موج سوم عنوان کتابی است که الوین تافلر نویسنده پر آوازه آمریکایی در سال 1980 به رشته تحریر در آورده است. در این کتاب تافلر تمدن بشری را از آغاز پیدایش تا کنون مورد بررسی قرار داده است و آن را به مراحل مختلفی تقسیم بندی میکنند. تمدن بشری به سه مرحله عمده تقسیم میشوند:
موج اول: عصر کشاورزی
موج دوم:عصر صنعتی
موج سوم: که از کنون آغاز شده است.
موج چهارم عصر مجازیرا در پیش خواهیم داشت
مشخصات نویسنده
امامی -مدارک پزشکی
دوشنبه 4 آذر ماه سال 1387 ساعت 09:10 AM
مشخصات نویسنده
فرزانه حسینی-مدارک روزانه کارشناسی
دوشنبه 4 آذر ماه سال 1387 ساعت 09:11 AM
مشخصات نویسنده
حمیده اصفهانی روزانه مدارک
دوشنبه 4 آذر ماه سال 1387 ساعت 09:14 AM
مشخصات نویسنده
فرزانه حسینی-مدارک روزانه کارشناسی
دوشنبه 4 آذر ماه سال 1387 ساعت 09:29 AM
مشخصات نویسنده
آذرحسن پور دانشجوی مدارک پزشکی روز
دوشنبه 4 آذر ماه سال 1387 ساعت 09:31 AM
مشخصات نویسنده
اعظم رضایی پارسا/مدارک پزشکی/روزان
دوشنبه 4 آذر ماه سال 1387 ساعت 09:32 AM
پایان نامه (محل نگهداری: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران)Full Image
تحول ماهیت قدرت در اندیشه آلوین تافلر, / سعیدهالسادات گرامیان؛ به راهنمایی: حسین سیفزاده.
گرامیان، سعیدهالسادات
180 صفحه، کتابنامه
پایان نامه (کارشناسی ارشد) -- دانشگاه تهران، 1377
h t t p : / / d a t a b a s e . i r a n d o c . a c . i r
این رساله مشتمل بر دو بخش و هشت فصل میباشد. در بخش اول: پدیده قدرت به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت . این بخش شامل دو فصل است . در فصل اول، به تعریف قدرت سیاسی و منابع آن پرداخته میشود. فصل دوم: اختصاص به بررسی تئوریهای مختلف قدرت دارد. در دستهبندی این تئوریها و معیار مورد توجه قرار گرفته است : (اول، ترتیب تاریخی آنها و دوم نگرشی علمی و یا فلسفی که اندیشمندان در ارتباط با پدیده قدرت ابراز داشتهاند، طبق این دو معیار، سه طبقهبندی کلی ارائه شده است :) نظریهپردازان کلاسیک ، که از نظر تاریخی از اندیشههای یونان باستان، مثل سقراط و افلاطون، شروع میشود و تا آغاز رنسانس ادامه یابد، وجه مشخصه این تئوریها، دیدگاه متافیزیکی آنها نسبت به پدیده قدرت است . این گروه از نظریهپردازان نیز در رابطه با نگاه بدبینانه یا آرمانی که نسبت به پدیده قدرت دارند، خود به دو گروه آرمانگرا و واقعگرا تقسیم میشوند. 2) تئوریپردازان مدرن: وجه تمایز این دیدگاه از دیدگاه کلاسیک ، نگرش مادی آنها نسبت به پدیده قدرت است . این دیدگاه به دو بخش تقسیم میشود: دیدگاه فلسفی و دیدگاه علمی در گروه اول، ماکیاولی، بدن وهابز قرار دارند که جزء واقعگرایان محسوب میشوند و در همین گروه عدهای چون سوسو، کانت و هگل با دید آرمانگرایانه به پدیده قدرت مینگرند. در دیدگاه علمی که بصورت تجربی به بررسی مسئله قدرت میپردازد نیز با دو گروه از اندیشمندان مواجه هستیم. واقعگرایان که عبارتند: مارکس ، ماکسوبر، مورگنتاو رابرت دال و سی رایت میلز و ارمانگرایان که شامل نظریهپردازانی چون، هاناآرنت و پورگن هابرماس میشوند. تئوریپردازان مدرن برای یاورند که ماهیت قدرت ، سلطه است ، آنچه در دوران مدرن بر تفکر سیاسی حاکم است ، توجیه اقتدار سیاسی است . این گروه از اندیشمندان برخلاف اندیشمندان کلاسیک قدرت را نه به عنوان یک پدیده متافیزیکی، بلکه به عنوان پدیدهای مادی میانگارند به فضائل و الهههای قدرت توجه میکند و آن را در خدمت منافع عمومی، تفسیر میکنند. 3) تئوری پردازان پست مدرن: نقد قدرت از مباحث پست مدرنیزم میباشد، اگر در نظریات کلاسیک و مدرن، ثدرت خصلتی سیاسی دارد و دارای مرکزی به نام حاکمیت است ، در نظریات پست مدرن قدرت پراکنده است و دارای مرکزیتی نیست ، در این گروه به تشریح نظیات نیچه، هایدگر، میشل فوکو و ژان فرانسوالیوتار پرداخته میشود. در واقع میتوان گفت بحث تافلر در رابطه با تحول، ماهیت قدرت در جامعه فراصنعتی تا حدودی به بحثهای این گروه نزدیک مشود. بخش دو: که در واقع موضوع اصلی رساله ماست ، تحت عنوان مؤلفههای قدرت از دیدگاه آلوین تا فلر، نام دارد. این بخش ، مشتمل بر شش فصل میباشد، در فصل اول به تبیین ماهیت قدرت از دیدگاه تافلر پرداختهایم. در این فصل، تعریف قدرت ، کیفیت آن و رابطه آن با نظم و آزادی و سرانجام مفروضههای قدرت از دیدگاه تافلر بررسی خواهد شد. فصل دوم: تحت عنوان ماهیت قدرت ، نام دارد در این فصل به بررسی چگونه تحول ماهیت قدرت در هر یک از امواج تمدن بشری میپردازیم. قسمت اول، اختصاص به پدیده قدرت در موج اول دارد در این قسمت نشان داده خواهد شد که خشونت نقش اساسی در تعیین ماهیت قدرت ایفاء میکند. در قسمت دوم بحث قدرت در موج بشری را به نمایش میگذارد و اینکه با تغییر در شیوه تولید ثروت و ظهور نظام صنعتی قدرت ، از خشونت به ثروت ، تغییر ماهیت میدهد. در واقع از نظر تا فلز، اساس تمامی تغییر و تحولات در عرصههای حسات انسانی و از جمله قدرت ، تغییر شیوه تولید ثروت است . نظام تولید کشاورزی، پدیدآورنده مناسبات قدرت خاص خود و نظام تولید صنعتی نیز مناسبات قدرت مربوط به خود را پدید میآورد. قسمت سوم، که در واقع میتوان گفت : فرضیهها بیشتر اختصاص به این قسمت از بحث دارد، مربوط به قدرت و تحولات آن در موج سوم یا عصر فراصنعتی است . در این فصل ابتدا به بررسی فضای فکری - فرهنگی و سیاسی و اجتماعی مطرح شده از سوی تا فلر و دیگر اندیشمندان در عصر فراصنعتی خواهم پرداخت تا به درک روشنتری از تحول ماهیت قدرت ، از دیدگاه تافلر در این عصر نائل شویم. از نظر تافلر، در موج سوم، با افزایش نقش ارتباطات و اطلاعات ، ماهیت قدرت از ثروت به دانائی تغییر خواهد یافت و بنابراین قدرت از ویژگیهای نوینی برخوردار میشود که عبارتند از پراکندگی قدرت ، افزایش پیچیدگی و انتزاع در قدرت و تنوع قدرت میشود سپس شاخصههای دانائی، از نظر تافلر مورد بررسی واقع خواهد شد. در این بحث نشانداده خواهد شد که دانائی از نظر کیفیت و کارائی مهمترین منبع قدرت است منظور از دانائی، نه تنها دانش و اطلاعات ، بلکه شهود و احستس و تخیل و ارزشهای انسانی نیز میباشد. اطلاعات و قدرت ، عنوان فصل سوم از این بخش میباشد. در این فصل نشان داده میشود که چگونه تکنولوژیهای موجی سومی، نظیر کامپیوتر و بقول تافلر، ابر رسانهها در تعیین معادلات مربوط به قدرت در موج سوم از نقش اساسی برخوردارند. در قسمت دوم از بحث ، به ارتباط بین تحول ماهیت قدرت و تحقق جامعه آرمانی تافلر خواهیم پرداخت از نظر تافلر جامعه دانشمدار موج سوم موجب ارتقاء آرمانهائی چون آزادی، عدالت و دموکراسی خواهد شد. در فصل چهارم: به مبانی جامعهشناختی تحول ماهیت قدرت پرداخته خواهد شد. در این فصل نشان داده میشود که چگونه بحرانهای وارده بر نظام صنعتی نظیر بحران نقشها، بحران ارزشها، بحران در نظام اقتصادی و سایر بحرانها، نقش اساسی در تحول ماهیت قدرت ایفاء میکنند. از نظر تافلر آنچه سبب این بحرانها میشود، برخورد تمدن موج سوم و تمدن دوم است . ظهور نظام نوین دانائی که مبتنی بر تکنولوژیهای موج سومی است ، سبب ایجاد شتاب در تغییرات میشود و این شتاب بدنبال خود، ناپایداری و عدم قطعیت را همراه میآورد. فصل پنجم: به نقد و ارزیابی تافلر اختصاص دارد، در این فصل با استفاده نظریات اندیشمندان مختلف مانند میشل فوکو، ژان بودریارد، ژان فرانسوالیوتار، به نقد تحلیل فلراز تحول ماهیت قدرت در موج سوم خواهم پرداخت و آنچه بیش از همه مورد نقد قرار گرفته است ، بینش یوتوپیائی تافلر نسبت به نتایج مثبت و آرمانی تحول ماهیت قدرت در جامعه اطلاعاتی میباشد.
اطلاعات / قدرت سیاسی / قدرت سیاسی / تافلر، آلوین / تکنولوژی
Information / Political power / Political power / Toffler, Alvin / Technology
Serial no: 00060477 == Call No. : 22287
--------------------------------------------------------------------------------