Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


پیش به سوی دولت الکترونیک - کاربرد فناوری های نوین برای خدمات رسانی بهتر دولت به شهروندان

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[07 Aug 2010]   [ ]


بهترین تعریف از دولت مدرن تعریفی است که وبر در کتاب سیاست به عنوان یک حرفه ارائه داده است. وبر بر سه جنبه از دولت مدرن تأکید

می کند: سرزمین آن؛ انحصار آن بر ابزارهای خشونت فیزیکی و مشروعیت آن.

اصولاً دولت مجموعه ای از سازمان های اجتماعی است که برای تأمین روابط طبقات اجتماعی و حفظ انتظام جامعه به وجود می آید و اعمال نفوذ و کنترل آن از طریق قانون و اجبار می باشد.

به طور کلی سه گونه تعریف از دولت وجود دارد:

۱) تعریف حقوقی

۲) تعریف فلسفی

۳) تعریف سیاسی

۱) تعریف حقوقی: در این تعریف دولت آن واحد است که از ویژگی های زیر تشکیل شده باشد:

الف) جمعیت: که عنصر اولیه و بنیادی موجودیت دولت است

ب) سرزمین: جایی که جمعیت در آنجا سکونت دارند

ج) حکومت: کارگزاری است که به وسیله آن، اراده دولت متبلور می شود،

د) حاکمیت: مهمترین عنصر دولت که نشانه عدم سلطه دولت دیگر بر آن است.

۲) تعریف فلسفی: تعریف فلسفی دولت دارای یک هدف اصلی است: ویژگی های ضروری و بسنده دولت، کمال مطلوب، دولت خوب، یا دولت کامل را توصیف کند.

۳) تعریف سیاسی: تعریف سیاسی دولت بر پایه کمال مطلوب فیلسوفانی که آن را آرزو کرده اند قرار ندارد، بلکه بر واقعیت هایی که در گذشته وجود داشتند، اکنون وجود دارند و در آینده نیز وجود خواهد داشت، متکی است. در این نظر گفته می شود که جامعه از صورت بندی های بسیار ساده تا بسیار پیچیده، بر پایه تغییرات در نظام تولید، رشد یافته است. (عبدالرحمن عالم، ۱۳۸۴، ۱۳۸-۱۳۶)

پس به طور کلی می توان گفت: دولت مجموعه مشخصی از نهادهای سیاسی است که سازمان سلطه را به نام منافع مشترک، در داخل یک سرزمین محدود به کار می گیرد. (ایان مک کین، ۱۳۸۱، ۷۷۵)

حال پس از روشن شدن مفهوم دولت به تعاریف متعددی که از ترکیب دولت الکترونیک صورت پذیرفته می پردازم:

به طور کلی می توان دولت الکترونیک را به عنوان کاربرد فناوری اطلاعاتی و ارتباطی، بویژه اینترنت به منظور تقویت دسترسی به خدمات دولتی و توزیع آن به نفع شهروندان، شرکت ها و کارمندان بخش عمومی تعریف کرد. دولت الکترونیک تماماً راجع به موارد زیر است:

سازمان های دولتی با یکدیگر همکاری پویا داشته باشند، از فناوری اطلاعات بهره گیری شود، ارائه و تأمین خدمات بهتر برای افراد و سازمان هایی که با خدمات و اطلاعات دولتی سر و کار دارند.

در تعریفی دیگر می توان چنین گفت:

دولت الکترونیک، یک دولت ارقامی دیجیتالی بدون دیوار و یک دولت بدون ساختمان و سازمان مجازی است که خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به مشتریان ارائه می دهد و موجب مشارکت آنان در فعالیت های سیاسی می گردد. پس دولت الکترونیک استفاده از فناوری به منظور تسهیل امور دولت از طریق خدمات و اطلاعات کار او مؤثر به شهروندان و شرکتهای تجاری و تولیدی می باشد.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه( OECD ) تعریف زیر را از دولت الکترونیک ارائه می دهد:

استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و بخصوص اینترنت به عنوان ابزار توسعه دولتی بهتر (e-govrenment project) (کیومرث اشتریان،۱۳۸۶،۴۸)

رسانه منتخب برای دولت الکترونیک فعلاً اینترنت می باشد که از طریق رایانه های شخصی متصل به آن قابل بهره برداری است.

مشتریان دولت الکترونیک را به سه دسته تقسیم می کنند.

۱) شهروندان

۲) بنگاههای اقتصادی

۳) مؤسسات دولتی

یکی از مهمترین اهداف دولت الکترونیکی، بالا بردن درصد مشارکت مردم در کارهای دولتی و دخالت دادن مستقیم مردم در تعیین سرنوشت خود است.

پس در جمع بندی می توان دولت الکترونیک را این چنین تعریف کرد:

امروزه به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود کارایی و اثربخشی، شفافیت اطلاعات و مقایسه پذیری مبادلات اطلاعاتی و پولی در درون دولت، بین دولت و سازمانهای تابعه آن، بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی، دولت الکترونیک اطلاق می شود.

دولت الکترونیک نیاز به تخصص های فنی را افزایش می دهد و از آنجا که بر این تخصص ها صرفاً تعدادی از دیوان سالاران تسلط دارند تکنوکراسی گسترش می یابد و دایره انتخاب توسط مردم و نمایندگانشان رابطه ویژه در کشورهای موسوم به جهان سوم محدودتر می نماید. دیوان سالاری مجهز به ابزاری می شود که از نظر بسیاری از شهروندان عادی پیچیده تلقی می شود. دولت الکترونیک از طریق پیچیدگی، مجازی بودن و محرمانه بودن، قدرت تکنوکراتیک را به ضرر دموکراسی افزایش خواهد داد. تکنوکراسی به غیر سیاسی کردن سیاست دامن زده و با قطع ارتباط با سنت سنتی، آن را از مبارزه قدرت شهروندان که جوهره سیاست است تهی می سازد. در رویکرد تکنوکرات ها ارزش های شهروندان بویژه ارزش های غیر کمی آنان به کلی از حیطه زندگی سیاسی خارج است و سیاست به کمیات عینی و دُگم تقلیل یافته و راه انعطاف، مذاکره و تبادل قدرت و جابه جایی موقعیت سیاسی بسته می شود. مبنای مشروعیت تکنوکراتیک بر کارآمدی و رفاه استوار است نه ضرورتاً بر دموکراسی. به همین دلیل در عرصه دولت الکترونیک ثقل سیاست ها و هدف اساسی عبارت است از ارائه خدمات رفاهی که خود صرفاً جنبه ای عینی ـ رفاهی و نه ضرورتاً سیاسی، ارزشی و کیفی دارد. (کیومرث اشتریان،همان، ۷۴)

یکسان داشتن e-government و e-democracy بر دیدگاهی تکنوکراتیک استوار است. عصاره دولت الکترونیک به سادگی عبارت است از دولتی بهتر چرا که به اخذ نتایج بهتری از سیاستگذاری، ارائه خدماتی با کیفیت بالاتر، تعهد بیشتر به شهروندان (به مفهوم ارائه خدمات)، بهبود کارایی، مشارکت در اهداف سیاست اقتصادی و پیشبرد اصلاحات عمومی منجر می شود.

و اینجا این پرسش اساسی مطرح می شود که آیا صرف افزایش کارآمدی و کارآیی در ارائه خدمات به شهروندان به مفهوم تقویت دموکراسی است؟ با توجه به واقعیت موجود جهان که بسیاری از حکومت های غیر دموکراتیک به ارائه خدمات مناسبی حتی از طریق ابزارهای جدید تکنولوژی اطلاعات می پردازند منفی است.

در دولت الکترونیک مشارکت عمومی که یکی از عناصر اصلی دموکراسی است به بوته ابهام می رود و این به خاطر بنیادهای تکنوکراتیک دولت الکترونیک است که می تواند موانعی اساسی، از حیث انحصار، ابهام و پیچیدگی، در فرایند تصمیم گیری را برای دموکراسی پدید آورد؛ و این بیشتر منحصر به کشورهایی است که سطح سواد اطلاعاتی شهروندان در آنها پایین بوده و استفاده از اینترنت محدود می باشد. (همان، ص۷۷)

OECD سه نوع دموکراسی الکترونیک را مشخص می نماید: ارائه خدمات یکسویه اطلاعات الکترونیک، ارتباط دو سویه و نهایتاً یک رابطه شرکتی که به وسیله آن شهروندان به صورت فعال در سیاست سازی مشارکت دارند.

مدل فوق مکانیسمی را ارائه نمی دهد که شهروندان چگونه می توانند در فضای دولت الکترونیک با ایجاد ارتباط با دیوانسالاران و کارشناسان اداری در سیاست سازی و نه در اظهار نظر صرف مشارکت نمایند. و این مشکل اساسی است.

البته نمی توان به طور کلی دستاوردهای تکنولوژی ارتباطات و دولت الکترونیک را برای دموکراسی انکار کرد. چرا که به هر حال تسهیل ارتباطات، تکثر اطلاعات و افزایش تعاملات از جمله دستاوردهای این تکنولوژی است. اما فضای جغرافیایی مورد بحث من کشورهای توسعه نیافته ای می باشند که در آنها اینترنت گسترش زیادی نداشته و هنوز بسیار گران تر از دیگر رسانه های جمعی است و سواد اطلاعاتی شهروندان نیز در سطح پایینی است در این فضاهاست که تکنولوژی اطلاعات ابزاری می شود در دست متن سالاران که عملاً بر آن سلطه می یابند و بیش از پیش راه اعمال نظر و نفوذ شهروندان را سد می کنند. و این فرایند هرچه پیش می رود تکنیکی تر شده و از "دسترس مهارتی" مردم و نمایندگان آنان دورتر می شود. و بر طبق فرضیه مورد نظر من دولت الکترونیک ایجاد شده در چنین کشورهایی تکنوکراسی پیچیده و دور از دسترسی را حاکم کرده و فضای مجازی ایجاد شده بسیاری از آزادی های مدنی شهروندان را محدود و حتی نابود می سازد. در این فضای مجازی غیرقابل دسترس برای اکثر مردم،

آزادی های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی آزادی های فردی افراد تحت الشعاع قرار گرفته و حکومت های غیر دموکراتیک این کشورها با دور نگه داشتن در ابهام قرار دادن این فضای مجازی حق مشارکت سیاسی و بسیاری آزادی های مدنی افراد را محدود کرده و در اختیار عده خاصی تکنوکرات قرار

می دهند و با انحصار این فناوریها و تکنولوژی ها به راحتی استبداد و سلطه را در ذهن افراد درونی می سازند. (همان، ص۸۴)

اصلی ترین ویژگی ارتباطات الکترونیکی مجازی بودن آن است یعنی در فضایی شکل می گیرد، که انسان ها خود را به سطوح خاصی از ارتباط کاهش می دهند. روابط رو در رو و شفافی که شاید مهم ترین ابراز درک و فهم و همدلی است جای خود را به یک فضای مجازی الکترونیکی می دهد.



مسعود فولادفر
کارشناس ارشد علوم سیاسی
منابع و مآخذ:
۱- عبدالرحمن عالم، بنیادهای علم سیاست، تهران، نشر نی، ۱۳۸۴
۲- ایان مک کین، فرهنگ آکسفورد، ترجمه حمید احمدی، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۱
۳- کیومرث اشتریان، آسیب شناسی دولت الکترونیک، فصلنامه سیاست، شماره ۶۹
۴- غلامرضا علی بابایی، فرهنگ علوم سیاسی، تهران، شرکت نشر و پخش ویس، ۱۳۶۹
۵- فرهنگ علوم سیاسی، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، تهران، ۱۳۷۴
۶- داریوش آشوری، دانشنامه سیاسی، تهران، انتشارات مروارید، ۱۳۸۵
۷- علی آقابخشی، فرهنگ علوم سیاسی، تهران، نشر چاپار، ۱۳۸۳
۸- حسن پنستا، فرهنگ روابط بین الملل، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر، ۱۳۸۴
۹- ریمون کیوی و کامپنهود، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه نیک گهر، تهران، انتشارات توتیا، ۱۳۷۷



مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۹ آوریل ۲۰۲۴

دانش نو

+ ۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید bbv

+ مطالعه دانشگاه استنفورد: با تغییرات هوش مصنوعی انسان‌ها نگران موقعیت خود هستند یسنا امان‌پور

+ دستور کار انسانى جديد / مقالا ای از کتاب انسان خداگونه يووال نوح

+ پلورالیسم چیست؟ قیصر کللی

+ اعضای مصنوعی رباتیک نرم مبتنی بر میکروسیالات، به کمک بیماران دیابتی می‌آیند ´-

+ مهارت تصمیم‌گیری چیست؟ هرمز پوررستمی

+ هوش مصنوعی توزیعی و تجمیعی چیست؟ 

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر. 

+ موانع خلاقیت کدامند؟ هرمز پوررستمی

+ نیازی بدون پاسخ! نوآوری اجتماعی را وارد کنیم!  سعید قاسمی زاده تمر

+ مهارت بهتر است یا مدرک دانشگاهی حمیدرضا تائبی

+ علم و اخلاق در گفت‌وگو با دکتر موسی اکرمی؛ دکتر موسی اکرمی

+ مدیریت آینده نگر در ICT 

+ چرا هوش و مهارت، برای داشتن یک شغل کافی نیستند؟ هرمز پوررستمی

+ شرایط اجتماعی چگونه است؟ از منظر چند جامعه شناس ساناز عباس زاده

+ بازگشت به دنیای هنرهای دیجیتال  مهدی صنعت‌جو

+ 2019 

+ مشتری رسانه است فرنود حسنی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟1 یووال نوح هراری

+ تغییر پرشتاب الگو‌های سنتی را منسوخ خواهند کرد 

+ مهارت های مورد نیاز انسان آینده 

+ بازگشت به دوران دولت-شهر برگردان: سپیده جدیری

+ انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر 

+ نویسنده «انسان خردمند» از کتاب تازه خود گفت  یووال نوح هراری

+ مرد «شپشو» یا منادی عقلانیت؟ دکتر موسی اکرمی

+ رسالت فلسفه آسمان است یا زمین؟ دکتر محسن رنانی

+ جامعه شناسی و فردیت دکتر منیژه نویدنیا

+ تمام قدرت به کجا منتقل شد؟  یووال نوح هراری

+ دفاعم از جامعه‌شناسی مرتبط با واقعیت‌هاست تا مبتنی بر ایدئولوژی! 

+ آنچه مرا نکُشد هرمز پوررستمی

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش- رضا جوان

+ پیامدهای مدرنیت -  آنتونی گیدنز

+ اتاق شیشه ای و هنر هشتم زندگی در واقعیت موازی  دکتر مهدی مطهرنیا

+ آزمون های انديشه ورزی در بارۀ خود انديشه حسین کاشفی امیری

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش. 

+ گوگل و پایان آزادی اراده یووال نوح هراری

+ انسان از کجا آمد به کجا می رود؟ محمد طبیبیان

+ بازگشت به خانه میثاق محمدی‌زاده

+ هک کردن مغز، کلیدی برای موفقیت مهسا قنبری

+ چهار راهکار برای هک مغز به‌منظور افزایش موفقیت و بهره‌وری مهسا قنبری

+ نوآوری در عصر دیجیتال ؛ چشم‌اندازی جدید برای خدمات 

+ لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم 

+ چطور می‌توانیم برای دریافت حقوق بیشتر چانه‌زنی کنیم؟ حمیدرضا تائبی

+ سرمایه اجتماعی دانش آموزان مهدی ولی نژاد

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش 

+ ابرها دگرگون می‌شوند، دگرگون می‌کنند و دنیای فناوری را سیراب می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟ یووال نوح هراری

+ چشم را باید شست…. جور دیگر باید دید دکتر سید کمال الدین موسوی

+ جنبش روش های آمیخته 

+ جامعه شناسی فرهنگی؛ انسان های جامانده دکتر منیژه نویدنیا

+ انگیزه پیشرفت پایین ‌تر از متوسط عثمان آچاک

+ جامعه شناسی شهری و حس زندگی؟ دکتر منیژه نویدنیا

+ چرا ناهنجاری؟ 

+ سخنرانی حسین پاینده در نشست روانکاوی و تحلیل‌های کلان اجتماعی (۲)؛ 

+ چرا کسب‌ و کارهای نوپای موفق به‌سادگی ممکن است شکست بخورند؟ حمیدرضا تائبی

+ بنیان‌های نابرابری اجتماعی دکتر محسن رنانی

+ روانکاوی درمان فرد یا اجتماع 

+ مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن؛  پُل گایر، ترجمه سیدجواد فندرسکی

+ ظرفیت آموزشی بازی های رایانه  

+ افراد معمولی چگونه به افرادی خارق‌العاده تبدیل می‌شوند مهسا قنبری

+ چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟ 

+ مهم‌ترین فنآوری‌ها در سال ۲۰۱۸ 

+ هوش مصنوعی می تواند طی بیست سال آینده تهدیدی برای ۴۷ درصد از مشاغل باشد 

+ در حسرت توسعه رضا داوری اردکانی

+ آزادی علمی مقصود فراستخواه

+ سازماندهي گروههاي مشارکتي در سازمانهاي يادگيرنده 

+ مديريت دانش، نياز سازمان هاي امروز 

+ مديريت استرس مجيد يوسفي

+ رقابت بزرگان بر سر تراشه‌های هوش مصنوعی و خیزش آرام تکینگی به‌سمت ما! حمیدرضا تائبی

+ تغییر اجتناب ناپذیر است و باید به منظور ایجاد تحولات مدیریت شود. 

+ ⁠دانشگاه اصفهان برگزار می کند: ⁠دانشگاه اصفهان

+ به فرزندانمان رحم کنیم دکتر محسن رنانی

+ زلزله در سیارات دیگر چگونه رخ می‌دهد؟ 

+ ساختمان‌های هوشمند فرشته نجات انسان‌ها می‌شوند حمیدرضا تائبی

+ استفاده از سیل تصاویری که در زلزله به راه می‌افتد مهدی صنعت‌جو

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید. حمیدرضا مازندرانی

+ انواع سازمانها Organization Types از دیدگاه برنامه ریزی هدف ها و وسیله ها راسل ایکا ف

+ هوش سازمانیم ‌تجاری است، پس موفق می‌شوم! حمیدرضا تائبی

+ درک اشارات دست با تصویربرداری صوتی مهدی صنعت‌جو

+ نقش بی بدیل هوش مصنوعی بر شهرها و شهروندان آنها محسن راعی

+ مزایای سواد اطلاعاتی 

+ هوش مصنوعی انویدیا، هوای آفتابی را برای ماشین های خودران شبیه سازی می کند! علیرضا فرجی علیرضا فرجی

+ فراگیری: نیازی پایه ای 

+ قلسفه و زندگی روزمره. موسی اکرمی

+ خلاقیت نمادین دهه هشتادی ها 

+ فهم سواد اطلاعاتی 

+ نظریه سواد رسانه ای در گفتگو با دکتر هاشمی 

+ در سال جدید مهندسی نرم‌افزار را جدی‌تر دنبال کنیم حمیدرضا تائبی

+ باید که لذت آموختن را دوباره بیاموزیم پوریا ناظمی

+ انقلاب هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جامعه و شرکت ها 

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید حمیدرضا مازندرانی

+ وجود یخ در مدار استوای مریخ 

+ ظهور «ابر انسان‌ها» طی ۲۰ سال آینده 

+ دانشمندان به استقبال مهمترین پرسش های بشر می روند! 

+ آینده پژوهی و انواع آینده. محسن گرامی طیبی

+ ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی، بالاترین در منطقه نزدیک به متوسط جهانی 

+ نگاه تان به آینده است یا اکنون؟ 

+ اینجا همه آدم‌ها این‌جوری نیستند* مهدی صنعت‌جو

+ بدرود سیارۀ زمین؟ لورین رابینسون

+ تهدیدات اینترنت اشیا 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995