Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


خورشید درجهان مجازی غروب نمی‌کند

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[25 May 2011]   [ ]

- بدون هیچ شکی فضای مجازی در روزگار نوشده انسان معاصر بر تمامی شئون زندگی او غلبه‌ای تام یافته؛ از ارتباطاتش گرفته تا رفع نیاز‌های روزمره‌اش.

فرصت‌ها و تهدید‌هایی که تا اکنون این چیرگی برای انسان معاصر به ارمغان آورده از منظرهای بسیاری در دانش‌های مختلفی کاویده شده است. در ایران نیز اگرچه دولت‌های مختلف برای فراهم‌آوردن فناوری دسترسی به اینترنت زیرسازی‌هایی داشته‌اند اما همچنان جزو کشورهای فقیر در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و دسترسی خوب و استاندارد به فضای مجازی هستیم؛ هرچند کاربران معدود ایرانی با همین دسترسی‌های کم، انرژی بسیاری را معطوف این دهکده کوچک جهانی کرده‌اند. در این میان پژوهشگرانی نیز هستند که به ابعاد معرفتی این مسئله پرداخته‌اند.

یکی ازمعدود کسانی که به‌طور جدی درباره فضای مجازی در حوزه اندیشه‌ورزی فعالیت می‌کند، دکتر سعیدرضا عاملی است. دکتر عاملی، مدرس و پژوهشگر حوزه‌های ارتباطات، دنیای مجازی و جهانی‌شدن هم‌اکنون دانشیار گروه ارتباطات در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و رئیس دانشکده مطالعات جهان همین دانشگاه است. متن زیر تقریری است از گفت‌وگوی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری با دکتر عاملی درباره تأثیرات جهان مجازی بر ظرفیت‌های دنیای واقعی که از نظرتان می‌گذرد.

با تولد فضای مجازی منطق جدیدی وارد زندگی بشر شد که درک آن منطق ما را با ظرفیت‌های بسیار بزرگی در جهان جدید مواجه می‌کند. در واقع از زمانی که مورس توانست با استفاده از علائمی پیام را از یک محیط حاضر به محیط غایب انتقال دهد انقلابی در ارتباطات انسانی به‌وجود آمد و انسان از این ظرفیت برخوردار شد که استبداد مکان را از بین ببرد، استبداد زمان را از بین ببرد و یک تجدید مفهومی از مکان و زمان به‌وجود بیاورد.

فضای مجازی صرفاً فضایی نیست که نگاه ابزاری به آن داشته باشیم بلکه یک فضای زندگی است به این معنا که به موازات همه ظرفیت‌های جهان واقعی، جهان مجازی قابلیت و ظرفیت ایجاد کرده است. طبیعتا این فضا یک فضای پیوسته به فضای فیزیکی است و می‌شود از رابطه این دو فضا، به رابطه لاله و لادن تعبیر کرد که یکی بدون دیگری نمی‌تواند حیات پیدا کند و در واقع از یک قلب و یک هستی برخوردار هستند. اما ظرفیت‌های فضای مجازی متفاوت و به‌مراتب از ظرفیت‌های جهان فیزیکی قوی‌تر است. این ظرفیت، نگرش و پارادایم جدیدی را وارد زندگی ما می‌کند که از آن به پارادایم دوفضایی‌شدن تعبیر می‌کنیم.

پارادایم دوفضایی‌شدن نگاهی است که همه حوزه‌های مطالعاتی ما را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد. امروز شما پزشکی از راه دور را به‌عنوان یک پزشکی معنادار می‌شناسید. حتی جراحی از راه دور به‌عنوان حرفه‌ای جدید وارد پزشکی ما شده است.

طبیعتا در حوزه انسانی هم این مسئله سرایت دارد. جامعه‌شناسی ما یک جامعه‌شناسی دو‌فضایی باید باشد. ژورنالیسم ما یک ژورنالیسم دو‌فضایی است. مردم‌شناسی ما یک مردم‌شناسی دو فضایی است. روابط بین‌الملل امروز عرصه‌های مجازی‌اش بسیار اهمیت پیدا کرده است. تجارت در گذشته یک تجارت چرتکه‌ای بود که در دکان و مغازه یا شرکت‌های چندمنظوره تحقق پیدا می‌کرد اما امروز تجارتی که در فضای مجازی فقط در یک هفته بورس صورت می‌گیرد به اندازه ظرفیت یک قرن است. بنابراین این ظرفیت دوفضایی همه عرصه علم و مطالعات و زندگی ما را در بر گرفته است. اینکه گفتم قابلیت‌های فضای مجازی متفاوت است به این برمی‌گردد که چه درکی از کار در فضای فیزیکی داریم.

کار در جهان فیزیکی به دو شکل دستی یا مکانیکی است اما با تولد فضای مجازی، عرصه دیگری از کار به نام کار مجازی به‌وجود آمده و مفاهیمی وارد عرصه کار شده که بی‌نهایت ظرفیت ایجاد کرده است. کتاب در جهان واقعی تیراژ دارد اما در فضای مجازی یک بار کتاب را دیجیتال می‌کنید و در معرض استفاده قرار می‌دهید و بی‌نهایت امکان مصرف‌شدن دارد. بنابراین منطق جهان مجازی یک تولید به منزله بی‌نهایت تولید، یک تولید به منزله بی‌نهایت مصرف و یک تولید به منزله متمایل به بی‌نهایت توزیع است. این منطق بنیان اقتصاد را عوض می‌کند. در واقع جهان مجازی ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کند با یک تلاش متمایل به بی‌نهایت ظرفیت به‌وجود می‌آورد.

دلیل دیگری که این دو فضا از دو ظرفیت متفاوت برخورد هستند مفهوم زمان است. زمانی که ما در جهان فیزیکی تجربه می‌کنیم یک زمان خطی است که در آن گذشته، حال و آینده معنی دارد؛ یک لحظه می‌میرد و لحظه دیگر متولد می‌شود. ولی زمان مجازی یک مفهوم هندسی است و تابع رابطه خطی نیست. لحظات نمی‌میرند و دائم در این فضا زنده می‌مانند؛ به گذشته و حال و آینده ذخیره می‌شوند در این فضا و از یک ماندگاری یا یک ابدیت زمان در فضای مجازی برخورداریم و به همین دلیل است که شما می‌گویید زمان مجازی، 24ساعت، 7روز هفته، 365روز سال؛ یعنی زمانی که هرگز خواب ندارد، هرگز مرگ ندارد.

زمان همیشه زنده و حاضر است لذا اساساً مفاهیم اینجا و آنجا بر مبنای زمان را هم عوض می‌کند چون ما بر مبنای خورشید و زمین مفهوم زمان را درک می‌کنیم. در فضای مجازی با فضایی مواجه هستیم که به تعبیر من خورشید در آنجا همیشه تابان است. خورشید در فضای مجازی هرگز غروب نمی‌کند؛ فضا همیشه روز است. بنابراین این مفهوم زمان، انقلابی محسوب می‌شود. ما با دوفضایی‌شدن زمان روبه‌رو شده‌ایم؛ زمان مجازی و زمان فیزیکی.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۸ آوریل ۲۰۲۴

دانش نو

+ ۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید bbv

+ مطالعه دانشگاه استنفورد: با تغییرات هوش مصنوعی انسان‌ها نگران موقعیت خود هستند یسنا امان‌پور

+ دستور کار انسانى جديد / مقالا ای از کتاب انسان خداگونه يووال نوح

+ پلورالیسم چیست؟ قیصر کللی

+ اعضای مصنوعی رباتیک نرم مبتنی بر میکروسیالات، به کمک بیماران دیابتی می‌آیند ´-

+ مهارت تصمیم‌گیری چیست؟ هرمز پوررستمی

+ هوش مصنوعی توزیعی و تجمیعی چیست؟ 

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر. 

+ موانع خلاقیت کدامند؟ هرمز پوررستمی

+ نیازی بدون پاسخ! نوآوری اجتماعی را وارد کنیم!  سعید قاسمی زاده تمر

+ مهارت بهتر است یا مدرک دانشگاهی حمیدرضا تائبی

+ علم و اخلاق در گفت‌وگو با دکتر موسی اکرمی؛ دکتر موسی اکرمی

+ مدیریت آینده نگر در ICT 

+ چرا هوش و مهارت، برای داشتن یک شغل کافی نیستند؟ هرمز پوررستمی

+ شرایط اجتماعی چگونه است؟ از منظر چند جامعه شناس ساناز عباس زاده

+ بازگشت به دنیای هنرهای دیجیتال  مهدی صنعت‌جو

+ 2019 

+ مشتری رسانه است فرنود حسنی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟1 یووال نوح هراری

+ تغییر پرشتاب الگو‌های سنتی را منسوخ خواهند کرد 

+ مهارت های مورد نیاز انسان آینده 

+ بازگشت به دوران دولت-شهر برگردان: سپیده جدیری

+ انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر 

+ نویسنده «انسان خردمند» از کتاب تازه خود گفت  یووال نوح هراری

+ مرد «شپشو» یا منادی عقلانیت؟ دکتر موسی اکرمی

+ رسالت فلسفه آسمان است یا زمین؟ دکتر محسن رنانی

+ جامعه شناسی و فردیت دکتر منیژه نویدنیا

+ تمام قدرت به کجا منتقل شد؟  یووال نوح هراری

+ دفاعم از جامعه‌شناسی مرتبط با واقعیت‌هاست تا مبتنی بر ایدئولوژی! 

+ آنچه مرا نکُشد هرمز پوررستمی

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش- رضا جوان

+ پیامدهای مدرنیت -  آنتونی گیدنز

+ اتاق شیشه ای و هنر هشتم زندگی در واقعیت موازی  دکتر مهدی مطهرنیا

+ آزمون های انديشه ورزی در بارۀ خود انديشه حسین کاشفی امیری

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش. 

+ گوگل و پایان آزادی اراده یووال نوح هراری

+ انسان از کجا آمد به کجا می رود؟ محمد طبیبیان

+ بازگشت به خانه میثاق محمدی‌زاده

+ هک کردن مغز، کلیدی برای موفقیت مهسا قنبری

+ چهار راهکار برای هک مغز به‌منظور افزایش موفقیت و بهره‌وری مهسا قنبری

+ نوآوری در عصر دیجیتال ؛ چشم‌اندازی جدید برای خدمات 

+ لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم 

+ چطور می‌توانیم برای دریافت حقوق بیشتر چانه‌زنی کنیم؟ حمیدرضا تائبی

+ سرمایه اجتماعی دانش آموزان مهدی ولی نژاد

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش 

+ ابرها دگرگون می‌شوند، دگرگون می‌کنند و دنیای فناوری را سیراب می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟ یووال نوح هراری

+ چشم را باید شست…. جور دیگر باید دید دکتر سید کمال الدین موسوی

+ جنبش روش های آمیخته 

+ جامعه شناسی فرهنگی؛ انسان های جامانده دکتر منیژه نویدنیا

+ انگیزه پیشرفت پایین ‌تر از متوسط عثمان آچاک

+ جامعه شناسی شهری و حس زندگی؟ دکتر منیژه نویدنیا

+ چرا ناهنجاری؟ 

+ سخنرانی حسین پاینده در نشست روانکاوی و تحلیل‌های کلان اجتماعی (۲)؛ 

+ چرا کسب‌ و کارهای نوپای موفق به‌سادگی ممکن است شکست بخورند؟ حمیدرضا تائبی

+ بنیان‌های نابرابری اجتماعی دکتر محسن رنانی

+ روانکاوی درمان فرد یا اجتماع 

+ مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن؛  پُل گایر، ترجمه سیدجواد فندرسکی

+ ظرفیت آموزشی بازی های رایانه  

+ افراد معمولی چگونه به افرادی خارق‌العاده تبدیل می‌شوند مهسا قنبری

+ چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟ 

+ مهم‌ترین فنآوری‌ها در سال ۲۰۱۸ 

+ هوش مصنوعی می تواند طی بیست سال آینده تهدیدی برای ۴۷ درصد از مشاغل باشد 

+ در حسرت توسعه رضا داوری اردکانی

+ آزادی علمی مقصود فراستخواه

+ سازماندهي گروههاي مشارکتي در سازمانهاي يادگيرنده 

+ مديريت دانش، نياز سازمان هاي امروز 

+ مديريت استرس مجيد يوسفي

+ رقابت بزرگان بر سر تراشه‌های هوش مصنوعی و خیزش آرام تکینگی به‌سمت ما! حمیدرضا تائبی

+ تغییر اجتناب ناپذیر است و باید به منظور ایجاد تحولات مدیریت شود. 

+ ⁠دانشگاه اصفهان برگزار می کند: ⁠دانشگاه اصفهان

+ به فرزندانمان رحم کنیم دکتر محسن رنانی

+ زلزله در سیارات دیگر چگونه رخ می‌دهد؟ 

+ ساختمان‌های هوشمند فرشته نجات انسان‌ها می‌شوند حمیدرضا تائبی

+ استفاده از سیل تصاویری که در زلزله به راه می‌افتد مهدی صنعت‌جو

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید. حمیدرضا مازندرانی

+ انواع سازمانها Organization Types از دیدگاه برنامه ریزی هدف ها و وسیله ها راسل ایکا ف

+ هوش سازمانیم ‌تجاری است، پس موفق می‌شوم! حمیدرضا تائبی

+ درک اشارات دست با تصویربرداری صوتی مهدی صنعت‌جو

+ نقش بی بدیل هوش مصنوعی بر شهرها و شهروندان آنها محسن راعی

+ مزایای سواد اطلاعاتی 

+ هوش مصنوعی انویدیا، هوای آفتابی را برای ماشین های خودران شبیه سازی می کند! علیرضا فرجی علیرضا فرجی

+ فراگیری: نیازی پایه ای 

+ قلسفه و زندگی روزمره. موسی اکرمی

+ خلاقیت نمادین دهه هشتادی ها 

+ فهم سواد اطلاعاتی 

+ نظریه سواد رسانه ای در گفتگو با دکتر هاشمی 

+ در سال جدید مهندسی نرم‌افزار را جدی‌تر دنبال کنیم حمیدرضا تائبی

+ باید که لذت آموختن را دوباره بیاموزیم پوریا ناظمی

+ انقلاب هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جامعه و شرکت ها 

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید حمیدرضا مازندرانی

+ وجود یخ در مدار استوای مریخ 

+ ظهور «ابر انسان‌ها» طی ۲۰ سال آینده 

+ دانشمندان به استقبال مهمترین پرسش های بشر می روند! 

+ آینده پژوهی و انواع آینده. محسن گرامی طیبی

+ ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی، بالاترین در منطقه نزدیک به متوسط جهانی 

+ نگاه تان به آینده است یا اکنون؟ 

+ اینجا همه آدم‌ها این‌جوری نیستند* مهدی صنعت‌جو

+ بدرود سیارۀ زمین؟ لورین رابینسون

+ تهدیدات اینترنت اشیا 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995