مسائل فرنود حسنی

+ جنگ اوکراین و آینده مشترک ما وحید وحیدی مطلق

+ مدل سازی ریاضی آینده تمدنی به طور کلی و بویژه انسان شناسی پیش نگر‎‎ وحید وحیدی مطلق

+ مهارت‎ های آینده و ضروری که باید داشته باشیم 

+ مقدمه ای بر آینده نگری مهندسین مشاور

+ شناسایی و درک نیروهای کلیدی تعیین کننده در مسیر رویدادهای آینده وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب هلال، ویلیام،2021 ، فراسوی دانش چگونه فنآوری، عصر آگاهی را پیش می برد. وحید وحیدی مطلق

+ حکایت گربه‌ و سوسیس و سازمان‌های نوآور فرنود حسنی

+ برای مراسم روز جهانی آینده رضا داوری اردکانی؛

+ انسان خردمندتر می‌شود، پوپولیست‌ها بازندۀ اصلی بحران کرونا خواهند بود ماتیاس هورکس

+ سیاست در هیچ جای جهان مبتنی بر علم نیست  رضا داوری اردکانی

+ جامعه شناس دنیای جدید 

+ تکنولوژی‌های نوین و سرنوشت بشر دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی چیست و آینده های متفاوت کدام اند؟ وحید وحیدی مطلق

+ تحلیل محتوا و آینده نگری 

+ نگاهی به سوداگری با تاریخ محمد امینی دکتر شیرزاد کلهری

+ غربت علوم انسانی شاه کلید توسعه نیافتگی. دکتر شهیندخت خوارزمی

+ ماهیت و میراث فکری «آلوین تافلر» در گفت‌وگو با دکتر شهیندخت خوارزمی دکتر شهیندخت خوارزمی

+ دانایی به مثابه قدرت .خرد آینده‌نگری 

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم: گفتگو با شهیندخت خوارزمی  شهیندخت خوارزمی

+ انقلاب چهارم و کار ما هرمز پوررستمی

+ خوارزمی: تافلر کمک می‌کند در دنیای پرخشونت مأیوس نشویم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ فناوری راهی برای رهایی از جنسیت؟ مریم یوسفیان

+ آشتی دادن جامعه با آینده، رسالت اصلی آینده پژوهی دکتر محسن طاهري

+ چهارمین موج تغییر  علی اکبر جلالی

+ در جست‌وجوی یحیی-- پیشگفتاری از دکتر شهیندخت خوارزمی 

+ برنامه حزب مدرن و آینده نگر – بخش دوم احمد تقوائی

+ ⁠⁠⁠به بهانه ی قاعدگی دکتر محسن طاهری

+ مهم ترین مولفه های برنامه یک حزب سیاسی مدرن کدامند ؟  احمد تقوائی

+ علت‌های اجتماعیِ استبداد و فساد نازنین صالحی

+ سخنراني پروفسور شهرياري و دكتر شهين دخت خوارزمي 

+ ظهور جامعه پساصنعتی دانیل بل

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم 

+ خردِ پیشرفت و توسعه رضا داوری اردکانی

+ آینده پژوهی و دغدغه هایش دکتر طاهری دمنه

+ تافلر:نگاه تازه به آينده 

+ سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری بیل گیتس برای ساخت شهر هوشمند حمید نیک‌روش

+ آینده پژوهی و انواع آینده محسن گرامی طیبی

+ کتاب آینده پژوهی، پارادایمی نوین در برنامه ریزی، با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای علی زارع میرک آباد

+ اجتماع علمی قدرتمند مهمترین نیاز آینده پزوهی در ایران است احد رضایان قیه باشی

+ ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی احد رضایان قیه‌باشی

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر

+ سیر تحول مطالعات و تحقیقات ارتباطات و توسعه درایران دکتر کاظم معتمد نژاد



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995