Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


ورود جهان به عصر ارتباطات ،شاخصه ها وچشم انداز

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[02 Feb 2012]   [ ]


مقدمه


پیشرفت تكنولوژی های ارتباطی،جامعه ما رابه كلی دگرگون كرده است. هیچ تنازع و اختلافی در وقوع حوادث و دگرگونی ها نیست ولی در تفسیر این جابجایی ها و ریزش ها و رویش های سنتی و مدرن اختلافات زیادی بین جامعه شناسان رخ داده است دو دیدگاه كلی در این زمینه وجود دارد.«كاستلز» با ارائه نظری جبر گرایانه معتقد است«اطلاعاتی كردن جامعه و ایجاد شبكه ها و سامانه های اطلاعاتی بیانگرتغییر بنیادی در شاخص های وجود انسانی است.» ولی گروهی دیگر همچون«گیدنز» و «وبستر»جبر گرایی را به شكل كلی قبول ندارند بلكه یكی از وجوه تغییر جامعه را پیشرفت فناوری می دانند.


به هرحال جهان ما وارد دنیایی شده است که مهمترین مشخصه آن ارتباطات و اطلاعاتی بودن آن است. بسیاری از قوانین کار،اقتصاد، هویت، فرهنگ و... در هم ادغام شده یا به کلی نابود شده اند ، شکل دیگری از جهان در حال شکل گیری است ، به جرات می توان جهان امروز را جهان شبکه ای نامید زیرا بسیاری از قوانین شبکه ها در حال انتقال به جهان واقعی هستند. جهان مجازی در حال تعریف و به رسمیت شناختن خویش است و معلوم نیست که آینده و سرنوشت انسان مختوم به این جهان مجازی است یا سرنوشت بهتری پیش روی اوست.



وسایل ارتباط جمعی رو به تکامل است و ارتباطات از حالت یک سویه به دوسویه و تعاملی تبدیل شده اند. زمان و مکان و فضا در هم تنیده شده و دهکده ای ساخته شده است ولی این دهکده «مک لوهان» نیست که ارتباط از یک منبع به چندین گیرنده متصل باشد بلکه هر مخاطبی خود منبعی فعال است. شناخت چنین دنیایی مستلزم شناسایی و تاریخی نگری در ارتباطات و تعریف آن و نیز فلسفه هایی است که بنیادهای آن را شکل داده اند. بی شک برنامه ریزی و تفکرات جامعه شناسی بدون درک کُنه جامعه شبکه ای عقیم خواهد ماند. مطالعه گذشته و حال می تواند آینده نسبتاً تاریک حیات آینده را روشن کند.


کلید واژه؛ شبکه، جهان شبکه های، عصر اطلاعات، جهانی سازی،جهان مجازی،فرهنگ،اقتصاد، تحول کار


درآمد؛


عصر اطلاعات و شاخصه های آن؛


انقلاب اطلاعات‏ در جهان روی داده است و کم و بیش تأثیر خود را در تمامی جنبه‏های زندگی از مرزهای سیاست و اقتصاد گرفته تا قلمرو فرهنگ و علوم و حتی سبک زندگی و خلقیات انسان‏ها بر جای گذاشته است.


پیش روی ما جهانی است با قواعد و ویژگی‏های جدید، اکنون اقتصادهای سراسر عالم در هم تنیده شده‏اند، مدیریت‏ها انعطاف پذیرتر و تمرکززدایی شده، روابط داخلی و خارجی شرکت‏ها شبکه‏ای گردیده، روابط کاری متنوع‏تر گشته و سمت و سویی فرد گرایانه پیدا کرده‏اند، زنان بیش از هر موقع وارد بازارکار گشته‏اند و پر قوت‏تر از همیشه خواهان حقوقی برابر با مردان یا عدم تبعیض گشته‏اند، محیط زیست و دغدغه نگهداری آن بیش از هر زمان دیگر چالش برانگیز شده و آرایش نیروهای سیاسی جدیدی وارد میدان شده اند.


جهان مجازِی که از نظام رسانه‏ای فراگیر، به هم پیوسته و متنوع به وجود آمده، دست به دگرگونی در بنیان‏های مادی و معنوی زندگی زده است. در جهانی با این همه تلاطم که این گونه دستخوش تغییرات و تحولات مهار نشدنی گشته است.


اما اینک در حال ورود به جامعه‏ای جدید هستیم؛ جامعه‏ای شبکه‏ای با محتوا و ساختاری کاملاً متفاوت از آنچه تاکنون در آن می‏زیسته‏ایم؛ جهان در یکی از مقاطع نادر تاریخی خود قرار گرفته است؛ مقطعی که به تعبیر کاستلز وجه مشخصه آن دگرگونی فرهنگ ما توسط آثار یک نمونه فنّاوری جدید است که بر محور فنّاوری‏های اطلاعاتی سازمان یافته است. نگاهی دقیق و منتقدانه به ابعاد و زوایای تاریک و پوشیده این دنیای جدید، نه یک کنجکاوی ذهنی و تصنعی بلکه یک دغدغه همیشگی است که در جهان نو، ما، فرهنگ و جامعه درکجا قرار خواهد گرفت.


جامعه شبکه‏ای، محصول جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات است و با نگرشی دقیق‏تر ادامه همان راهی است که غرب در مسیر مدرنیته پیموده است؛ همان جایی که «گیدنز» از آن به عنوان «مدرنیته تشدید یافته» یاد کرده است. پس ریشه‏های جامعه شبکه‏ای را باید در ریشه‏های مدرنیته و آرمان‏ها و آرزوهای روشنگری جستجو کرد.


در طلیعه جهانی شدن به وسیله ارتباطات، متفکران و اندیشمندان جهان با افق جامعه‏ای روبه‏رو شدند که تفاوت چشمگیری با نمونه پیشین خود داشت. جهانی شدن فرآیند اجتماعی است که در آن قید و بندهای جغرافیایی که بر روابط اجتماعی و فرهنگی سایه افکنده است، از بین می‏رود و مردم به طور فزاینده‏ای از کاهش این قید و بندها آگاه می‏شوند؛ استراتژی‏های جهانی شدن برای پیروزی در این میدان، عبارت است از:


«کم رنگ شدن قید و بندهای جغرافیایی و ایدئولوژیکی که بر روابط فرهنگی و سیاسی جوامع بشری سایه افکنده، از بین رفتن تقدّم و تأخر تاریخی، متنوع شدن سبک‏های زندگی، تضعیف و تخریب عوامل و منابع سنتی هویت، فرو ریختن فضاهای انحصاری و از بین بردن مصونیت فرهنگی، کوچک شدن جهانی، در هم تنیدن زمان و مکان، همسان‏سازی ساختاری و نهادی جوامع مختلف جهان، تبدیل جامعه به زنجیره‏ای از شبکه‏های اجتماعی ـ فضایی همپوش و متقاطع، سامان‏دهی کنش‏ها و واکنش‏های از راه دور و با فاصله، وارد کردن «دگرهای غایب» به عرصه مناسبات و روابط جهانی، تضعیف و تقلیل نقش دولت ـ ملت و رها ساختن امر اجتماعی از سیطره دولت، فرسایش و نفوذپذیر شدن مرزهای ملّی، تعریف حوزه‏های عمومی پراکنده، ایجاد انجمن‏ها، احزاب و گروه‏های تروریست و مخالف مجازی. »(هلد و پراتون، 1381، ص 30)


دردوران معاصر ما، جامعه شبکه‏ای در حال ظهور می‏باشد. در بین صاحب‏نظران و اندیشمندان جهان، «مانوئل کاستلز» بهترین تلاش را برای روشن نمودن زوایای تاریک و پوشیده جامعه شبکه‏ای انجام داده است.


وی ریشه به وجود آمدن جهان نو را در تلاقی سه فرایند تاریخی در اواخر دهه 1960 م و نیمه دهه 1970 م جستجو می‏کند:


1- انقلاب تکنولوژی اطلاعات؛


2- بحران‏های اقتصادی سرمایه‏داری و دولت سالاری و تجدید ساختار متعاقب آن؛


3- شکوفایی جنبش‏های اجتماعی فرهنگی، همچون: آزادی‏خواهی، حقوق بشر، فمینیسم و طرفداری از محیط زیست.


به عقیده وی تعامل میان این فرایندها، یک ساختار نوین اجتماعی مسلط؛ یعنی جامعه شبکه‏ای، یک اقتصاد؛ نوین یعنی اقتصاد اطلاعاتی ـ جهانی و یک فرهنگ نوین؛ یعنی فرهنگ مجازِ واقعی را به عرصه وجود آورده است. منطق نهفته در این اقتصاد، جامعه و فرهنگ، زیر بنای کنش و نهادهای اجتماعی در سراسر جهانی به هم‏پیوسته خواهد بود. (کاستلز، (ج) 1380، ص 417)


در جامعه شبکه‏ای پیش رو، افراد و جوامع در درون قالب‏های تازه، هویت‏های تازه‏ای می‏گیرند و در این میان، تعاریف تازه‏ای از انسان عرضه می‏شود و در عین حال خود این شبکه تحت تأثیر قوای محرّکه داخلی دستخوش تغییرات دائمی و در نتیجه، ایجاد و تغییر فرهنگ های سابق است.


در این جامعه نو که در حال رخ نمودن است، شاهد دگرگونی ساختاری در تولید، قدرت و نیز روابط اجتماعی می‏باشیم. این دگرگونی‏ها به تغییر بنیادین به ظهور فرهنگ جدید منجر می‏شود.


جوامع متکی به اطلاعات علی رغم همگونی‏های بسیار مشابه، همچنان وجود خواهند داشت. بدین ترتیب، یگانه بودن ژاپن یا متفاوت بودن اسپانیا در حرکت دوباره به سوی نو سازی جهانی که این بار از طریق سرعت گسترش رایانه در این کشورها اندازه‏گیری می‏شود، در فرایند از میان بردن تفاوت‏های فرهنگی رنگ نمی‏بازد.


به تعبیر کاستلز، چین یا برزیل نیز با ادامه مسیر کنونی توسعه سریع خود، هویت یگانه خویش را در دیگ جهان‏گستر و همسان ساز سرمایه‏داری متکی بر اطلاعات از دست نمی‏دهند.


کاستلز برای جامعه شبکه‏ای در آغاز هزاره سوم ویژگی‏های زیر را بر شمرده است:


1- اقتصاد اطلاعاتی: که در آن بهره‏وری و رقابت میان شرکت‏ها و بنگاه‏های تجاری، مناطق و حوزه‏های اقتصادی کشورها، بیش از هر زمان دیگر به معرفت، دانش، اطلاعات و فنّاوری لازم برای پردازش این اطلاعات از جمله فنّاوری مدیریت و مدیریت فنّاوری متکی شده است.


2- اقتصاد جهانی: خصلت این اقتصاد چنان است که بخش‏ها، بازارها و افراد غنی را به یکدیگر متصل می‏سازد و در یک چرخه تولید سود به همکاری وا می‏دارد و بخش‏ها و بازارها و افراد فاقد امکانات را از محدوده عملکردهای سودآور خود طرد می‏سازد.


3- فعالیت‏های شبکه‏ای: این فعالیت‏ها نوع تازه‏ای از سازمان و تشکیلات است که مشخصه فعالیت اقتصاد جهانی به شمار می‏آید.


4- تحوّل در چگونگی انجام کار و ساختار اشتغال: بر این اساس، کارمندان و کارگران بر خلاف گذشته قراردادهای استخدام مادام العمر امضاء نمی‏کنند؛ بلکه شیوه‏های خود اشتغالی، کار پاره وقت و اشتغال برای یک دوره موقت رواج یافته است. در عین حال، نگرانی افراد از آینده شغلی خود و احساس بی اعتمادی نسبت به آینده، رشد پیدا کرده است.


5- ظهور قطب‏های متقابل: فرآیند جهانی شدن و شبکه‏ای شدن فعالیت‏های اقتصادی موجب قوت بخشیدن به تلاش‏های فردی و تضعیف نهادهای اجتماعی نظیر اتحادیه‏های کارگری و یا دولت رفاه می‏شود. این تحولات به نوبه خود تقابل میان آنان که به اطلاعات دسترسی دارند و از توانایی بهره‏مندی از آن برخوردارند و کسانی را که در چنین موقعیتی قرار ندارد، افزایش می‏دهد. به قول «مارتین تین هولتز»، رئیس نیویورک تایمز دیجیتال، باید اینترنت را در آغوش گرفت؛ زیرا برای حذف نشدن باید به قواعد بازی جدید مسلح شد.


6- فرهنگ واقعیتِ مجازی: فرهنگ عصر اطلاعات در چارچوب انتقال نمادها به وسیله واسطه‏های الکترونیک شکل می‏گیرد. این فضای مجازی حاوی اطلاعات متعدد و متنوع به صورت بخشی از واقعیت اجتماعی عصر جدید در می‏آید و فضای اصلی تعامل‏های معرفتی را کم و بیش در اختیار می‏گیرد.


7- سیاست بر بال رسانه: در فضای مسلط فرهنگی متکی به واقعیت مجازی، بازیگران سیاسی به منظور بقاء و حضور در صحنه و تأثیر بر به روند تحولات، ناگزیرند که از رسانه‏های حاصل از نمادهای الکترونیک و به‏خصوص تلویزیون، به صورت تمام عیار بهره برداری کنند.


8- زمان بی زمان و فضای جریان‏ها: انتقال آنی اطلاعات، داده‏ها و سرمایه‏ها و امکان ارتباط هم‏زمان میان افراد در نقاط مختلف، عملاً فواصل زمانی را از میان برداشته و نظم طبیعی دوران قدیم یا چارچوب‏های مکانیکی جهانی صنعتی را به کلی دگرگون ساخته است. (کاستلز، (الف)1380، ص 16)


در این جامعه نو ظهور، قلمرو فرهنگی دستخوش تحولات شگرفی می‏شود و در این قلمرو، الگوهای مشابه شبکه‏ای شدن، انعطاف پذیری و ارتباطات نمادین زودگذر، بر محور یک نظام منسجم رسانه‏ای الکترونیکی، و به طور مشخص اینترنت، به وجود می‏آید.


تجلّیات فرهنگی از همه نوع، به طور فزاینده‏ای به وسیله این فضای الکترونیکی شکل می‏گیرد و رسانه‏های جدید، رسانه‏هایی یک طرفه و غیر متمایز توسط تعدادی کانال محدود نخواهند بود.[1]


رسانه‏ها به طور شگفت‏انگیزی از یکدیگر متمایز خواهند بود و پیغام‏ها و برنامه‏های هدفداری را برای بخش‏های متنوع مخاطبان و خلق و خوهای گوناگون می‏فرستند. برقرار کننده ارتباط میان رسانه های مختلف از جمله: تلویزیون‏های شبکه‏ای، تلویزیون‏های کابلی، تلویزیون‏های ماهواره‏ای، ویدئو، رادیو و اینترنت خواهد بود. مجموعه این وسایل با یکدیگر در یک سیستم مولتی مدیا که صدها کانال ارتباطی متعامل را خلق می‏کنند، گرد هم جمع می‏آیند و توده جمعی را به مخاطبان متعامل تبدیل می‏کنند. (کاستلز (ج)، ص 11)


به تعبیر کاستلز ما در دهکده جهانی آن گونه که «مک لوهان» بدان اشاره نموده بود، زندگی نمی‏کنیم؛ بلکه در کلبه‏هایی فرا خور هر منطقه زندگی می‏کنیم. دهکده «مک لوهان» دنیای ارتباط یک‏سویه بود، نه ارتباط متقابل. جهان وی امتداد منطق صنعتی و تولید انبوه بود؛ ولی به نظر کاستلز این جهان به رغم نبوغ «مک لوهان» چندان توفیقی در بیان فرهنگ عصر اطلاعات ندارد. (کاستلز (الف)، ص 397)


به عقیده وی، نبردهای فرهنگی، نبردهای قدرت در عصر اطلاعات هستند. این نبردها عمدتاً در رسانه‏ها و یا از طریق آنها صورت می‏گیرد؛ اما رسانه‏ها صاحب قدرت نیستند. قدرت، به مثابه توانایی تحمیل رفتار، در شبکه‏های مبادله اطلاعات و به کارگیری ماهرانه نمادها نهفته است که کنشگران اجتماعی، نهادها و جنبش‏های فرهنگی را از طریق نمادها، سخنگویان و تقویت کنندگان فکری به هم مرتبط می‏سازند. (کاستلز (ج)، ص 430)


بسیاری از جوامع انسانی که از یک سو، سخت به نظام معرفتی سنّتی خویش دل بسته‏اند و از سوی دیگر، خود را در جهانی شدن، بدون نقش یافته‏اند، بر اساس یک عادت ، چنین پدیده‏هایی را به مثابه یک تهدید نسبت به امنیت «هستی شناختی» خویش تعریف و تصویر می‏کنند. طبعاً امنیت هستی شناختی، نشان از یک نیاز فردی دارد؛ نیاز به اطمینان از تداوم هویت خود و دوام محیط‏های اجتماعی. با طلیعه «جهانی شدن»، نظم اجتماعی و محیطی جامعه، با تغییر و تحولات ژرف و گسترده‏ای مواجه شده و آشنایی‏های عادی شده مردم، مورد هجمه متغیرهای ناشناخته بسیاری قرار گرفته است.


گیدنز درباره فرایند هویّت‏سازی در مدرنیته اخیر معتقد است که هر چقدر سنت، پایه‏های خود را از دست می‏دهد و هر چه زندگی روزانه بیشتر بر اساس تعامل منطقی محلی و جهانی باز ساخته می‏شود، افراد، بیشتر مجبور می‏شوند تا از میان مجموعه متنوعی از سبک‏های زندگی، سبک خاصی را برگزینند؛ اما در جامعه شبکه‏ای پیش رو، جریان هویت‏یابی به چه نحو خواهد بود؟


کاستلز معتقد است که در عصر اطلاعات، دولت مدرن زیر تاراج شبکه‏های جهانی ثروت، قدرت و اطلاعات، قسمت بیشتر حاکمیت و استقلال خود را از کف خواهد داد و با افول دولت رفاه، میثاق تاریخی سرمایه و کار و دولت بر هم زده شده و بسیاری از سر پناه‏های تأمین اجتماعی از میان خواهد رفت و نهضت‏های کارگری با بین المللی شدن تولید و منابع مالی، از هم گسیخته و کلیساهای عمده که شکلی از دین دنیوی شده‏ای را دنبال می‏کنند و به دولت و یا بازار وابسته است، قسمت اعظم توانایی‏های خود را در ترغیب رفتارهای مردم از دست خواهند داد. در نتیجه، در چنین جامعه‏ای، آن نوع هویتی که توسط نهادهای غالب جامعه و به منظور گسترش سلطه‏شان بر مخاطبان اجتماعی ایجاد می‏شود، خشکیده می‏شود و زوال هویت‏های مشترک را به همراه خواهد داشت.


شهروندان جهان، شامل افراد بی هویتی می‏شوند که هر چه بیشتر از حق انتخاب سیاسی و فرهنگی و اقتصادی محروم می‏شوند، دست به مقاومت خواهند زد و بیشتر جذب این گونه جماعت‏های هویت‏بخش و دنیاهای مجازی می‏شوند.


وقتی شبکه‏ها، زمان و مکان را محو می‏سازند، مردم چاره‏ای نخواهند داشت که خود را به جاهایی متصل کنند و حافظه تاریخی خود را به یاری بخوانند. این واکنش‏های تدافعی از طریق ساختن نمادهای فرهنگی جدید از دل مواد و مصالح تاریخی، تبدیل به منابع جدید هویت و معنا می‏شوند.


به عقیده کاستلز این امکان وجود دارد که از دل این جماعت‏های فرهنگی، کارگزاران جمعی تغییر اجتماعی سر بر آورند و با استفاده از مواد و مصالح فرهنگی قابل دسترس، هویت جدیدی بسازند که موقعیت آنان را در جامعه از نو تعریف کرده و به آنان توانایی ظهور در برابر سلطه منافع جریان‏های جهانی سرمایه، قدرت و اطلاعات را اعطاء نماید.


به طور خلاصه، بر ضدّ چالش‏های اجتماعی الگوهای سلطه در جامعه شبکه‏ای عموماً شکل ساخت هویت‏های مستقل به خود می‏گیرد. این هویت‏ها با اصول سامانگر جامعه شبکه‏ای بیگانه‏اند. آنها وجود، باورها و میراث‏های خود را در مقابل پرستش فنّاوری، قدرت جریان‏ها و منطق بازار قرار می‏دهند.


ویژگی جنبش‏های اجتماعی و پروژه‏های فرهنگی‏ای که پیرامون هویت‏ها در عصر اطلاعات ساخته شده‏اند، آن است که این هویت‏ها از درون نهادهای جامعه مدنی سر بر نمی‏آورند. در عصر اطلاعات، منطق متداول شبکه‏های جهانی مسلط، چندان فرا گیر و با نفوذ است که تنها راه بیرون آمدن از زیر سلطه آنها بیرون رفتن از شبکه‏ها و بازسازی معنا بر اساس نظامی از ارزش‏ها و باورهای کاملاً متمایز است. (کاستلز (ج)، ص 434)


کاستلز، مشکل بنیادین فرایندهای تغییر اجتماعی را که جامعه شبکه‏ای خود را مواجه با آن خواهد دید، آن می‏داند که این فرایندهای اجتماعی عمدتاً با نهادها و ارزش‏های جامعه بیگانه‏اند و ممکن است به جای بازسازی جامعه، آن را دچار پراکندگی کنند.


در جامعه جدید به جای نهادهای دگرگون شده، انجمن‏های محلی گوناگون خواهیم داشت و به جای طبقات اجتماعی شاهد ظهور قبیله‏ها خواهیم بود و به جای تعامل متعارض میان کارکردهای فضای جریان‏ها و معنای فضای مکان‏ها، شاهد سنگر گرفتن نخبگان جهانی مسلط در کاخ‏های غیر مادی خواهیم بود که از شبکه‏های ارتباطی و جریان‏های اطلاعات ساخته شده‏اند. (همان، ص 435)


منابع:


1- کاستلز، مانوئل (الف)، 1385 ش،عصر اطلاعات ظهور جامعه شبکه‏ای، ترجمه علیقیان و خاکباز، تهران: طرح نو.


2- کاستلز، مانوئل (ب)،1385 ش، عصر اطلاعات قدرت هویت، ترجمه چاووشیان، تهران: طرح نو.


3- کاستلز، مانوئل (ج)، 1385 ش، عصر اطلاعات پایان هزاره، ترجمه علیقیان و خاکباز، تهران: طرح نو.


4- هلد، مگ گرو و پراتون، گولد بت، 1381 ش، جهانی شدن و تحولات جهانی، ترجمه مراد علی صدوقی، مرکز بررسی‏های استراتژیک ریاست جمهوری.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۹ آوریل ۲۰۲۴

تکنولوژی

+ راهنمای جامع آشنایی با مدل هوش مصنوعی مولد، کاربردها و انواع آن مترجم: حمیدرضا تائبی

+ تولید متن یا Text Generation چیست؟  حمیدرضا تائبی

+ چه تکنولوژی‌هایی باعث تحول دیجیتال در صنعت کشاورزی می‌شوند؟ -

+ ارتباط انقلاب صنعتی چهارم با تحول دیجیتال چیست؟ -

+ هوش مصنوعی در خدمت دموکراسی /

+ انقلاب صنعتی چهارم چیست و چگونه بر زندگی ما تاثیر می گذارد؟ فاطمه حسینی

+ یادگیری ماشین آنلاین چیست و چرا نقش مهمی در دنیای هوش مصنوعی دارد؟  حمیدرضا تائبی

+ خودیابی فرهنگی در جهان دیجیتال  فرهنگ امروز/ عیسی عبدی

+ انقلاب بزرگ فین‌تک‌ها در یک دهه آینده مترجم: مهسا قنبری

+ راهکار محققان برای مجهز شدن IoT به شبکه‌های عصبی بهینه  مهدی صنعت‌جو

+ ۱۰ شغلی که هوش مصنوعی تصاحب نخواهد کرد  مهدی صنعت‌جو

+ پیوند کامپیوتر و مغز انسان محسن آقاجانی

+ فناوری‌های نوظهور 

+ قدرت‌نمایی هوش مصنوعی در دنیای داروسازی حمیدرضا تائبی

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر 

+ فناوری تشخیص چهره در یک قدمی زندگی ما حمیدرضا تائبی

+ آیا تلفن هوشمند، بخشی از وجود ماست؟ 

+ انقلاب عاشقانه در زمانه تکنولوژی 

+ آیا تکنولوژی باعث خوشبختی بشر می‌شود؟ محمدحسین آشنا

+ آیا فناوری تشخیص چهره نگران کننده است؟  مهدی زارع سریزدی

+ روبات‌هایی که می‌بینند و از انسان می‌آموزند- مهدی صنعت‌جو

+ یک راهکار عالی برای آنکه بدانید اینترنت شما چه زمانی قطع شده است حمیدرضا تائبی

+ آیا ماشین‌ها ما را از کار برکنار خواهند کرد؟ حمیدرضا مازندرانی

+ پیامدهای نسل چهارم فناوری رسانه‌های اجتماعی  دکتر محمود سریع‌القلم

+ طبقه‌ای به نام علوم انسانی دیجیتال 

+ تکنولوژی و آینده جامعه 

+ گشايش اولین فروشگاه بدون فروشنده و صف توسط آمازون 

+ فناوری‌هایی که در سال ۲۰۱۸ رشد می‌کنند مهدی مطلبی

+ صوفیا، ربات شهروند تمایل به تشکیل خانواده دارد! 

+ روبات عصیانگر در شهر بی‌قانون؛ آغاز عصر وحشت حمیدرضا تائبی

+ اسکلت‌ پوشیدنی شنوا برای معلولین مهدی صنعت‌جو

+ سازمان ملل، هوش مصنوعی را زیر نظر می‌گیرد مهدی صنعت‌جو

+ عطش ساختن فردا  سید کامران باقری

+ کارخانه های آینده | کسب و کاری با فناوری چاپ سه بعدی 

+ تكنولوژى‌آموزشى‌ يا‌تكنولوژى‌يادگيرى 

+ با این لباس هوشمند گرم می‌شوید 

+ خطر هک‌شدن خودروهای هوشمند جدی است 

+ آیا هوش مصنوعی بزرگترین تهدید برای تمدن بشری است؟ مهدی صنعت‌جو

+ انسان یا محصول، نسل‌های آینده کدامند؟ حمیدرضا تائبی

+ این روبات 500 برابر سریع‌تر از انسان کار می‌کند حمید نیک‌روش

+ جلوگیری از تصادفات منجر به مرگ خودران‌ها با تصمیم‌گیری به سبک انسان حمید نیک‌روش

+ کدام شغل‌ها تا ۱۰ سال آینده نابود می‌شوند؟ حمیدرضا تائبی

+ از این پس هوش مصنوعی مصدومیت‌های ورزشکاران را پیش‌بینی می‌کند حمیدرضا تائبی

+ هوش مصنوعی خودسر!/ آیا ترس دانشمندان به واقعیت بدل می‌شود؟ 

+ آیا در نهایت ماشین ها میتوانند پیش داوری و تعصب داشته باشند؟ 

+ تجاری‌سازی فناوری رابط مغز و کامپیوتر 5 دستاورد مهم دارد 

+ این ربات خیلی راحت و سریع خودروی شما را پارک می کند! +تصاویر 

+ استفاده از ربات‌ها در صنعت بیمه 

+ پایان عصر نفت! بهزاد احمدی نیا

+ چاپ 3 بعدی استخوان مصنوعی 

+ تولید دست مصنوعی 15 دلاری 

+ انسان‌ها و هوش مصنوعی همزیستی مستقل را تجربه خواهند کرد حمیدرضا تائبی

+ روبات‌ها به یکدیگر مهارت‌های جدید را یاد می‌دهند حمید نیک‌روش

+ دختر یازده ساله در نشست سالانه سهامدارن مایکروسافت چه سوالی مطرح کرد؟ حمیدرضا تائبی

+ بیشتر از ۸۰ درصد مشاغل امروزی تا چند سال آینده از بین می‌روند! حمید نیک‌روش

+ انقلاب الکترونیک , یا چگونه قاره آسیا زباله دان جهان شد 

+ فناوری های تشخیص هویت. صالح سپهری‌فر

+ رانندگی در واقعیت افزوده فرانک فراهانی جم

+ با بمب الکترومغناطیسی آشنا شویم 

+ ساخت جوهر از آلودگی هوا! 

+ خانه‌ای که در باد می‌رقصد+تصاویر 

+ مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای به حوزه درمان و امنیت وارد می‌شود 

+ ویژگی‌های بایسته معلمان در بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری مدارس هوشمند 

+ جهان در 150 سال آینده چگونه خواهد بود؟. 

+ آینده نگری در مدیران IT 

+ بازی پیامکی و محتوای آموزشی - سرگرمی برای آینده پژوهی وحید وحیدی مطلق

+ ماشین هایی هوشمند تر از انسان 

+ مجازی بودگی و قدرت «دولت موبایل» داود زارعیان

+ تکنولوژی های آینده چگونه خواهند بود؟ عرفان کسرایی

+ انقلاب صنعتی چهارم در راه است احمد علوی

+ بررسی رابطه ی بین سناریو های تکنولوژی با داستان های علمی- تخیلی با نگاهی به چرخه ی روبوت آسیموف و فضای سایبری گیبسون مریم اخوی

+ آیا حضور ربات‌ها را در زندگی‌مان خواهیم پذیرفت؟ جین ویکفیلد - بی‌بی‌سی

+ ﺗﻌﺎرض دو ﻧﮕﺮش در ﻓﻠﺴﻔﮥ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی و ﭘﮋواک آن در ﻓﻀﺎی ﻓﮑﺮی اﯾﺮان رهبر محمودزاده

+ روبات های پرستار در راه اند...مزایا ، معایب و خطرات صالح سپهری فر

+ سیر تحولی علم و تکنولوژي بعد از جنگ جهانی دوم الکساندر کینگ

+ ضرورت ارزیابی اخلاقی تکنولوژی های نوین ارتباطی وحیده علی پور

+ فیسبوک چگونه با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر را برای نابینایان قابل درک می کند؟  مریم موسوی

+ چيني ها آيفون توليد مي کنند نه استيو جابز جوزف ناي

+ بهبود الگوی زندگی در مساله انرژی و تکنولوژی جلال نبهانی‌زاده

+ برای زندگی درکنار ربات ها آماده اید؟ شهرام یزدان پناه

+ دوران رباتی میترا بهاری

+ دسترسی ۵۰ درصدی کشورهای در حال توسعه به اینترنت باندپهن 

+ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﺮﻳﺲ ﻫﻨﺴﻮن اوﻣﺎﻧﺎروﻻ

+ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژي در ﻛﺸﻮرﻫﺎي در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﺮﻳﺲ ﻫﻨﺴﻮن اوﻣﺎﻧﺎروﻻ

+ فناوری اطلاعات در سازمان ها و ادارات شهاب وهابزاده

+ جنگ‌‌‌ بر ‌‌پایه ‌‌فناوری ‌‌اطلاعات‌ فریبا فرهادیان‌

+ تأملی دوباره در مفهوم اطلاعات و دانش: با تأکید بر حوزۀ علم اطلاعات و دانش شناسی مریم صابری

+ فهم سواد اطلاعاتي Barbara Humes

+ فناوری اطلاعات در حال ایجاد تحولی انقلابی در محصولات است روشنگری مدیریت اینترنت اشیاء

+ سبقت کتابهای الکترونیکی از کتابهای چاپی تا ۲۰۱۸ 

+ انقلاب اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ 

+ نقش فناوری اطلاعات در سازمان‌های امروزی 

+ نابرابری دیجیتالی 

+ آینده پژوهی و چالشهای صنعت نساجی  فاطمه رئيسي 1 ، احسان قرباني 2 ، محمد قانع، فاطمه معدني

+ فناوری نسل آینده مترجم: فرناز رجبی مهر

+ نسل جديد خانه‌هاي خورشيدي 

+ خانه‌هایی که از صاحبان‌شان باهوش‌ترند 

+ افزایش شدت حملات سایبری در دهه آینده 

+ هرآنچه که درباره اینترنت اشیا می‌دانیم  زومیت

+ سفری به دنیای آینده 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995