Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


تکامل مطالعات آینده

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[03 Apr 2012]   [ ]





تومو کوسا

در رشته مطالعات آینده سوالات زیادی رخ می نماید: گذشته، حال و آینده چیست؟ رابطه میان فوق فعال، واکنشی و انفعال چیست؟ تفکر خطی و غیر خطی یعنی چه؟ درک ذهنی از جهان و جهانِ اجتماعی ساخته-شده چیست؟ پاسخ به این سوالات نیازمند مطالعه توسعه رده بندی های موجود یا سایر انواع دسته بندی های جایگزین برای تقسیم یا دسته بندی مجموعه مبنایی اعمال، اهداف، علائق دانشی، جهت گیری های آینده، رویکردها، دیدگاه ها و یا حتی معرفت شناسی یا هستی شناسی مطالعات آینده دارد.
بورگ: تمرکز بر روی فضاهای بزرگ تحقیق آینده و اهداف متفاوت تحقیق. به بیان او اگر رویکرد باستانی و مدرن به آینده پژوهی را رویکرد واحدی بدانیم، آنگاه این رویکرد می تواند به عنوان فضای بزرگ اولیه اهداف تحقیق در تحقیق آینده توضیح داده شود:
1. خلق تصاویر، چشم اندازها و سناریوهای مطلوب از آینده.
2. فضای دوم بزرگ اهداف تحقیق عبارت است از: توانایی پشتیبانی از طرح ریزی و تصمیم گیری.
3. هدف سوم: حل سوالات بزرگ جهانی نوع انسان.
4. هدف چهارم: توسعه روش شناسی میان رشته ای کاربردی.
لینلستون: مطالعات آینده سه دسته است: تکنیکی، سازمانی، شخصی.
عنایت الله: پیش بینی، تفسیری، انتقادی و یادگیری عملی.
آمارا: ممکن، محتمل، مرجح.
سردار: استعماری، غیر استعماری.
بل: ذهنیت گرا، واقع گرا و انتقادی.
منرما:
1. پارادایم توصیفی: تلاش برای ارائه پیش بینی های بسیار محتمل بر پایه توسعه مشاهده شده در گذشته.
2. پارادایم سناریو: تلاش برای توصیف نسخه های دستی متفاوت برای آینده. ارزش سناریو در توانایی آن برای کمک به تصمیم گیری از طریق بصیرت بخشی ممکن ها است.
3. پارادایم تکاملی: تلاش برای توصیف و فهم آینده در جهان متلاطم بر اساس قوانین تکامل. بیشتر بر پایه کشف پیچیدگی و تصدیق تکامل به طور عمومی قرار دارد.
منرما دو رویکرد کلان را در تحقیق آینده در خلال این پارادایم ها ذکر می کند:
1. جهت گیری تکنوکراسی که ریشه در ارتش، تکنولوژی دارد.
2. جهت گیری انسان گرا که ریشه در آینده شناسی دارد.
اما آیا این رشته پارادایم دارد؟ به نظر می رسد دو پارادایم وجود دارد و نشانه های ظهور پارادایم دیگری نیز دیده می شود.
پارادایم اول
پارادایم اول، سنت پیش بینی عصر طلایی است که تفکر درباره آینده را با تبیین های رازآلود ترکیب می کند. جادو و مواردی مانند آن از اولین نمونه های این پارادایم به شمار می آیند. می توان دو روش پیش بینی را برای این پاردایم مشخص کرد:
پیش بینی قیاسی: با جداسازی و تفسیر نشانه های آینده؛
پیش¬گویی شهودی بخت و اقبال: با پذیرش درونی آینده.
امروزه نیز این نگاه به آینده وجود دارد و بر اساس برخی منابع، در حال افزایش است. تکیه به نیروهای مافوق طبیعت برای کاستن از نگرانی نسبت به آینده و جهان پیچیده عامل اصلی این گرایش¬ها است. جهت-گیری پیش بینی معین، در تفاسیر نوسترداموس، گراف شناسی، تخته کویجا، خواندن نقشه روح، خواندن دست یا گوی کریستال و... دیده می شود. این نگاه را همچنین به شدت در فیلم های هالیوود می توان دنبال کرد.
ویژگی های پاردایم اولیه مطالعات آینده
1. این نگاه مبتنی بر پایه جزمیتی است که بیان می کند که آینده امری تعیین شده یا تقریباً موجود است و لذا می توان با ارتقای روش ها، آن را دید.
2. تحقیقات آن بر اساس روش¬های بسیار رمزآلود است که تنها افراد حرفه ای می توانند آن را انجام دهند.
3. این نگاه، افراد را بر اساس توانایی شان در انجام تحقیق درباره آینده رتبه بندی می نماید. افراد عادی، افراد حرفه ای و افراد بسیار حرفه ای مانند پیامبران، نویسندگان کتب ستاره شناسی و... که راه های پیش گویی درست یا غلط را معلوم می کنند.
4. این سیستم فکری در دوره بخصوصی غالب بوده است.
پارادایم دوم
پارادایم دوم اساساً مربوط به ارتش آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم است. پایه آن بر اساس آینده های نامتعین و محتمل است و به دنبال کنترل و طرح ریزی، مدل سازی و تفکر سیستمی است. ویژگی های آن عبارتند از:
1. مطالعات آینده، ایده پیش بینی آینده به مثابه خود آینده را رد می کنند. از نظر این گروه آینده معین نیست و عوامل بسیاری در شکل گیری آن موثر است. لذا در اینجا سخن از دانش آینده های ممکن و تصاویر آینده های ممکن و یا ساختن آینده با مداخلات فوق فعال -به جای مشاهده آینده- است. به بیان جیم دیتور: «اولین قانون آینده این است: آینده نمی تواند پیش بینی شود بلکه آینده های بدیل هم، از دور دیده می شوند و آینده های مرجح، تصویرپردازی شده و به طور مستمر اختراع می شوند».
2. این نگاه فهم خود را بر روی دانش تجربی قرار داده که سایر رشته های علمی را نیز تولید می کند و لذا تلاش می کند تا از قواعد علمی پایه ای تحقیق، مانند بحث آزاد، عینیت، دانش خودفرهنگی، ابطال پذیری و انباشت دانش پیروی کند.
3. تحقیق آینده، ارزش مدار است و آینده مطلوب را در نظر می گیرد.
4. حیطه وسیع تری از تحقیق را در قیاس با علوم نرمال دربرمی گیرد، همان طور که اهداف تحقیق آن نیز در حیطه تجربی قرار ندارد. تحقیقات مدرن آینده، سه فضای واحد را به عنوان معرفت شناسی دانش در نظر می گیرند:
• اول؛ سینتکس (نحو) دربردارنده روش ها، مانند سناریو، دلفی و چرخ آینده.
• دوم؛ معنایی، دربردارنده فضاهای اصلی ارزشی-عقلی ای حوزه. مانند موضوعات جهانی، بحران¬های صنعتی اخیر، جامعه اطلاعاتی، روندهای تکنولوژی و تغییر آب و هوا.
• سوم؛ عملگرایانه، دربردارنده فعالیت¬های تحقیق آینده: کدام یک از استراتژی¬ها، خط¬مشی¬ها، طرح¬ریزی ها، طرح¬ها، توانمندسازی ها برای ایجاد تأثیرات مطلوب، مناسب¬تر است؟
5. این مطالعات افراد را به دو دسته تقسیم می کند: غیر حرفه¬ای و حرفه ای.
6. ما به طور تقریبی می توانیم بگوییم که این نظام ذهنی چه زمانی حاکم می شود.
فازهای مطالعات مدرن آینده
به طور کلی می توان سه فاز را برای تکامل مطالعات آینده مشخص نمود:
1. دهه 1940-1950: زمان طلایی طرح ریزی، روش های کمی، پوزیتیویسم، تجارت جهانی. نیاز به طرح ریزی طولانی مدت سازمان یافته، کشف روندها و آینده بینی های تکنیکی. روش های مطالعات آینده «مسأله محور» به ویژه در اتاق های فکر ارتش آمریکا مانند رند.
2. دهه 1960-1970: عصر جنبش تحقیقات آینده بین المللی. فراتر از ارتش آمریکا در حوزه¬های جمعیت، رشد اقتصادی، جنبش های اجتماعی، تهدید جنگ هسته ای و بحران انرژی. به بیان فلچتیم، کارکرد آن عبارت بود از: جلوگیری از جنگ؛ جلوگیری از فقر؛ جلوگیری از ظلم؛ بالا بردن دموکراسی؛ پایان دادن به غارت طبیعت؛ مبارزه با از خودبیگانگی؛ ایجاد انسان دوستی جدید.
3. دهه 1980 تاکنون: این فاز چهار ویژگی اصلی دارد:
• توقف نسبتاً کامل توسعه روش¬های جدید آینده¬نگاری.
• تثبیت این حوزه.
• بحث درباره هویت این حوزه: وظیفه آینده پژوهان، مفاهیم حوزه، اساساً حوزه است یا رشته یا ...؟
• چندپاره شدن کلی حوزه.
دلایل اصلی چندپاره شدن مطالعات آینده
1. تقریباً هیچ آموزش رسمی و هیچ صلاحیت تعریف شده وجود ندارد.
2. اطلاعات زیادی وجود دارد و لذا آینده پژوهان نیاز دارند که متخصص شوند و تیم های تحقیقاتی ایجاد نمایند.
3. بسیاری از مشتریان خصوصی، علائق دانشی ابزاری دارند و می خواهند خودشان پیش بینی کنند. لذا حیطه های پیش بینی نیز بسیار باریک و تخصصی است.
4. جهت گیری آینده اختصاصی به آینده پژوهان ندارد. تمامی رشته ها، حوزه های اجتماعی و اشکال تحقیقات کاربردی به آینده مربوط هستند و راه های اختصاصی را برای تولید دانش آینده دارند.

جدا شدن از جهت گیری کنترلی و حرکت به سوی تنوع و دیالکتیک
پارادایم نوظهور احتمالاً بر پایه تفکری بنا خواهد شد که از کنترل غربی مبتنی بر تفکر تکنیکی جدا است و نوسانات پویای درونی، پارادوکس ها و تفکر دیالکتیک را می پذیرد. مطالعات آینده به سمت فهم هرمنوتیکی انتقادی، دیالکتیک رهایی بخش و تنوع حرکت خواهد کرد. قانون دوم آینده ها این است: «هر ایده مفیدی درباره آینده، باید مضحک به نظر برسد و حذف خواهد شد»! آینده نگاری ها، تصویرپردازی ها و سناریوها، دانشی درباره آینده به ما نمی دهند. به بیان دیگری: «شاید ما (آینده پژوهان) همان جادوگران و دغلبازان هستیم با تحلیل روند و سنارویوها!». خطاهای کلیدی در آینده نگاری و تفکر کنترل محور غربی آن است که همواره به دنبال کنترل همه چیز است. برای زمانی طولانی، ما از شکست اجتناب می کردیم، غافل از اینکه کسی که شکست نداشته باشد، زندگی ندارد. مهم ترین چیز این است که شکست را بپذیریم. اگر نمی توانیم چیزی درباره آینده بدانیم و برای آن آماده شویم، بهتر است که حال و تکامل آن را درک کنیم. بنابراین بهتر است که به امکان های متکامل نگاه کنیم تا به طیفی از پیامدها. ما باید بیش از آنکه از دوتایی استفاده کنیم، از دیالکتیک ها بهره ببریم. بیشتر از پاردکس ها استفاده کنیم تا از معماها؛ چرا که روش پارادکسی ما را برای تفکر به طرق گوناگون کمک می کند. ما فکر می کنیم که می توانیم اریب و تورش را از افراد و رایانه ها بگیریم و به عینیت دست پیدا کنیم اما این تفکر غلطی است.




البته این به معنای از بین رفتن پارادایم¬های دیگر نیست بلکه همه این اشکال در کنار هم زنده خواهند بود و هم تکاملی خواهند داشت اما در یک زمان، معمولاً یکی از اشکال مسلط است. رسیدن به پارادایم سوم دیالکتیکی نیازمند کار و اشتیاق برای نظم ذهنی جدید است.

نویسنده : مهدی شاه آبادی، دانشجوی دکتری خط مشی گذاری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۸ آوریل ۲۰۲۴

دانش نو

+ ۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید bbv

+ مطالعه دانشگاه استنفورد: با تغییرات هوش مصنوعی انسان‌ها نگران موقعیت خود هستند یسنا امان‌پور

+ دستور کار انسانى جديد / مقالا ای از کتاب انسان خداگونه يووال نوح

+ پلورالیسم چیست؟ قیصر کللی

+ اعضای مصنوعی رباتیک نرم مبتنی بر میکروسیالات، به کمک بیماران دیابتی می‌آیند ´-

+ مهارت تصمیم‌گیری چیست؟ هرمز پوررستمی

+ هوش مصنوعی توزیعی و تجمیعی چیست؟ 

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر. 

+ موانع خلاقیت کدامند؟ هرمز پوررستمی

+ نیازی بدون پاسخ! نوآوری اجتماعی را وارد کنیم!  سعید قاسمی زاده تمر

+ مهارت بهتر است یا مدرک دانشگاهی حمیدرضا تائبی

+ علم و اخلاق در گفت‌وگو با دکتر موسی اکرمی؛ دکتر موسی اکرمی

+ مدیریت آینده نگر در ICT 

+ چرا هوش و مهارت، برای داشتن یک شغل کافی نیستند؟ هرمز پوررستمی

+ شرایط اجتماعی چگونه است؟ از منظر چند جامعه شناس ساناز عباس زاده

+ بازگشت به دنیای هنرهای دیجیتال  مهدی صنعت‌جو

+ 2019 

+ مشتری رسانه است فرنود حسنی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟1 یووال نوح هراری

+ تغییر پرشتاب الگو‌های سنتی را منسوخ خواهند کرد 

+ مهارت های مورد نیاز انسان آینده 

+ بازگشت به دوران دولت-شهر برگردان: سپیده جدیری

+ انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر 

+ نویسنده «انسان خردمند» از کتاب تازه خود گفت  یووال نوح هراری

+ مرد «شپشو» یا منادی عقلانیت؟ دکتر موسی اکرمی

+ رسالت فلسفه آسمان است یا زمین؟ دکتر محسن رنانی

+ جامعه شناسی و فردیت دکتر منیژه نویدنیا

+ تمام قدرت به کجا منتقل شد؟  یووال نوح هراری

+ دفاعم از جامعه‌شناسی مرتبط با واقعیت‌هاست تا مبتنی بر ایدئولوژی! 

+ آنچه مرا نکُشد هرمز پوررستمی

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش- رضا جوان

+ پیامدهای مدرنیت -  آنتونی گیدنز

+ اتاق شیشه ای و هنر هشتم زندگی در واقعیت موازی  دکتر مهدی مطهرنیا

+ آزمون های انديشه ورزی در بارۀ خود انديشه حسین کاشفی امیری

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش. 

+ گوگل و پایان آزادی اراده یووال نوح هراری

+ انسان از کجا آمد به کجا می رود؟ محمد طبیبیان

+ بازگشت به خانه میثاق محمدی‌زاده

+ هک کردن مغز، کلیدی برای موفقیت مهسا قنبری

+ چهار راهکار برای هک مغز به‌منظور افزایش موفقیت و بهره‌وری مهسا قنبری

+ نوآوری در عصر دیجیتال ؛ چشم‌اندازی جدید برای خدمات 

+ لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم 

+ چطور می‌توانیم برای دریافت حقوق بیشتر چانه‌زنی کنیم؟ حمیدرضا تائبی

+ سرمایه اجتماعی دانش آموزان مهدی ولی نژاد

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش 

+ ابرها دگرگون می‌شوند، دگرگون می‌کنند و دنیای فناوری را سیراب می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟ یووال نوح هراری

+ چشم را باید شست…. جور دیگر باید دید دکتر سید کمال الدین موسوی

+ جنبش روش های آمیخته 

+ جامعه شناسی فرهنگی؛ انسان های جامانده دکتر منیژه نویدنیا

+ انگیزه پیشرفت پایین ‌تر از متوسط عثمان آچاک

+ جامعه شناسی شهری و حس زندگی؟ دکتر منیژه نویدنیا

+ چرا ناهنجاری؟ 

+ سخنرانی حسین پاینده در نشست روانکاوی و تحلیل‌های کلان اجتماعی (۲)؛ 

+ چرا کسب‌ و کارهای نوپای موفق به‌سادگی ممکن است شکست بخورند؟ حمیدرضا تائبی

+ بنیان‌های نابرابری اجتماعی دکتر محسن رنانی

+ روانکاوی درمان فرد یا اجتماع 

+ مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن؛  پُل گایر، ترجمه سیدجواد فندرسکی

+ ظرفیت آموزشی بازی های رایانه  

+ افراد معمولی چگونه به افرادی خارق‌العاده تبدیل می‌شوند مهسا قنبری

+ چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟ 

+ مهم‌ترین فنآوری‌ها در سال ۲۰۱۸ 

+ هوش مصنوعی می تواند طی بیست سال آینده تهدیدی برای ۴۷ درصد از مشاغل باشد 

+ در حسرت توسعه رضا داوری اردکانی

+ آزادی علمی مقصود فراستخواه

+ سازماندهي گروههاي مشارکتي در سازمانهاي يادگيرنده 

+ مديريت دانش، نياز سازمان هاي امروز 

+ مديريت استرس مجيد يوسفي

+ رقابت بزرگان بر سر تراشه‌های هوش مصنوعی و خیزش آرام تکینگی به‌سمت ما! حمیدرضا تائبی

+ تغییر اجتناب ناپذیر است و باید به منظور ایجاد تحولات مدیریت شود. 

+ ⁠دانشگاه اصفهان برگزار می کند: ⁠دانشگاه اصفهان

+ به فرزندانمان رحم کنیم دکتر محسن رنانی

+ زلزله در سیارات دیگر چگونه رخ می‌دهد؟ 

+ ساختمان‌های هوشمند فرشته نجات انسان‌ها می‌شوند حمیدرضا تائبی

+ استفاده از سیل تصاویری که در زلزله به راه می‌افتد مهدی صنعت‌جو

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید. حمیدرضا مازندرانی

+ انواع سازمانها Organization Types از دیدگاه برنامه ریزی هدف ها و وسیله ها راسل ایکا ف

+ هوش سازمانیم ‌تجاری است، پس موفق می‌شوم! حمیدرضا تائبی

+ درک اشارات دست با تصویربرداری صوتی مهدی صنعت‌جو

+ نقش بی بدیل هوش مصنوعی بر شهرها و شهروندان آنها محسن راعی

+ مزایای سواد اطلاعاتی 

+ هوش مصنوعی انویدیا، هوای آفتابی را برای ماشین های خودران شبیه سازی می کند! علیرضا فرجی علیرضا فرجی

+ فراگیری: نیازی پایه ای 

+ قلسفه و زندگی روزمره. موسی اکرمی

+ خلاقیت نمادین دهه هشتادی ها 

+ فهم سواد اطلاعاتی 

+ نظریه سواد رسانه ای در گفتگو با دکتر هاشمی 

+ در سال جدید مهندسی نرم‌افزار را جدی‌تر دنبال کنیم حمیدرضا تائبی

+ باید که لذت آموختن را دوباره بیاموزیم پوریا ناظمی

+ انقلاب هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جامعه و شرکت ها 

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید حمیدرضا مازندرانی

+ وجود یخ در مدار استوای مریخ 

+ ظهور «ابر انسان‌ها» طی ۲۰ سال آینده 

+ دانشمندان به استقبال مهمترین پرسش های بشر می روند! 

+ آینده پژوهی و انواع آینده. محسن گرامی طیبی

+ ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی، بالاترین در منطقه نزدیک به متوسط جهانی 

+ نگاه تان به آینده است یا اکنون؟ 

+ اینجا همه آدم‌ها این‌جوری نیستند* مهدی صنعت‌جو

+ بدرود سیارۀ زمین؟ لورین رابینسون

+ تهدیدات اینترنت اشیا 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995