Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


جامعه شناسی جهانی

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[13 Jun 2011]   [ ]

گفتاری از پروفسور مایکل بورووی (رئیس انجمن بین المللی جامعه شناسی و استاد دانشگاه برکلی امریکا)



تحقق جامعه مدنی جهانی یک الزام است. جامعه مدنی جهانی در واقع جامعه شناسی است که تنها متکی بر جامعه مدنی محلی یا ملی نیست بلکه ابعاد جهانی به خود می گیرد.

در مورد حوادث اخیر کشورهای اسلامی در خاورمیانه باید گفت: در مقایسه حوادث خاورمیانه با شورش های دهه ۹۰ اروپای شرقی با یک نوع خودانگیختگی و انفجار از درون در جامعه مواجه هستیم.

خاورمیانه یکی از پیش بینی ناپذیرترین مناطق جهان است و جامعه شناسی به طور خاص با چالش های ژرفی در این منطقه مواجه است، چالش هایی در فهم فرایندهای اجتماعی درون ملت ها و به همان اندازه چالش هایی در شناخت فرایندهایی که از ملت ها در می گذرند.

خاورمیانه با شمار متنوعی از رژیم های سیاسی و فرهنگ های تاریخی اش، امکان پذیری نوعی «جامعه شناسی جهانی» را محک می زند. چنین جامعه شناسی جهانی ای، یک جامعه شناسی خاص را به یک جامعه شناسی جهانی بدل نمی کند بلکه از بطن گفت وگوی میان جامعه شناسی های گوناگون برمی آید؛ جامعه شناسی هایی که در فرهنگ ها و مناطق متفاوت ریشه دارند.

جامعه شناسی کلاسیک به طور سنتی در چارچوب دولت ملت محدود شده بود اما امروز ما باید جهانی فکر کنیم و در ضمن نباید اهمیت محدوده های ملی را نادیده بگیریم. در گام نخست، این به معنای مقایسه کشورهای مختلف با یکدیگر است، اما گام مهم تر این است که تلاش کنیم جهان را به عنوان یک واحد ببینیم که در آن سازمان ها، شبکه ها و جنبش هایی وجود دارند که از مرزهای ملی فراتر می رود.

باید از جهان شمول شدن شکل معینی از جامعه شناسی پرهیز کرد. جامعه شناسی امریکایی ممکن است خواسته یا ناخواسته روند تحقق نوعی امپریالیسم جهانی باشد که بخواهد خود را به محلات و اجتماعات تحمیل کند و این هشدار من نسبت به پرهیز از جهان شمول شدن یک نوع جامعه شناسی بر اساس تجربه مکتب شیکاگو است؛ وقتی مکتب شیکاگو به دستاوردهایی رسید، سعی کرد این دستاوردها را به تمام شهرها تعمیم دهد. با این کار جوامع از ویژگی های خاص و یگانه خود تهی شده و در ذیل دستاوردهای نظریات این مکتب قابل تعبیر می شوند.

ما بر جامعه شناسی از منظر جامعه مدنی تأکید داریم درست همان گونه که اقتصاددانان از منظر بازار و دانشمندان علوم سیاسی از منظر دولت به جامعه می نگرند، جامعه شناسی نیز به جامعه مدنی توجه دارد. جامعه مدنی نخستین بار در پایان قرن ۱۹ در اروپا و در واکنش به گسترش ویرانگر بازارهای ملی، بویژه بازارهای کار به وجود آمد. امروزه اقتصاد سرمایه داری یک خصیصه جهانی فرض می شود اما خصیصه ای جهانی با نیرویی که خارج از کنترل دولت های ملی است. ویرانگری این موج کنونی در بازاری کردن، از مرزهای ملی فراتر می رود، همان گونه که آن را در پدیده هایی مانند بحران های مالی، گرم شدن زمین و قاچاق انسان می بینیم. در مبارزه با این ویرانگری، جامعه مدنی نیز باید از مرزهای ملی فراتر رود همان گونه که به صورت بالقوه در جنبش های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و دین چنین می کند.

یک چنین جامعه مدنی پذیرفته شده ای خواهان جامعه شناسی است که تنها متکی بر جامعه مدنی محلی یا ملی نباشد بلکه ابعاد جهانی به خود گیرد. این جامعه شناسی جهانی بسیار متفاوت از پروژه هژمونیک جامعه شناسی های ملی است که به اشتباه خود را جهانی جلوه می دهند.

تعامل میان علوم اجتماعی گوناگون برای تحقق جامعه مدنی جهانی امری اجتناب ناپذیر است. جامعه مدنی جهانی مثل دیگر پدیده های جهانی پیچیده و حتی حامل پدیده های متناقض هم می تواند باشد. امروزه جامعه مدنی جهانی در شرایط نزج و جنینی است.

یک چنین جامعه شناسی جهانی متضمن تأملی خودآگاهانه بر موقعیت مان در جهان و پذیرش محدودیت ها و همچنین بنیان های ملی و اجتماعی دانش مان است. ما باید در توسعه جوامع مدنی که همه جهان را فرا می گیرند هم بسیار کوشا باشیم و هم باید در آفرینش همان جهانی که مطالعه می کنیم شرکت جوییم؛ یعنی باید پروژه «جامعه شناسی مردم مدار» را با جدیت دنبال کنیم نه صرفاً به خاطر این که از جامعه دفاع کرده باشیم بلکه برای آن که یک جامعه شناسی جهانی را توسعه دهیم و آن را نیرومند سازیم. ما در عین محلی و منطقه ای بودن باید به روابط جهانی بیندیشیم.

جامعه شناسی جهانی با عقبگرد به سمت خاص گرایی تفاوت دارد. یک جامعه شناسی جهانی مستلزم این است که ما جامعه شناسی های ملی را به هم متصل کنیم. این جامعه شناسی نیازمند اجتماعی از جامعه شناسان است که از مرزهای ملی فراتر می روند، ولی از طریق گفت وگوی میان جامعه شناسی های ملی ایجاد می شود.

مکتوب حاضر متن ویرایش و تلخیص شده سخنرانی پروفسور مایکل بورووی با عنوان «منظور از جامعه شناسی جهانی» است که ۷ خردادماه در «همایش تفکر اجتماعی و جامعه شناسی در خاورمیانه معاصر» در مرکز گنجینه اسناد ملی ایران ایراد شد.




مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۸ آوریل ۲۰۲۴

دانش نو

+ ۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید bbv

+ مطالعه دانشگاه استنفورد: با تغییرات هوش مصنوعی انسان‌ها نگران موقعیت خود هستند یسنا امان‌پور

+ دستور کار انسانى جديد / مقالا ای از کتاب انسان خداگونه يووال نوح

+ پلورالیسم چیست؟ قیصر کللی

+ اعضای مصنوعی رباتیک نرم مبتنی بر میکروسیالات، به کمک بیماران دیابتی می‌آیند ´-

+ مهارت تصمیم‌گیری چیست؟ هرمز پوررستمی

+ هوش مصنوعی توزیعی و تجمیعی چیست؟ 

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر. 

+ موانع خلاقیت کدامند؟ هرمز پوررستمی

+ نیازی بدون پاسخ! نوآوری اجتماعی را وارد کنیم!  سعید قاسمی زاده تمر

+ مهارت بهتر است یا مدرک دانشگاهی حمیدرضا تائبی

+ علم و اخلاق در گفت‌وگو با دکتر موسی اکرمی؛ دکتر موسی اکرمی

+ مدیریت آینده نگر در ICT 

+ چرا هوش و مهارت، برای داشتن یک شغل کافی نیستند؟ هرمز پوررستمی

+ شرایط اجتماعی چگونه است؟ از منظر چند جامعه شناس ساناز عباس زاده

+ بازگشت به دنیای هنرهای دیجیتال  مهدی صنعت‌جو

+ 2019 

+ مشتری رسانه است فرنود حسنی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟1 یووال نوح هراری

+ تغییر پرشتاب الگو‌های سنتی را منسوخ خواهند کرد 

+ مهارت های مورد نیاز انسان آینده 

+ بازگشت به دوران دولت-شهر برگردان: سپیده جدیری

+ انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر 

+ نویسنده «انسان خردمند» از کتاب تازه خود گفت  یووال نوح هراری

+ مرد «شپشو» یا منادی عقلانیت؟ دکتر موسی اکرمی

+ رسالت فلسفه آسمان است یا زمین؟ دکتر محسن رنانی

+ جامعه شناسی و فردیت دکتر منیژه نویدنیا

+ تمام قدرت به کجا منتقل شد؟  یووال نوح هراری

+ دفاعم از جامعه‌شناسی مرتبط با واقعیت‌هاست تا مبتنی بر ایدئولوژی! 

+ آنچه مرا نکُشد هرمز پوررستمی

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش- رضا جوان

+ پیامدهای مدرنیت -  آنتونی گیدنز

+ اتاق شیشه ای و هنر هشتم زندگی در واقعیت موازی  دکتر مهدی مطهرنیا

+ آزمون های انديشه ورزی در بارۀ خود انديشه حسین کاشفی امیری

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش. 

+ گوگل و پایان آزادی اراده یووال نوح هراری

+ انسان از کجا آمد به کجا می رود؟ محمد طبیبیان

+ بازگشت به خانه میثاق محمدی‌زاده

+ هک کردن مغز، کلیدی برای موفقیت مهسا قنبری

+ چهار راهکار برای هک مغز به‌منظور افزایش موفقیت و بهره‌وری مهسا قنبری

+ نوآوری در عصر دیجیتال ؛ چشم‌اندازی جدید برای خدمات 

+ لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم 

+ چطور می‌توانیم برای دریافت حقوق بیشتر چانه‌زنی کنیم؟ حمیدرضا تائبی

+ سرمایه اجتماعی دانش آموزان مهدی ولی نژاد

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش 

+ ابرها دگرگون می‌شوند، دگرگون می‌کنند و دنیای فناوری را سیراب می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟ یووال نوح هراری

+ چشم را باید شست…. جور دیگر باید دید دکتر سید کمال الدین موسوی

+ جنبش روش های آمیخته 

+ جامعه شناسی فرهنگی؛ انسان های جامانده دکتر منیژه نویدنیا

+ انگیزه پیشرفت پایین ‌تر از متوسط عثمان آچاک

+ جامعه شناسی شهری و حس زندگی؟ دکتر منیژه نویدنیا

+ چرا ناهنجاری؟ 

+ سخنرانی حسین پاینده در نشست روانکاوی و تحلیل‌های کلان اجتماعی (۲)؛ 

+ چرا کسب‌ و کارهای نوپای موفق به‌سادگی ممکن است شکست بخورند؟ حمیدرضا تائبی

+ بنیان‌های نابرابری اجتماعی دکتر محسن رنانی

+ روانکاوی درمان فرد یا اجتماع 

+ مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن؛  پُل گایر، ترجمه سیدجواد فندرسکی

+ ظرفیت آموزشی بازی های رایانه  

+ افراد معمولی چگونه به افرادی خارق‌العاده تبدیل می‌شوند مهسا قنبری

+ چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟ 

+ مهم‌ترین فنآوری‌ها در سال ۲۰۱۸ 

+ هوش مصنوعی می تواند طی بیست سال آینده تهدیدی برای ۴۷ درصد از مشاغل باشد 

+ در حسرت توسعه رضا داوری اردکانی

+ آزادی علمی مقصود فراستخواه

+ سازماندهي گروههاي مشارکتي در سازمانهاي يادگيرنده 

+ مديريت دانش، نياز سازمان هاي امروز 

+ مديريت استرس مجيد يوسفي

+ رقابت بزرگان بر سر تراشه‌های هوش مصنوعی و خیزش آرام تکینگی به‌سمت ما! حمیدرضا تائبی

+ تغییر اجتناب ناپذیر است و باید به منظور ایجاد تحولات مدیریت شود. 

+ ⁠دانشگاه اصفهان برگزار می کند: ⁠دانشگاه اصفهان

+ به فرزندانمان رحم کنیم دکتر محسن رنانی

+ زلزله در سیارات دیگر چگونه رخ می‌دهد؟ 

+ ساختمان‌های هوشمند فرشته نجات انسان‌ها می‌شوند حمیدرضا تائبی

+ استفاده از سیل تصاویری که در زلزله به راه می‌افتد مهدی صنعت‌جو

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید. حمیدرضا مازندرانی

+ انواع سازمانها Organization Types از دیدگاه برنامه ریزی هدف ها و وسیله ها راسل ایکا ف

+ هوش سازمانیم ‌تجاری است، پس موفق می‌شوم! حمیدرضا تائبی

+ درک اشارات دست با تصویربرداری صوتی مهدی صنعت‌جو

+ نقش بی بدیل هوش مصنوعی بر شهرها و شهروندان آنها محسن راعی

+ مزایای سواد اطلاعاتی 

+ هوش مصنوعی انویدیا، هوای آفتابی را برای ماشین های خودران شبیه سازی می کند! علیرضا فرجی علیرضا فرجی

+ فراگیری: نیازی پایه ای 

+ قلسفه و زندگی روزمره. موسی اکرمی

+ خلاقیت نمادین دهه هشتادی ها 

+ فهم سواد اطلاعاتی 

+ نظریه سواد رسانه ای در گفتگو با دکتر هاشمی 

+ در سال جدید مهندسی نرم‌افزار را جدی‌تر دنبال کنیم حمیدرضا تائبی

+ باید که لذت آموختن را دوباره بیاموزیم پوریا ناظمی

+ انقلاب هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جامعه و شرکت ها 

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید حمیدرضا مازندرانی

+ وجود یخ در مدار استوای مریخ 

+ ظهور «ابر انسان‌ها» طی ۲۰ سال آینده 

+ دانشمندان به استقبال مهمترین پرسش های بشر می روند! 

+ آینده پژوهی و انواع آینده. محسن گرامی طیبی

+ ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی، بالاترین در منطقه نزدیک به متوسط جهانی 

+ نگاه تان به آینده است یا اکنون؟ 

+ اینجا همه آدم‌ها این‌جوری نیستند* مهدی صنعت‌جو

+ بدرود سیارۀ زمین؟ لورین رابینسون

+ تهدیدات اینترنت اشیا 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995