Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


"سخت‌کوشی" ویژگی شخصیت سالم/ سخت‌کوشی افزایش ساعت کار نیست

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[02 Sep 2012]   [ ]


دغدغه توسعه، دلمشغولی همه ایرانیان است، اما اینکه چرا ما نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید به توسعه علمی و تکنولوژیک و حتی توسعه در بخش های مختلف اقتصادی و ... برسیم، موضوعی است که در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.


در ادامه مباحث گذشته، در این بخش به موضوع سخت کوشی می پردازیم. یک جامعه برای توسعه و پیشرفت نیازمند
انسانهایی است که به جامعه خود عشق می ورزند و تلاش و سخت کوشی را بهترین وسیله برای دستیابی به اهداف مدنظر قرار می دهند. در غیر این صورت هنگامی که انسانها از سخت کوشی دوری می جویند و به سوی کاهلی و تنبلی قدم می گذارند ممکن است در آینده با عواقب ناخواسته ای روبرو شوند.

 

1- انسان های کاهل و تنبل  قادر نیستند تجربیات ارزشمندی را در زندگی کسب کنند، زیرا مهم ترین تجربیات تنها از طریق تلاش و کوشش و تجربه کردن زیاد به دست می آید و به همین خاطر به مرور آنان به تجربیات دیگران وابسته می شوند و چون دانسته های ارزشمندی نیز برای ارائه کردن ندارند، کم کم دیگران نیز تمایلی به ارتباط برقرار کردن با آنها نخواهند داشت و لذا به آرامی از ساحل دریای تجربیات دیگران فاصله گرفته و قادر نیستند به رشد و تعالی برسند.

 

2- وقت گذرانی و تلف کردن زمان و دوری جستن از کار و تلاش سبب می شود افراد، مهارت های ارزشمندی کسب نکنند و چنین کسی قادر نیست در مسئولیتهای خویش نقش خود را به خوبی ایفا کند، لذا به مرور از مسئولیت ها به کنار گذاشته می شود و سبب می شود علاوه بر از دست دادن اعتماد به نفس، ناخواسته برای رسیدن به هدفهای خود از راههای غیراصولی استفاده کند و این شروعی برای قدم  گذاشتن در سراشیبی سقوط  می باشد.


3- کاهلی و تنبلی سبب می شود فرد برای جبران ناتوانی های خود از دروغ و دلیل تراشی بیشتر استفاده کند و به همین علت به مرور زمان اعتبار خویش را در بین دیگران از دست می دهد و با آنکه در میان جمع زندگی می کند، اما احساس تنهایی می کند و این عامل سبب می شود او هر روز نسبت به دیگران بدبین تر شده و علت عدم موفقیت های خویش را در بین دیگران  جستجو نماید و گاهی نیز از دیگران چهره هایی زشت می سازد و بدین وسیله زمینه را برای پایمال کردن حقوق دیگران  توسط خود مهیا می کند.


4- هنگامی که بر تعداد افراد کاهل و گریزان از مسئولیت اضافه می شود، زمانه برای حضور افراد  فرصت طلب مهیا می شود و مسئولیت ها در دستان کسانی  قرار می گیرد که تلاش می کنند با ایجاد یک محیط بدبینانه شدید و خراب کردن  اذهان دیگران و نابود کردن شخصیت افراد، زمینه را برای پایمال کردن حقوق دیگران توسط خود مهیا کنند، لذا هرچه بر تعداد افراد کاهل و تنبل اضافه می شود، از آن طرف لحظه به لحظه شرایط برای حضور سودجویان مهیاتر می شود.


5- هنگامی که در یک جمعیت، تعداد افراد کاهل افزایش می یابد، برآیند تصمیات جمعی ممکن است به سوی انتخاب افرادی  برای قبول مسئولیت باشد که در نهایت مورد تأیید افراد کاهل و کارگریز باشد و به همین علت فرد سخت کوش قادر به قبول  مسئولیت نیست، زیرا شرایط برای پذیرش او مهیا نیست.


6- در جمعیت های گریزان از کار و تلاش، خلاقیت و نوآوری های ارزشمند پدیدار نمی شود، زیرا نوآوری و خلاقیت به دنبال سخت کوشی در راه رسیدن به هدف به دست می آید و این خود سبب می شود کارآفرینی در جامعه رشدنیافته و فرصت های شغلی جدید شکل نگیرد و بدین وسیله بر تعداد بیکاران کاذب و واقعی جامعه افزوده شود، زیرا بسیاری از شغلهای کاذب، نوعی بیکاری محسوب می شوند.


7- یکی دیگر از مشکلات پدید آمده در اثر کاهلی انسانها، وقوع اشتباهات فراوان می باشد، تصمیمات غلط فراوانی که به علت بی تجربگی و محدودیت علم و دانش صورت گرفته و صدمات فراوانی را بر فرد و جامعه وارد می سازد و در آینده  این اثرات تخریبی، فشار روانی زیادی بر اعضای یک جامعه وارد می کند و بهداشت روانی و سلامت جامعه را مورد مخاطره قرار می دهد.

 

حرکت در جهت و یا عکس جهت رودخانه
 

هنگامی که آدمی در موقعیتی قرار می گیرد که احساس می کند دیگران از کار و تلاش فرار می کنند، اما او می خواهد قدم در راه سخت کوشی و تلاش بردارد، در ابتدا در وجود خود یک احساس ضرر خواهد کرد، زیرا تصور می کند که او در حال زحمت کشیدن و عرق ریختن است در حالی که عده ای تنبل و کاهل و فرصت طلب درحال بهره گیری از این شرایط می باشند، در این مرحله است که آدمی در کشاکش یک دوگانگی قرار می گیرد که آیا در مسیر این رودخانه آلوده شنا کند و یا برخلاف جهت مسیر را بپیماید؟
 

در این مرحله آدمی باید این احساس درونی خود را که در صورت سخت کوشی ضرر خواهد کرد، از بین ببرد و به خاطر داشته باشد که با تلاش و سخت کوشی توانمندیهایش به مرور به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت و همین امر اعتماد به نفس و قدرت عمل او درانجام فعالیتها دگرگون خواهد ساخت به نحوی که بتواند به راحتی از سد مشکلات گذشته و تصمیمات  منطقی تری اتخاذ نماید و برعکس افراد کاهل به مرور زمان قابلیت های خود را از دست خواهند داد و با برجای گذاشتن  خسارت های فراوان دچار مشکلات مختلف گشته به گونه ای که تا آخر عمر، عوارض ناخواسته آنرا باید تحمل نمایند.


هنگامی که بر تعداد انسانهای سخت کوش و پرتلاش در یک جامعه اضافه می شود، تقید انسانها به ارزشهای اخلاقی گسترش  می یابد، زیرا انسانها نیازی نمی بینند که دروغ بگویند و ریاکار شوند و بر حقوق دیگران پا بگذارند. آلمانی ها دارای یک  ضرب المثل می باشند که بیان می کند «جهان در دست انسانهای سخت کوش است.»

 

زمانی که فردی بخواهد در یک جامعه که فرهنگ سخت کوشی در آن توسعه نیافته است، فعالانه انجام وظیفه نماید، در ابتدا بازخوردهای خوبی دریافت نمی کند، زیرا خیلی ها، تلاش او را با بدگمانی نظاره می کنند، زیرا برخلاف شرایط  در حال  حرکت است، اما با گذشت زمان شرایط به ضرر افراد کاهل و به سود افراد سخت کوش تغییر خواهد کرد. با افزایش انسان های سخت کوش، کار در جامعه به ارزش تبدیل  خواهد شد و فرد  پرتلاش، انسان ساده لوح به حساب نخواهد آمد و دیگر  افراد کاهل، تنبل و فرصت طلب زرنگ به حساب نمی آیند، بلکه چنین افرادی مطرود جامعه خواهند بود.


رقابت میان کشورهای جهان روز به روز سخت تر می شود و نسل آینده باید در میان این رقابت شدید زندگی کند و اگر سخت کوشی را نپذیرد، مجبور است دنباله رو دیگر جوامع شده و از فرهنگ آنان تبعیت نماید. منتسکیو می گوید: کار و کوشش  انسان را از سه بلای بزرگ نجات می دهد؛ افسردگی، فسق و احتیاج. 

 

توصیه های یک ریاضیدان
 

ترنس تائو، ‌ریاضیدان جوان می گوید: تکیه کردن به هوش و استعداد به تنهایی ممکن است برای مدتی کارها را پیش ببرد، ولی در حالت کلی در تحصیلات پیشرفته و بالاتر به کار نمی‌آید. برای ورود جدی به هر بخش از ریاضیات، فرد علاوه بر فکر کردن، نیاز به خواندن و نوشتن جدی نیز دارد. برخلاف تصور عام، پیشرفت‌های ریاضی نتیجه‌ الهام‌های ناگهانی و اکتشافات لحظه‌ای نبوغ‌آمیز نیست، بلکه در واقع نتیجه‌ تلاش و سخت‌کوشی فراوان است که البته تجربه و شهود آنرا هدایت می‌کند.

 

به‌ طور خلاصه، هیچ مسیر شاهانه‌ای در ریاضی وجود ندارد. برای رسیدن به مرحله فرادشواری (که در آن شهود شما با آنچه با سختی توانسته‌اید بسازید جور در می‌آید)، فرد ابتدا می‌بایست تلاش زیادی صرف یادگیری و دوباره یادگیری حوزه‌ مطالعه‌اش کند، قدرت و ضعف ابزارها را بشناسد، مباحث دیگر در ریاضی را بیاموزد، یاد بگیرد چگونه مسائل دشوار را حل کند، سؤال‌های بچه‌گانه و احمقانه‌ زیادی مطرح کند و غیره. اینها همه لازمه سخت‌کوشی‌اند.

 

مسلما علاقه داشتن به موضوعی که روی آن کار می‌کنید به سخت‌کوشی و سعی و تلاش بیشتر شما کمک می‌کند، همچنین توجه به این موضوع مهم است که تلاش خود را به مسائل سودده و مفید جهت‌گذاری کنید، نه مسائل بی‌ثمر. تفاوت اساسی بین «سخت‌کوشی» و «بالا بردن تعدات ساعت‌های کار» وجود دارد. به طور خاص، فشار وارد کردن بر کسی که خسته است، بی‌انگیزه است، آماده نیست، یا درگیر مسأله‌های دیگر است، می‌تواند اثر عکس داشته باشد و در بلندمدت تأثیر منفی بر بازدهی وی بگذارد. خلاصه اینکه بهتر است برای فردی که دارای انگیزه است، دارای انرژی است، آماده است، و درگیر کارهای دیگر نیست، ساعت‌های کم ولی با بازدهی بالا برای کار اختصاص داده شود، تا اینکه زمان زیادی از او با بازده پایین پرکنیم در حالی ‌که چهار فاکتور بالا را نداشته باشیم.

 

این روحیه و ویژگی اکتسابی شخصیت را به زبان انگلیسی(Hardiness) می نامند به مفهوم جان سختی و سخت کوشی است، گرچه کوشش، فقط جنبه کرداری را برجسته می سازد ولی از آنجا که هر رفتار آشکار، نمایانگر ابعاد نهان شناخت و عاطفه است، سخت کوشی را می توان ویژگی مثبت شخصیت های سالم دانست. روانشناسی مثبت گرا نیز در بحث از صفات و تعبیرات مثبت این سازه شخصیت توجه جدی دارد.

 

بی شک شما نیز با افرادی برخورد کرده اید که با کوچک ترین مشکلی در زندگی (ولو ناچیز) قافیه را می بازند و به سادگی و فوراً تسلیم می شوند و از پا می افتند. چه بسا نوجوانان و جوانان (اعم از دختر و پسر) را می شناسم که جزیی ترین فشار و ناملایمتی را در زندگی نمی تابند و در معنا آستانه تحمل شان اندک و در حد صفر است. برعکس، احتمالاً اشخاصی را هم سراغ داریم که در برابر کوهی از دشواری ها و طی سخت ترین شرایط نه تنها خم به ابرو نمی آورند، با سخت رویی به نبرد با مشکلات می پردازند و از پس شرایط دشوار بر نمی آیند که از این اوضاع و احوال نیز استقبال می کنند، زیرا دشواری را در صحنه ها و موقعیت هایی جهت رشد و بالندگی شان می پندارند.

 

در عرصه روانشناسی وقتی که پیرامون عوامل مؤثر بر سلامت در شرایط پرتنش سخن به میان می آید، بدین موضوع پرداخته می شود. در زمره عوامل مهم در این زمینه، ویژگی شخصیتی موسوم به جان سختی یا سخت سری می توان برشمرد. اهمیت موضوع بدان پایه است که این موضوع یکی از شاخص های سلامت روان شناختی معرفی شده است.

 

نتایج یک تحقیق


دکتر سوزان کوباسا، پژوهش فراگیر و علمی، سخت کوشی در روان شناسی را به انجام رسانده است. او مشتاق مطالعه این مسأله بود که از چه رو عده ای به رغم اینکه در معرض فشارهای روانی واقع می شوند، در کمال صحت و تندرستی می مانند و سایرین نه. برآیندهای پژوهش های وی نمایانگرند که عامل مهم در این مورد خصوصیت، شخصیتی است که از سه جز تشکیل شده است و چون این اجزای سه گانه در زبان انگلیسی با حروف C آغاز می گردند، می شود آنها را C3 کوباسا نامید. حرف C، کوته نوشت سه واژه ی Commitment(تعهد)، Challenge (چالش و مبارزه جویی) و Control (مهار) است.
 

وی خصوصیت مزبور را جان سختی نامید و آنرا چنین تعریف کرد: جان سختی عبارت است از کاربرد توانایی های خویش به منظور ارزیابی و سبک و سنگین کردن شرایط و فشارها و تعبیر و تفسیر این شرایط و پاسخ دادن بدان ها. پس سرسختی، عنصری داخلی است که برخی از افراد آنرا دارا می باشند و این به آنها یاری می کند تا در رویارویی با سختی ها و شداید یا از راه پا پس نکشیدن در برابر دشواری، دچار بیم و نومیدی نشوند. این عامل انگیزشی سبب می گردد تا در اوضاع تنش زا آدم ها راحت تر بتوانند به چاره جویی مشکلات بپردازند و به آنان در سازگاری با ناهمواری ها کمک شایان توجهی می کند.


بر پایه پیامدهای یک بررسی، آنانی که از چنین ویژگی شخصیتی برخوردارند، در قیاس با افرادی که فاقد آنند (در شرایطی همسان) دیرتر بیمار می شوند. همچنین در پژوهشی دیگر، امدادگرانی که دارای این صفت شخصیتی بودند، در مواجه به صحنه های دلخراشی که در عملیات و امداد و نجات با آن درگیرند، کمتر به ناراحتی، پریشانی و آسیبهای روانی متعاقب آن گرفتار می گردند، در بررسی دیگر، گروهی از پژوهشگران مشاهده کردند که سخت رویی باعث می شود تا زنان، محیط را کمتر خصومت بار بدانند و در شرایط سخت، راحت تر زندگی کنند. در واقع زنان پرطاقت، فشارها و تنش های اجتماعی و محیطی را کمتر از حد سخت و دشوار در نظر می گرفتند.

 


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۸ آوریل ۲۰۲۴

دانش نو

+ ۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید bbv

+ مطالعه دانشگاه استنفورد: با تغییرات هوش مصنوعی انسان‌ها نگران موقعیت خود هستند یسنا امان‌پور

+ دستور کار انسانى جديد / مقالا ای از کتاب انسان خداگونه يووال نوح

+ پلورالیسم چیست؟ قیصر کللی

+ اعضای مصنوعی رباتیک نرم مبتنی بر میکروسیالات، به کمک بیماران دیابتی می‌آیند ´-

+ مهارت تصمیم‌گیری چیست؟ هرمز پوررستمی

+ هوش مصنوعی توزیعی و تجمیعی چیست؟ 

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر. 

+ موانع خلاقیت کدامند؟ هرمز پوررستمی

+ نیازی بدون پاسخ! نوآوری اجتماعی را وارد کنیم!  سعید قاسمی زاده تمر

+ مهارت بهتر است یا مدرک دانشگاهی حمیدرضا تائبی

+ علم و اخلاق در گفت‌وگو با دکتر موسی اکرمی؛ دکتر موسی اکرمی

+ مدیریت آینده نگر در ICT 

+ چرا هوش و مهارت، برای داشتن یک شغل کافی نیستند؟ هرمز پوررستمی

+ شرایط اجتماعی چگونه است؟ از منظر چند جامعه شناس ساناز عباس زاده

+ بازگشت به دنیای هنرهای دیجیتال  مهدی صنعت‌جو

+ 2019 

+ مشتری رسانه است فرنود حسنی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟1 یووال نوح هراری

+ تغییر پرشتاب الگو‌های سنتی را منسوخ خواهند کرد 

+ مهارت های مورد نیاز انسان آینده 

+ بازگشت به دوران دولت-شهر برگردان: سپیده جدیری

+ انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر 

+ نویسنده «انسان خردمند» از کتاب تازه خود گفت  یووال نوح هراری

+ مرد «شپشو» یا منادی عقلانیت؟ دکتر موسی اکرمی

+ رسالت فلسفه آسمان است یا زمین؟ دکتر محسن رنانی

+ جامعه شناسی و فردیت دکتر منیژه نویدنیا

+ تمام قدرت به کجا منتقل شد؟  یووال نوح هراری

+ دفاعم از جامعه‌شناسی مرتبط با واقعیت‌هاست تا مبتنی بر ایدئولوژی! 

+ آنچه مرا نکُشد هرمز پوررستمی

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش- رضا جوان

+ پیامدهای مدرنیت -  آنتونی گیدنز

+ اتاق شیشه ای و هنر هشتم زندگی در واقعیت موازی  دکتر مهدی مطهرنیا

+ آزمون های انديشه ورزی در بارۀ خود انديشه حسین کاشفی امیری

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش. 

+ گوگل و پایان آزادی اراده یووال نوح هراری

+ انسان از کجا آمد به کجا می رود؟ محمد طبیبیان

+ بازگشت به خانه میثاق محمدی‌زاده

+ هک کردن مغز، کلیدی برای موفقیت مهسا قنبری

+ چهار راهکار برای هک مغز به‌منظور افزایش موفقیت و بهره‌وری مهسا قنبری

+ نوآوری در عصر دیجیتال ؛ چشم‌اندازی جدید برای خدمات 

+ لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم 

+ چطور می‌توانیم برای دریافت حقوق بیشتر چانه‌زنی کنیم؟ حمیدرضا تائبی

+ سرمایه اجتماعی دانش آموزان مهدی ولی نژاد

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش 

+ ابرها دگرگون می‌شوند، دگرگون می‌کنند و دنیای فناوری را سیراب می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟ یووال نوح هراری

+ چشم را باید شست…. جور دیگر باید دید دکتر سید کمال الدین موسوی

+ جنبش روش های آمیخته 

+ جامعه شناسی فرهنگی؛ انسان های جامانده دکتر منیژه نویدنیا

+ انگیزه پیشرفت پایین ‌تر از متوسط عثمان آچاک

+ جامعه شناسی شهری و حس زندگی؟ دکتر منیژه نویدنیا

+ چرا ناهنجاری؟ 

+ سخنرانی حسین پاینده در نشست روانکاوی و تحلیل‌های کلان اجتماعی (۲)؛ 

+ چرا کسب‌ و کارهای نوپای موفق به‌سادگی ممکن است شکست بخورند؟ حمیدرضا تائبی

+ بنیان‌های نابرابری اجتماعی دکتر محسن رنانی

+ روانکاوی درمان فرد یا اجتماع 

+ مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن؛  پُل گایر، ترجمه سیدجواد فندرسکی

+ ظرفیت آموزشی بازی های رایانه  

+ افراد معمولی چگونه به افرادی خارق‌العاده تبدیل می‌شوند مهسا قنبری

+ چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟ 

+ مهم‌ترین فنآوری‌ها در سال ۲۰۱۸ 

+ هوش مصنوعی می تواند طی بیست سال آینده تهدیدی برای ۴۷ درصد از مشاغل باشد 

+ در حسرت توسعه رضا داوری اردکانی

+ آزادی علمی مقصود فراستخواه

+ سازماندهي گروههاي مشارکتي در سازمانهاي يادگيرنده 

+ مديريت دانش، نياز سازمان هاي امروز 

+ مديريت استرس مجيد يوسفي

+ رقابت بزرگان بر سر تراشه‌های هوش مصنوعی و خیزش آرام تکینگی به‌سمت ما! حمیدرضا تائبی

+ تغییر اجتناب ناپذیر است و باید به منظور ایجاد تحولات مدیریت شود. 

+ ⁠دانشگاه اصفهان برگزار می کند: ⁠دانشگاه اصفهان

+ به فرزندانمان رحم کنیم دکتر محسن رنانی

+ زلزله در سیارات دیگر چگونه رخ می‌دهد؟ 

+ ساختمان‌های هوشمند فرشته نجات انسان‌ها می‌شوند حمیدرضا تائبی

+ استفاده از سیل تصاویری که در زلزله به راه می‌افتد مهدی صنعت‌جو

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید. حمیدرضا مازندرانی

+ انواع سازمانها Organization Types از دیدگاه برنامه ریزی هدف ها و وسیله ها راسل ایکا ف

+ هوش سازمانیم ‌تجاری است، پس موفق می‌شوم! حمیدرضا تائبی

+ درک اشارات دست با تصویربرداری صوتی مهدی صنعت‌جو

+ نقش بی بدیل هوش مصنوعی بر شهرها و شهروندان آنها محسن راعی

+ مزایای سواد اطلاعاتی 

+ هوش مصنوعی انویدیا، هوای آفتابی را برای ماشین های خودران شبیه سازی می کند! علیرضا فرجی علیرضا فرجی

+ فراگیری: نیازی پایه ای 

+ قلسفه و زندگی روزمره. موسی اکرمی

+ خلاقیت نمادین دهه هشتادی ها 

+ فهم سواد اطلاعاتی 

+ نظریه سواد رسانه ای در گفتگو با دکتر هاشمی 

+ در سال جدید مهندسی نرم‌افزار را جدی‌تر دنبال کنیم حمیدرضا تائبی

+ باید که لذت آموختن را دوباره بیاموزیم پوریا ناظمی

+ انقلاب هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جامعه و شرکت ها 

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید حمیدرضا مازندرانی

+ وجود یخ در مدار استوای مریخ 

+ ظهور «ابر انسان‌ها» طی ۲۰ سال آینده 

+ دانشمندان به استقبال مهمترین پرسش های بشر می روند! 

+ آینده پژوهی و انواع آینده. محسن گرامی طیبی

+ ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی، بالاترین در منطقه نزدیک به متوسط جهانی 

+ نگاه تان به آینده است یا اکنون؟ 

+ اینجا همه آدم‌ها این‌جوری نیستند* مهدی صنعت‌جو

+ بدرود سیارۀ زمین؟ لورین رابینسون

+ تهدیدات اینترنت اشیا 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995