Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


نگرانی‌های ما در قرن بیست و یکم

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[14 Dec 2018]   [ بیل گیتس]

ترجمه: منصور بیطرف

انسان‌ می‌خواهد نگران نباشد . اما نگرانی لزوما یک چیز بد نیست – اگر یک خرس در تعقیب شماست، نگرانی شما نسبت به این تعقیب زندگی‌تان را نجات می‌دهد. با همه این احوال اکثر ما در این روزها نیازی نمی‌بینیم که از خوابمان به خاطر خرس‌ها بزنیم، ‌زندگی مدرن دلایل بسیار زیاد دیگری برای نگرانی دارد: تروریسم، ‌تغییر آب و هوا، ‌ظهور هوش‌های مصنوعی که زندگی خصوصی امان را به خطر انداخته، حتی کاهش همکاری‌های بین‌المللی .

یووال نوح هراری، تاریخدان، در کتاب جدید و بسیار زیبای خود« 21 درس برای قرن بیست و یکم« یک چارچوب مفیدی برای مواجهه شدن با این ترس‌ها ریخته است. در حالی که دو کتاب پرفروش قبلی وی »انسان خردمند« و »انسان خداگونه« به گذشته و آینده می‌پردازد، ‌کتاب جدید وی تماما درباره حال است.او در این کتاب پیشنهاد می‌کند که بهترین راه برای پایان دادن به نگرانی‌های خود این است که دست از نگرانی برنداریم. بدین معنا که لازم است درباره چه چیزهایی و چه اندازه نگران باشیم. همچنان که او در مقدمه این کتاب نوشته است: »بزرگ‌ترین چالش‌ها و مهم‌ترین تغییرات امروزه چه چیزهایی هستند؟ چه مقدار باید به آنها بها دهیم ؟ به کودکان مان چه یاد بدهیم؟«

اینها یقینا سوالات مهمی هستند و به همین خاطر این یک کتاب جادویی است . فصل‌های این کتاب درباره کار، ‌جنگ، ‌ناسیونالیسم، ‌مذهب، ‌مهاجرت، ‌تحصیل و 15 مورد دیگر است. اما عنوان کتاب غلط‌انداز است. با آنکه از سراسر کتاب چند درس ناب فرامی‌گیرید اما هراری عمدتا روی توصیه‌های دم دستی تاکید می‌ورزد. او در تعریف واژه‌های کتاب بسیار علاقه‌مند است و به شما نگاه‌های تاریخی و فلسفی می‌دهد.

برای مثال او یک تفکر هوشمندانه تجربی برای برجسته کردن این موضوع که انسان تا چه حد در ایجاد تمدن جهانی نقش ایفا کرده، به‌کار می‌گیرد.او می‌گوید که تصور کنید که در سال 1016 میلادی هستید و می‌خواهید بازی‌های المپیک را مدیریت کنید. واضح است که ممکن نیست. آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌دانند که قاره‌ای به نام امریکا وجود دارد.امپراتوری سانگ چین حتی کشوری را در جهان نمی‌بینند که همسطح و اندازه خود باشد . هیچ کشوری حتی پرچمی برای برافراشته کردن یا سرودی برای نواختن در اعطای جایزه ندارد. نکاتی که در رقابت امروزه میان ملت‌ها – چه در حوزه قهرمانی و چه در زمین تجاری – «نمایانگر یک توافق جهانی» است .و اینکه توافق جهانی به همان اندازه‌ای که رقابت را آسان می‌کند همکاری را هم راحت کرده است. دفعه بعد اگر خواستید شک کنید این نکته را در نظر داشته باشید چگونه می‌توانیم یک مساله جهانی مانند تغییر آب و هوایی را حل کنیم .همکاری جهانی ممکن است که در دو سال اخیر دو گام به عقب برداشته شده باشد اما پیش از آن ما هزاران گام به جلو برداشته‌ایم.

بنابراین چرا به نظرمان می‌آید که جهان در سیر نزولی است؟ دلیل بزرگ آن این است که ما خیلی کم بدبختی و بینوایی را تحمل می‌کنیم . با آنکه تعداد خشونت‌ها در جهان خیلی کاهش یافته اما ما روی مردمی که هر ساله در جنگ‌ها می‌میرند متمرکز می‌شویم زیرا خشم ما نسبت به بی‌عدالتی‌ها بیشتر شده است. همچنانکه باید باشد.

یک نگرانی دیگری که هراری با آن سروکار دارد این است: در یک دنیای به غایت پیچیده، هر یک از ما چگونه می‌توانیم اطلاعات کافی به دست بیاوریم تا تصمیمات فرهیخته‌ای بگیریم؟ یک راه اغواگرایانه این است که به متخصصان روی بیاوریم اما از کجا می‌دانید که آنها هم گله‌وار پیروی نمی‌کنند؟ او می‌نویسد، «‌معضل گروه فکری و غفلت‌های فردی تنها شامل رای‌دهندگان عادی و مشتریان نیستند بلکه شامل مدیران شرکت‌ها و رییسان هم می‌شود.» این صدای زنگ برای فردی مثل من که در مایکروسافت و نهاد گیتس تجربه دارم بسیار آشنا است .من مجبورم مراقب باشم که خودم را به چاه حماقت موضوعاتی که فکر می‌کنم بهتر یا بدتر از آنچه که هست، ‌می‌شود، نیندازم.

هراری درباره اینکه ما نسبت به این موارد چه باید بکنیم، چه اندیشه‌ای دارد؟ آنچه در سراسر کتاب به آن پرداخته شده است توصیه‌های عملی از جمله استراتژی سه گانه‌ای برای مبارزه با تروریسم و مقابله با اخبار جعلی، ‌است. اما ایده بزرگ او به یک کلمه می‌رسد: مراقبت!البته او نمی‌گوید که اگر هر کدام از ما در موقعیت ذن بنشینیم و بگویم »اووم«مشکلات دنیا برطرف می‌شود.اما او مصرّ است که زندگی در قرن بیست و یکم نیازمند آگاهی کامل است- خودمان را بهتر بشناسیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم در رنج زندگی خودمان شریک شویم. تقلید از این کار راحت است اما برای منی که مراحل آگاهی و مراقبت را طی کرده‌ام بسیار سخت بود.

به همان اندازه که من هراری را تحسین می‌کنم و از کتاب« 21 درس» او لذت بردم، ‌با همه‌چیزهایی که او در کتاب نوشته موافق نیستم. من خیلی خوشحال شدم که فصلی درباره نابرابری دیدم اما نسبت پیش‌بینی او که در قرن بیست و یکم داده‌ها، «زمین و ماشین‌آلات را به عنوان مهم‌ترین دارایی، ‌پشت سر خواهند گذاشت« و داده‌ها هستند که افراد ثروتمند را از هر فرد دیگری جدا خواهند کرد، ‌بدبین هستم. زمین همیشه مهم خواهد بود به ویژه در زمان‌های که جمعیت جهان به 10 میلیارد نفر نزدیک می‌شود. در همین حال، ‌داده‌های کلیدی با تلاش انسان– برای مثال چگونه غذا یا تولید انرژی را بالا ببرند- بسیار گسترده‌تر از همیشه در دسترس خواهند بود. داشتن صرف اطلاعات رقابت ایجاد نمی‌کند بلکه دانستن اینکه با اطلاعات چه می‌کنید، بسبار مهم است.

بر همین سیاق، ‌من می‌خواستم در بحث هراری از داده‌ها و حریم خصوصی مطالب بیشتری ببینم . او بدرستی یادآوری می‌کند که امروزه اطلاعات بیشتری در مورد افراد نسبت به گذشته جمع‌آوری می‌شود. اما او میان نوع داده‌هایی که جمع‌آوری می‌شود – مثل نوع کفشی که شما دوست دارید بخرید در مقابل بیماری‌هایی که به طور ژنتیک مستعد آن هستید – یا چه کسی آن را جمع‌آوری می‌کند یا چگونه از آن استفاده می‌کند، ‌فرقی نمی‌نهد. تاریخچه خرید شما و پزشکی شما توسط یک نفر جمع‌آوری یا‌ محافظت نمی‌شود و توسط همان فرد هم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. شناخت این تمایز می‌توانست مبحث او را روشنگرایانه‌تر کند.

همچنین من از فصل او در مورد ارتباطات خوشم نیامد. هراری می‌گوید که رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک بااحازه‌ای که به کاربران داده است تا پیله‌ای دور خودشان ببافند و فقط با آنهایی که دیدگاه خودشان را سهیم می‌کند در ارتباط باشند، ‌باعث دوقطبی سیاسی در جامعه شده است. این یک نکته منصفانه‌ای است اما او منافع حاصل از ارتباط گرفتن با خانواده‌ها و دوستان در سراسر جهان را کم می‌بیند. او همچنین با این پرسش که آیا فیس بوک به تنهایی می‌تواند مشکل دو قطبی شدن را حل کند یک انسان پوشالی خلق می‌کند. البته فیس بوک به سهم خودش نمی‌تواند اما با بررسی عمق این مشکل، ‌تعجبی هم ندارد. حکومت‌ها، ‌جامعه مدنی و بخش خصوصی، همگی مجبور به ایفای نقش هستند و‌ای کاش هراری درباره آن بیشتر می‌گفت. اما هراری یک نویسنده با انگیزه‌ای است و‌ حتی اگر هم من با او موافق نباشم، می‌خواهم خواندن کتاب‌هایش را ادامه دهم و به آنها فکر بکنم. تمام کتاب‌هایش با ذهن آدم کشتی می‌گیرد و این سوال را ایجاد می‌کند: زندگی ما در دهه‌ها و قرن‌های پیش رو چه معنایی خواهد داشت؟ تا به امروز، ‌تاریخ بشر با انگیزه‌ای طولانی‌تر زندگی کرده است، ‌بهداشتی‌تر بوده و ‌خوشحال‌تر زندگی می‌کند. اگر علم در نهایت قادر باشد که رویای اکثر مردم را محقق کند و تعداد زیادی از مردم دیگر برای خورد و خوراک و پوشاک نیازی به کار کردن نداشته باشند در این صورت چه دلیلی برای بیدار شدن در صبح باقی می‌ماند ؟

این پرسش مرا به مثابه انتقاد نگیرید که بگوییم که هراری برای پاسخ به این سوال جواب کافی نداده است . بنابراین من امیدوارم که او به این سوال در آینده بیشتر بپردازد. در همین حال او درباره اینکه چگونه با مسائل قرن بیست و یکم دست و پنجه نرم کنیم، مکالمه حیاتی جهان را به سطح بسیار بالایی برده است.

منبع: نیویورک تایمز

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع: 188


بنیاد آینده‌نگری ایران



شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۷ آوریل ۲۰۲۴

انسان گلوبال

+ بهترین آموزش‌های یادگیری ماشین با پایتون -

+ آیا فناوری AI جای انسان‌ها را خواهد گرفت؟ -

+ شبكه ها --

+ ایران، پس از رهایی یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ نسل دهه ۸۰، دنبال تغییر نیست، خود ِ تغییره! //

+ ۳ تغییر که برای آینده محتوا و بازاریابی باید بدانید محسن راعی

+ تفكر توسعه‌خواهي دکتر شهیندخت خوارزمی

+ برترین شغل‌های حوزه کامپیوتر در سال‌های آینده  مهسا قنبری

+ صنعت چهارم و ویروس جهان‌گشا سرآغازی بر یک تحول بزرگ  مهدی صنعت‌جو

+ انقلاب صنعتی چهارم و تحولات کار در آینده  علی حسینی

+ آینده جهان از زبان مدیر عامل شرکت بنز 

+ چند نفر در جهان هنوز روزنامه می خوانند؟ میثم لطفی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی 

+ روش های خودشناسی : تست شخصیت 

+ مهارت مدیریت افراد هرمز پوررستمی

+ خلاصه کتاب موج سوم؛ نوشته الوين تافلر تافلر

+ انسان، زندگی و دانایی رضا داوری اردکانی

+ جهان گیری (ویروس کرونا) و نظم سیاسی، فرانسیس فوکویاما برگردان رحیم باجغلی

+ تفکر سیستمی چیست ؟ هدی ولی‌پور زند

+ امریکای دوران ترامپ و موج سوم الوین تافلر  بهروز بهزادی (روزنامه نگار)

+ ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی یووال نوح هراری:بی بی سی

+ «علم» ، «امید» و «بحران کرونا» 

+ اعتماد، به انسان یا به کرونا؟ مسئله این است کرونانت

+ موقعیت پساکرونایی انسان سعید قاسمی زاده

+ بعد از عبور از كرونا، ما كجا خواهيم بود؟ 

+ معنی تازه «سواد» در قرن ۲۱ حمیده احمدیان راد

+ انواع سازمان و انواع برنامه ریزی 

+ خلاصه کتاب: جهانی شدن فرهنگ، هویت 

+ تاریخ اجتماعی رسانه‌ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت 

+ مهارت های اساسی یک کودک قرن ۲۱ 

+ شکاف بین نسلی رسانه ای  دکتر حجت اله عباسی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی  مسیر آینده

+ عصر دانش‌ و ابعاد آن‌ دکتر پرويز حاجياني

+ فوکویاما علیه فوکویاما سیدمصطفی شاداب

+ مرگ مدرسه یا آیندۀ مدرسه؟ ابراهیم مجیدی*:

+ تافلر و فلسفه ی تربیت بازسازی گرایی عبدالله افراسیابی

+ تکنولوژی در جامعه فراصنعتی 

+ دانشگاه آرمانی‌شده: ضرورت دگرگونی معیارهای قدمایی فرهیختگی 

+ آرمانی‌سازی گذشته و آینده 

+ هویت چیست؟ 

+ زنده باد انقلاب! یووال نوح هراری

+ سرنوشت آینده بشریت چه خواهد شد؟ میچیو کاکو

+ شکل زندگی در ۵۰ سال آینده 

+ شخصیت شناسی آینده نگری 

+ کتاب انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر میچیو کاکو

+ آن بالا قفل شده است؛ جنبش ها را از پایین بیاغازید یادداشت‌های یک آینده‌پژوه

+ ۲۱ درس برای قرن ۲۱: کتاب تازه‌ای از یووال نوح هراری 

+ نگرانی‌های ما در قرن بیست و یکم بیل گیتس

+ بمب ساعتی در آزمايشگاه  یووال نوح هراری

+ آئين اطلاعات  

+ انقلاب صنعتی چهارم و نشانه های ظهور 

+ «انسان خداگونه» در انتظار فردا فرد پطروسیان

+ نقد کتاب « آموزش و دموکراسی در قرن ۲۱» اثر نل نادینگز؛ 

+ جامعه اطلاعاتی و جنسیت سها صراف

+ پیامدهای مدرنیت آنتونی گیدنز

+ فرهنگ در جهان بدون مرز 

+ فرهنگ جهانی چیست؟ 

+ نظم نوین جهانی 

+ «انسان سالاری»، محور جامعه اطلاعاتی. 

+ از خانه‌های زیر آب تا تور گردشگری به مریخ! 

+ پیش‌بینی جزئیات زندگی انسان در دو قرن آینده. 

+ مهارت های زندگی در قرن بیست و یکم  آسیه مک دار

+ «گردشگری»صنعتی میلیارد دلاری و استوار بر پایه ی آینده نگری پیشینیانِ فرهیخته ی ما رضا بردستانی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (3) – بخش پایانی دکتر همایون مهمنش

+ زندگی ما و زندگی آنها  علی دادپی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (2) دکتر همایون مهمنش

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (1) دکتر همایون مهمنش

+ پیش‌بینی آینده غیرممکن شده است فرانسیس فوکویاما

+ آیندگان ما را به‌سبب کدام خطای اخلاقی ملامت خواهند کرد؟ 

+ مقدمه‌ای برای همه آینده نگری‌ها/ ضروری‌ترین علمی که در کشور ما به آن بی‌اعتنایی می‌شود رضا داوری اردکانی

+ قدرت آینده مهدی صنعت‌جو

+ از عصر اطلاعات تا عصر مولكول. مترجم : فيروزه امين

+ تفاوت‌های حیرت‌انگیز فرزندان 

+ عجیب‌ترین قوانین ترافیکی دنیا> از جریمه خودروهای کثیف تا منع راندن خودروی مشکی در روزهای خاص 

+ فناوری‌های مورد استفاده در جنگ‌های آینده چه خواهند بود؟ 

+ موج فراصنعتی چه کسانی را خواهد برد هرمز پوررستمی

+ مدیریت استراتژیک پورتفولیو پروژه ها در هلدینگها و سازمانهای بزرگ  

+ ضرورت آینده پژوهی و نگاه به آینده به عنوان نقش برجسته روابط عمومی نوین 

+ تکنولوژی علیه تبعیض اندرو فینبرگ

+ آیا فکرعبور جایگزین رمز عبور می شود​​​​​​​ سید محمد باقر نوربخش

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی۲ 

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی 

+ نمایش زندگی اجتماعی در جامعه اطلاعاتی  مانا سرایی

+ سخنرانی بیل گیتس درباره بیماری‌های فراگیر، بهداشت جهانی و حملات بیولوژیکی حمیدرضا تائبی

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات دکتر امین گلستانی

+ روندهای علم و فناوری در سال 2017 حمدرضا میرزایی

+ دو گروه از جوانان در برابر « قانون کار » ونسا پینتو برگردان سعید جوادزاده امینی

+ اندیشیدن به آینده نظریه اجتماعی: آری به جامعه‌شناسی محمدرضا مهدیزاده

+ نقش جامعه اطلاعاتی در تحولات فرهنگی 

+ تحلیل اقتصادی آزادی دکتر محسن رنانی

+ آیا در کارها حضور بشر لازم است؟ 

+ آینده‎پذیری: چالش اساسی آینده‎پژوهی در جهان در حال توسعه. 

+ اثرات اقتصادی جامعه اطلاعاتی در جهان 

+ چگونه انسان‌ها از صد درصد توانایی مغز خود استفاده می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ آیا اینترنت اشیا ما را به ابر انسان تبدیل خواهد کرد؟ حمیدرضا تائبی

+ آیا سیاست می تواند از قرن 21 جان سالم به در ببرد؟. کنت میناگ

+ آینده، اکنون است ـ بخش اول آرش بصیرت

+ آینده، اکنون است ـ بخش دوم آرش بصیرت

+ سیاست‌گذاران همه کشورها خواهد بود. 

+ جهانی شدن و آموزش و پرورش 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995