Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


نبرد انسان و ماشین

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[01 Oct 2008]   [ ]

گری کاسپاروف شطرنج باز آذربایجانی تبار روسیه و نفر اول رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج در طول هجده سال گذشته طلایه دار گلادیاتورهای مبارز از جنس گوشت و خون در برابر غول های کامپیوتری از جنس سیلیکون بوده است. در دوران فرمانروایی بلامنازع او بر شطرنج جهان فناوری ساخت تراشه ها به آن درجه از پیشرفت رسیده که پردازنده های ابتدایی را تبدیل به این غول های سیلیکونی کرده است که قادر به رویارویی با بزرگترین شطرنج بازان هستند. در بررسی و طبقه بندی قدرت کامپیوترهای شطرنج باز باید دو عامل سخت افزار و نرم افزار را در کنار هم در نظر گرفت. عامل سخت افزاری با بالابردن سرعت محاسباتی پردازنده و در نتیجه بالا بردن تعداد تحلیل هایی که در ثانیه انجام می گیرد قدرت بازی یک کامپیوتر را بالا می برد. این عامل به تمامی فیزیکی و بستگی تام به فناوری ساخت تراشه بر روی سیلیکون دارد. این در حالی است که عامل نرم افزاری که به معنای الگوریتم های طراحی شده توسط برنامه نویسان برای انجام بازی و تشخیص بهترین حرکت، به صورت مستقیم برمبنای هوش و ذکاوت انسانی استوار است. این الگوریتم ها در طول تاریخچه نه چندان پرقدمت مسابقات انسان و ماشین عیب یابی شده و به طرز جالب توجهی بهبود یافته اند.

نخستین رویارویی جدی کاسپاروف در سال ۱۹۸۹ با برنامه Deep Thought بود که با اقتدار کامل کاسپاروف و با نتیجه دو بر صفر به سود وی به پایان رسید. طراح اصلی این برنامه آقای فنگ- سونگ- سو از دانشگاه Carnegie Mellon پس از این شکست بیکار ننشست. بازی استادانه کاسپاروف با این ماشین عیوبی را که از چشم طراح دور مانده بود روشن کرد. نخستین رویارویی ماشین با یک شطرنج باز برتر بهترین فرصت برای آزمایش الگوریتم های درونی آن تحت سخت ترین شرایط بود. با وجود این که فنگ-سونگ-سو در این مسابقه موفق به شکست کاسپاروف نشده بود ولی در عوض موفق به ورود به شرکت معظم IBM و ادامه کاری که در پیش گرفته بود، در آن شرکت شد. وی به همراه گروه خود ماشینDeep Blue را طراحی کرد که دو نبرد بزرگ با کاسپاروف در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ انجام داد. اما قبل از آن، در سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ این شرکت Intel بود که وارد گود زورآزمایی بین ماشین های طراحی شده توسط گروه مهندسین مجرب و کارکشته اش و قهرمان شطرنج جهان شد. حاصل این بلندپروازی برنامه های Fritz و Genius بود که هر دو در برابر کاسپاروف تسلیم شدند. پس از دوسال شرکت IBM، رقیب Intel در وادی میکروالکترونیک، این بار به هواخواهی از رقیب خود در برابر مهارت انسانی برخاست و با معرفی برنامه Deep Blue که دست پرورده رقیب قدیمی کاسپاروف بود، در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ دور جدیدی از نبرد بین کاسپاروف و ماشین را آغاز کرد. این رویارویی نقطه عطفی در برگزاری این گونه مسابقات به حساب می آید. کامپیوتر Deep Blue به طور ویژه فقط برای بازی شطرنج طراحی شده بود و شامل ۲۰۰ پردازنده بود که به طور موازی با هم کار می کردند و توانایی تحلیل ۲۰۰ میلیون موقعیت بازی در هر ثانیه را داشت. کاسپاروف نخست در سال ۱۹۹۶ به مصاف این کامپیوتر رفت و با نتیجه ۴ بر ۲ بر آن پیروز شد ولی در رویارویی سال ۱۹۹۷ با روایت جدید این برنامه برای نخستین بار نفر اول شطرنج دنیا مغلوب این غول بزرگ شد و نتیجه را با حساب ۵/۳ بر ۵/۲ واگذار کرد. در آن هنگام بود که زمزمه های برتری ماشین بر انسان و ابراز نگرانی در این مورد از گوشه و کنار بلند شد. گری کاسپاروف پس از این مسابقه بارها تقاضای دیدار دوباره با این کامپیوتر را کرد ولی هر بار از سوی مسئولان IBM که حاضر نبودند طعم شیرین این پیروزی را به این زودی ها از دست بدهند رد شد . در طول شش دور برگزاری این مسابقه که منجر به شکست کاسپاروف شد، برنامه نویسانDeep Blue اجازه داشتند که الگوریتم های آن را پس از هر دور از مسابقه اصلاح و بهینه کنند که همین امر تبدیل به یکی از عوامل شکست کاسپاروف شد. از این پس استادان بزرگ دیگر جهان نیز به پیروی از کاسپاروف حاضر به شرکت در نبرد بین انسان و ماشین شدند. از جمله این استادان آناند، شطرنج باز مطرح هندی که در رده سوم دنیا قرار دارد، بود. آناند در سال ۱۹۹۸ به مصاف Rebel برخاست و با پیروزی از آن میدان خارج شد.همچنین می توان به رویارویی استاد بزرگ وان ولی با همین کامپیوتر در سال ۲۰۰۲ که با نتیجه مساوی به پایان رسید، اشاره کرد. اما مهمترین مسابقه اخیر، رویارویی کرامینک قهرمان سنتی جهان و نفر دوم رده بندی با برنامه Fritz در سال ۲۰۰۲ در بحرین بود. جایزه این مسابقه را امیر بحرین به میزان یک میلیون دلار تقبل کرده بود که در نهایت به تساوی ۳ بر ۳ انسان و کامپیوتر انجامید.

در اوایل سال ۲۰۰۳ کاسپاروف بار دیگر به مصاف با ماشین رفت. رقیب او این بار ماشین Deep Junior قهرمان کامپیوترهای دنیا بود و این بار نتیجه تساوی ۳ بر ۳ به دست آمد و سرانجام آخرین رویارویی کاسپاروف با روایت جدید برنامه Fritz در هفته گذشته با تساوی ۲ بر ۲ به اتمام رسید. برنامه Fritz در این مسابقه بر روی پردازنده ها با مشخصاتXenon ۲.۸MHZ از شرکت Intel به صورتQuad Processor به همراه ۴ گیگا Ram اجرا می شد.با بررسی تاریخچه مسابقات کامپیوترها و انسان به جز یک مورد هیچ گاه انسان در برابر کامپیوتر بازنده نبوده است. این در حالی است که سخت افزارهای کامپیوترها و نیز الگوریتم های نرم افزاری آنها در این مدت بسیار پیشرفت کرده اند. انسان ها نیز در این مدت بیکار نبوده و مهارت های خود را در این زمینه بسیار ارتقا داده اند و بسیار پیشرفت کرده اند. به این ترتیب که به تعبیری شیوه بازی کردن با کامپیوترها را آموخته اند. یک استاد بزرگ در رویارویی با کامپیوتر به هیچ وجه شیوه بازی مرسوم خود را در پیش نمی گیرد، بلکه تلاش دارد تا با هدایت بازی به یک موقعیت بسته ویژگی برجسته کامپیوترها را که همانا قدرت پردازش بالا و تحلیل میلیون ها موقعیت ممکن است، خنثی کند. برای مثال در حرکت هجده کاسپاروف با تقویت یک خانه ضعیف خود که هیچ تهدیدی بر روی آن نبود یک حرکت به ظاهر غیر لازم انجام داد و همین حرکت باعث شد یک سری از مسیرهای محاسباتی کامپیوتر که می توانست به درستی بر مبنای حمله بر این نقطه ضعیف باشد خنثی شود و به این ترتیب بازی به طور کامل در اختیار کاسپاروف قرار گرفت. البته با یادآوری این نکته مهم که در پشت هر سخت افزار و هر نرم افزار یک گروه انسانی وجود دارد، کمی از دلهره تسلط نهایی ماشین ها بر انسان کاسته می شود.

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۹ آوریل ۲۰۲۴

تکنولوژی

+ راهنمای جامع آشنایی با مدل هوش مصنوعی مولد، کاربردها و انواع آن مترجم: حمیدرضا تائبی

+ تولید متن یا Text Generation چیست؟  حمیدرضا تائبی

+ چه تکنولوژی‌هایی باعث تحول دیجیتال در صنعت کشاورزی می‌شوند؟ -

+ ارتباط انقلاب صنعتی چهارم با تحول دیجیتال چیست؟ -

+ هوش مصنوعی در خدمت دموکراسی /

+ انقلاب صنعتی چهارم چیست و چگونه بر زندگی ما تاثیر می گذارد؟ فاطمه حسینی

+ یادگیری ماشین آنلاین چیست و چرا نقش مهمی در دنیای هوش مصنوعی دارد؟  حمیدرضا تائبی

+ خودیابی فرهنگی در جهان دیجیتال  فرهنگ امروز/ عیسی عبدی

+ انقلاب بزرگ فین‌تک‌ها در یک دهه آینده مترجم: مهسا قنبری

+ راهکار محققان برای مجهز شدن IoT به شبکه‌های عصبی بهینه  مهدی صنعت‌جو

+ ۱۰ شغلی که هوش مصنوعی تصاحب نخواهد کرد  مهدی صنعت‌جو

+ پیوند کامپیوتر و مغز انسان محسن آقاجانی

+ فناوری‌های نوظهور 

+ قدرت‌نمایی هوش مصنوعی در دنیای داروسازی حمیدرضا تائبی

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر 

+ فناوری تشخیص چهره در یک قدمی زندگی ما حمیدرضا تائبی

+ آیا تلفن هوشمند، بخشی از وجود ماست؟ 

+ انقلاب عاشقانه در زمانه تکنولوژی 

+ آیا تکنولوژی باعث خوشبختی بشر می‌شود؟ محمدحسین آشنا

+ آیا فناوری تشخیص چهره نگران کننده است؟  مهدی زارع سریزدی

+ روبات‌هایی که می‌بینند و از انسان می‌آموزند- مهدی صنعت‌جو

+ یک راهکار عالی برای آنکه بدانید اینترنت شما چه زمانی قطع شده است حمیدرضا تائبی

+ آیا ماشین‌ها ما را از کار برکنار خواهند کرد؟ حمیدرضا مازندرانی

+ پیامدهای نسل چهارم فناوری رسانه‌های اجتماعی  دکتر محمود سریع‌القلم

+ طبقه‌ای به نام علوم انسانی دیجیتال 

+ تکنولوژی و آینده جامعه 

+ گشايش اولین فروشگاه بدون فروشنده و صف توسط آمازون 

+ فناوری‌هایی که در سال ۲۰۱۸ رشد می‌کنند مهدی مطلبی

+ صوفیا، ربات شهروند تمایل به تشکیل خانواده دارد! 

+ روبات عصیانگر در شهر بی‌قانون؛ آغاز عصر وحشت حمیدرضا تائبی

+ اسکلت‌ پوشیدنی شنوا برای معلولین مهدی صنعت‌جو

+ سازمان ملل، هوش مصنوعی را زیر نظر می‌گیرد مهدی صنعت‌جو

+ عطش ساختن فردا  سید کامران باقری

+ کارخانه های آینده | کسب و کاری با فناوری چاپ سه بعدی 

+ تكنولوژى‌آموزشى‌ يا‌تكنولوژى‌يادگيرى 

+ با این لباس هوشمند گرم می‌شوید 

+ خطر هک‌شدن خودروهای هوشمند جدی است 

+ آیا هوش مصنوعی بزرگترین تهدید برای تمدن بشری است؟ مهدی صنعت‌جو

+ انسان یا محصول، نسل‌های آینده کدامند؟ حمیدرضا تائبی

+ این روبات 500 برابر سریع‌تر از انسان کار می‌کند حمید نیک‌روش

+ جلوگیری از تصادفات منجر به مرگ خودران‌ها با تصمیم‌گیری به سبک انسان حمید نیک‌روش

+ کدام شغل‌ها تا ۱۰ سال آینده نابود می‌شوند؟ حمیدرضا تائبی

+ از این پس هوش مصنوعی مصدومیت‌های ورزشکاران را پیش‌بینی می‌کند حمیدرضا تائبی

+ هوش مصنوعی خودسر!/ آیا ترس دانشمندان به واقعیت بدل می‌شود؟ 

+ آیا در نهایت ماشین ها میتوانند پیش داوری و تعصب داشته باشند؟ 

+ تجاری‌سازی فناوری رابط مغز و کامپیوتر 5 دستاورد مهم دارد 

+ این ربات خیلی راحت و سریع خودروی شما را پارک می کند! +تصاویر 

+ استفاده از ربات‌ها در صنعت بیمه 

+ پایان عصر نفت! بهزاد احمدی نیا

+ چاپ 3 بعدی استخوان مصنوعی 

+ تولید دست مصنوعی 15 دلاری 

+ انسان‌ها و هوش مصنوعی همزیستی مستقل را تجربه خواهند کرد حمیدرضا تائبی

+ روبات‌ها به یکدیگر مهارت‌های جدید را یاد می‌دهند حمید نیک‌روش

+ دختر یازده ساله در نشست سالانه سهامدارن مایکروسافت چه سوالی مطرح کرد؟ حمیدرضا تائبی

+ بیشتر از ۸۰ درصد مشاغل امروزی تا چند سال آینده از بین می‌روند! حمید نیک‌روش

+ انقلاب الکترونیک , یا چگونه قاره آسیا زباله دان جهان شد 

+ فناوری های تشخیص هویت. صالح سپهری‌فر

+ رانندگی در واقعیت افزوده فرانک فراهانی جم

+ با بمب الکترومغناطیسی آشنا شویم 

+ ساخت جوهر از آلودگی هوا! 

+ خانه‌ای که در باد می‌رقصد+تصاویر 

+ مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای به حوزه درمان و امنیت وارد می‌شود 

+ ویژگی‌های بایسته معلمان در بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری مدارس هوشمند 

+ جهان در 150 سال آینده چگونه خواهد بود؟. 

+ آینده نگری در مدیران IT 

+ بازی پیامکی و محتوای آموزشی - سرگرمی برای آینده پژوهی وحید وحیدی مطلق

+ ماشین هایی هوشمند تر از انسان 

+ مجازی بودگی و قدرت «دولت موبایل» داود زارعیان

+ تکنولوژی های آینده چگونه خواهند بود؟ عرفان کسرایی

+ انقلاب صنعتی چهارم در راه است احمد علوی

+ بررسی رابطه ی بین سناریو های تکنولوژی با داستان های علمی- تخیلی با نگاهی به چرخه ی روبوت آسیموف و فضای سایبری گیبسون مریم اخوی

+ آیا حضور ربات‌ها را در زندگی‌مان خواهیم پذیرفت؟ جین ویکفیلد - بی‌بی‌سی

+ ﺗﻌﺎرض دو ﻧﮕﺮش در ﻓﻠﺴﻔﮥ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی و ﭘﮋواک آن در ﻓﻀﺎی ﻓﮑﺮی اﯾﺮان رهبر محمودزاده

+ روبات های پرستار در راه اند...مزایا ، معایب و خطرات صالح سپهری فر

+ سیر تحولی علم و تکنولوژي بعد از جنگ جهانی دوم الکساندر کینگ

+ ضرورت ارزیابی اخلاقی تکنولوژی های نوین ارتباطی وحیده علی پور

+ فیسبوک چگونه با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر را برای نابینایان قابل درک می کند؟  مریم موسوی

+ چيني ها آيفون توليد مي کنند نه استيو جابز جوزف ناي

+ بهبود الگوی زندگی در مساله انرژی و تکنولوژی جلال نبهانی‌زاده

+ برای زندگی درکنار ربات ها آماده اید؟ شهرام یزدان پناه

+ دوران رباتی میترا بهاری

+ دسترسی ۵۰ درصدی کشورهای در حال توسعه به اینترنت باندپهن 

+ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺮﻳﺲ ﻫﻨﺴﻮن اوﻣﺎﻧﺎروﻻ

+ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي در ﻛﺸﻮرﻫﺎي در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﺮﻳﺲ ﻫﻨﺴﻮن اوﻣﺎﻧﺎروﻻ

+ فناوری اطلاعات در سازمان ها و ادارات شهاب وهابزاده

+ جنگ‌‌‌ بر ‌‌پایه ‌‌فناوری ‌‌اطلاعات‌ فریبا فرهادیان‌

+ تأملی دوباره در مفهوم اطلاعات و دانش: با تأکید بر حوزۀ علم اطلاعات و دانش شناسی مریم صابری

+ فهم سواد اطلاعاتي Barbara Humes

+ فناوری اطلاعات در حال ایجاد تحولی انقلابی در محصولات است روشنگری مدیریت اینترنت اشیاء

+ سبقت کتابهای الکترونیکی از کتابهای چاپی تا ۲۰۱۸ 

+ انقلاب اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ 

+ نقش فناوری اطلاعات در سازمان‌های امروزی 

+ نابرابری دیجیتالی 

+ آینده پژوهی و چالشهای صنعت نساجی  فاطمه رئيسي 1 ، احسان قرباني 2 ، محمد قانع، فاطمه معدني

+ فناوری نسل آینده مترجم: فرناز رجبی مهر

+ نسل جديد خانه‌هاي خورشيدي 

+ خانه‌هایی که از صاحبان‌شان باهوش‌ترند 

+ افزایش شدت حملات سایبری در دهه آینده 

+ هرآنچه که درباره اینترنت اشیا می‌دانیم  زومیت

+ سفری به دنیای آینده 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995