Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


موقعیت پساکرونایی انسان

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[22 Mar 2020]   [ سعید قاسمی زاده]

پدیده کرونا، پایان خواهد یافت. پساکرونا، دو موضوع را شامل می شود. نخست نزدیک تر، چگونه از کرونا عبور می کنیم و آماده پساکرونا می شویم؟ چگونه به مردم بگوییم که پس از کرونا، زندگی دوباره خواهد درخشید. هر نوشته از این جنس، آرامش بخش و امیدوارکننده خواهد بود. دوم، اثرات کروناویروس بر افق بلند مدت انسان و تصورات او از زندگی مرسومش است.

گایای زمین، انسان را به چالش می کشد

احد رضائیان از آینده پژوهان وطنی، در اوایل رخداد کرونا، مطلبی منتشر کرد که در آن، کرونا را تاختی به اشرف مخلوقات پنداری انسان در زمین دانسته بود. یک ویروس کوچک، که آمده است همه تمدن انسان و توهم وسط کائنات بودن بشر در منظومه فکری فرانسیس بیکنی را به سخره بگیرد. اما نظر نگارنده، چیزی غیر از این است. در ابتدا، این روایت که کرونا، همه بافته های ما را رشته کرده است را مرور کنیم.

آیا نسل انسان، تحت تاثیر این اتفاق تغییر خواهد کرد؟ اگر شرایط فعلى به مدت یکسال ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسانها و طبیعت چگونه خواهد بود؟

ماتیاس هورکس و همکارانش در مرکز پژوهش هاى وابسته به موسسه رابرت کخ، به سه سر فصل اساسى، سبک زندگی اجتماعی مرسوم، فناوری زندگی مجازی، بازگشت به خود و مطالعه اشاره کرده اند. اگر کرونا تا یکسال مهمان این سیاره باشد شاهد تغییراتى شگرفت خواهیم بود. رخدادهایى که شاید رفتار تازه ى انسان آینده باشد.

١- کرونا فرهنگ مراودات و تعاملات اجتماعى را تغییر میدهد.

جمع هاى دوستانه کوچکتر میشود. حضور و فیزیک افراد جاى خود را به تصاویر دیجیتال و مجازى میدهد. دلتنگى ها بیشتر میشود و آهسته آهسته این سیطره تلفن ها و دنیاى اینترنت، جاى خالى افراد و عزیزانمان را پر خواهد کرد. انسان، موجودى ست که در طول فرهیختگى اجتماعى اش، نیاز به مراودات و ارتباطات حضورى و دیده شدن ها دارد. دنیاى بعد از کرونا، شاید میزها و صندلى هاى خالى بسیارى باشد که از حضور ها خالى ست.

٢- ویروس کرونا، به ما یادآور میشود که سمت روشن تکنولوژى چقدر حیاتى ست.

شاید انسانِ پس از کرونا باید بیش از هر چیز وامدار تکنولوژى باشد. سیستم آموزش انسانى تغییر خواهد کرد. ویدئو کنفرانس ها و آموزشهاى تحت شبکه اینترنت، سرفصل تازه اى از آینده ى علم و آموزش است. تمامى مدارس به ناچار به جدیدترین ابزار انتقال علم مجهز خواهند شد و تعاریف بسیارى از علوم آموزشى دچار تحولى بزرگ خواهد بود. این اتفاق میتواند به صورت غیر مستقیم و بعضأ مستقیم، از نابودى جنگل هاى بسیارى جهت چاپ کتب درسى و آموزشى در سراسر سیاره محافظت کند.

٣- کرونا، به طرز شگفت انگیزى میانگین مطالعه افراد سیاره را در یکسال افزایش خواهد داد.

انسان هاى زیادى براى زنده ماندن مجبور به یادگیرى و خواندن خواهند شد. قرنطینه هاى درمانى ویروس تاج، کتاب هاى دیجیتال و خاک خورده ى کتابخانه ها را جان دوباره خواهد داد.
ویروس تاج، هنر و خلاقیت فردى را به شکل قابل توجهى رشد خواهد داد.
هورکس معتقد است در یکسال، صنایع دستى و هنرهاى مبتنى بر فرد، یک رنسانس تازه را تجربه خواهد کرد.

دیگر تغییرات عمده پساکرونایی

مرکز مطالعات بیولوژیک میشیگان، متشکل از یک تیم تحقیقاتى محیط زیست شامل بیش از پنجاه دانشمند در زمینه محیط زیست و بیمارى هاى بیولوژیکى، نظر جالب دیگرى دارند:
“کرونا، حیات بیولوژیک سیاره را متحول خواهد کرد.”
– کاهش بیش از ٢٠٠ میلیون متر مکعب گازهاى گل خانه اى و دى اکسید کربن.
– پایین امدن دماى کره زمین در آینده ى نزدیک
– حفظ بقاى بیش از هفتصد گونه ى گیاهى و جانورى در صورت حفظ این وضعیت به مدت یکسال
-آسمان هاى آبى تر
– کاهش چند صد میلیون تن زباله ى پلاستیکى
– افزایش چشمگیر بهداشت عمومى
– اختصاص بودجه هاى هنگفت جهانى و احیاى سندیکاها و مجامع بهداشت در سراسر جهان براى حفظ انسان
– بهره مندى عمومى تر کشورهاى فقیر دنیا از بهداشت و آموزش
– و در نهایت باور پذیرتر بودن این دیدگاه که انسان مالک این سیاره نیست. تغییر این نگاه براى بقاى نسل بشر حیاتى ست.
دانشمند ارشد این تیم تحقیقاتى، از کرونا بعنوان “یک تنفس عمیق” این سیاره نام برد.
جایى که شاید حیات سیاره آبى به این اتفاق نیاز شدیدى داشت.

برخی دانشمندان به طبیعت خاصیت گایایی قائلند و منتظرند زمین، انسان عصیانگر را تنبیه کند. آنها می پرسند شاید کوئید ١٩ میتواند آن حلقه ى گمشده ى دفاعى این سیاره در برابر موجودى به نام انسان باشد…؟!

انسان به بهترین وجه تطبیق می پذیرد

در مقابل گایای زمین، این اندیشه قرار دارد که انسان، دورانی را سپری کرده بود که به نقطه عطف خود رسیده است. هم پیوندی انسان امروز در پدیده جهانی شدن، از یک ویروس، غولی بنام پندمیک (فراگیری شدن همه گیری) می آفریند. توجه کنید، پندمیک کروناویروس، باز هم شکوه زندگی جدید انسان است با این تفاوت، که پوسته سخت انسان مرسوم، اجازه نمی دهد بر این معضل توفیق یابیم. کافی است تطبیق بپذیریم اما چه تطبیقی؟

جهان امروز، در حال جابه جا شدن قدرت اول با چندین قدرت جدید است. آمریکا، با انتخاب رئیس جمهوری به نام ترامپ، یک عقب گرد راهبردی برای تنبیه کردن جهان قدیم است، نظم قدیم جهانی مبتنی بر رهبری آمریکا بنا شده است و قدرت های جدید مثل چین، حاضر نیستند هزینه هایی که آمریکا بابت نظم قدیم با افتخار تقبل کرده بود را بر عهده بگیرند. طبیعی است که بر عهده نگیرند، چرا که حتی حفظ نظم قدیم، به نفع آنان نیست. چه کسی حاضر است هزینه نهادهای بین المللی مثل سازمان ملل را بپردازد در حالیکه می دانند این سازمان ها یک فرهنگ بیشتر ندارند و آن فرهنگ رهبری آمریکایی است.

نتیجه اینکه، در جهانی زندگی می کنیم که بحران رهبری در آن کاملا آشکار است. خانواده ای را تصور کنید که همه کودکانی ۸ تا ۱۱ ساله هستند مسئولیت پذیری در این خانه وجود ندارد. نظم جدید، هیچ قاعده مشترکی ندارد. دنیا از هر زمان دیگر خطرناک تر شده است. یک ویروس مبهم، میتواند همه خانه ما، زمین را متزلزل کند و کرده است.

در جنگ با پندمیک کرونا، بچه های زمین، اتحادی ندارند، دیدن گسیل پزشکان چین، کوبا و بعدها روسیه به ایتالیا جالب است. اما مشکل بچه های زمین، بیشتر از بچه بودنشان است. دولت ها و دموکراسی ها، آن نظم جهانی که منصفانه، عادلانه و همکارانه باشد را نتوانسته است جایگزین کند. آمریکا و مدعیان چندقطبیان، در بدترین زمان ممکن با کرونا مواجه شده اند و نیازمند یک تطبیق جهانی جدید هستند.

مشکل دیگر بچه های زمین، ماندن در میانه زندگی مرسوم و تحول دیجیتال در سطح اجتماعی اقتصادی است. کروناویروس، یک اجبار بر نسل جامانده هاست، هم از جامانده ها بیشتر می کشد و هم ما را مجبور می کند با فاصله اجتماعی دورتری، کار و زندگی کنیم، کمتر مصرف کنیم و بیشتر به خودمان بازگردیم. آن کارگران مصرف گرای کالایی و اندیشه ای نظام سرمایه داری، اینک با کرونا ویروس آزاد می شود.

انسان رها شده به خود

انسان رها شده، به این ایده سلام خواهد کرد که برای زندگی، لازم نیست همچون گذشته مشغول به شغل های من در آوردی نظام سرمایه داری باشد، می تواند کمی خلاقانه تر، متصدانه تر، نوآورتر، همکارانه تر، یک زندگی توام با رفاه را از نو آزمود. شاید اقتصاد و رفاه، در چارچوبی انسانی تر نیز قابل احیا باشد. انسان رها شده به خود، به خود و رضایت درونی بیشتر توجه خواهد کرد. کمتر به تنوع بیرونی بها خواهد داد و بیشتر با هم خواهد اندیشید.

به انسان جدید، سلام باید داد. حتی اگر ویروس جدید زودتر از موعد، برطرف شود، انسان جدید، به شیوه مرسوم زندگی، قدردانی بیشتر نشان خواهدداد، برخی از جوامع، به راحتی به زندگی مرسوم بازنخواهند گشت، آنان مسیر خود را از دیگر جوامع تنبل جدا خواهند کرد. شاید پساانسان ها، مجهز به فناوری فیزیکی نباشند، شاید پساانسانهای درونگراتری ظهور خواهند کرد.

نویسنده: سعید قاسمی زاده، با استفاده از خبری از موسسه باخ.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع: 214


بنیاد آینده‌نگری ایران



شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۷ آوریل ۲۰۲۴

انسان گلوبال

+ بهترین آموزش‌های یادگیری ماشین با پایتون -

+ آیا فناوری AI جای انسان‌ها را خواهد گرفت؟ -

+ شبكه ها --

+ ایران، پس از رهایی یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ نسل دهه ۸۰، دنبال تغییر نیست، خود ِ تغییره! //

+ ۳ تغییر که برای آینده محتوا و بازاریابی باید بدانید محسن راعی

+ تفكر توسعه‌خواهي دکتر شهیندخت خوارزمی

+ برترین شغل‌های حوزه کامپیوتر در سال‌های آینده  مهسا قنبری

+ صنعت چهارم و ویروس جهان‌گشا سرآغازی بر یک تحول بزرگ  مهدی صنعت‌جو

+ انقلاب صنعتی چهارم و تحولات کار در آینده  علی حسینی

+ آینده جهان از زبان مدیر عامل شرکت بنز 

+ چند نفر در جهان هنوز روزنامه می خوانند؟ میثم لطفی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی 

+ روش های خودشناسی : تست شخصیت 

+ مهارت مدیریت افراد هرمز پوررستمی

+ خلاصه کتاب موج سوم؛ نوشته الوين تافلر تافلر

+ انسان، زندگی و دانایی رضا داوری اردکانی

+ جهان گیری (ویروس کرونا) و نظم سیاسی، فرانسیس فوکویاما برگردان رحیم باجغلی

+ تفکر سیستمی چیست ؟ هدی ولی‌پور زند

+ امریکای دوران ترامپ و موج سوم الوین تافلر  بهروز بهزادی (روزنامه نگار)

+ ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی یووال نوح هراری:بی بی سی

+ «علم» ، «امید» و «بحران کرونا» 

+ اعتماد، به انسان یا به کرونا؟ مسئله این است کرونانت

+ موقعیت پساکرونایی انسان سعید قاسمی زاده

+ بعد از عبور از كرونا، ما كجا خواهيم بود؟ 

+ معنی تازه «سواد» در قرن ۲۱ حمیده احمدیان راد

+ انواع سازمان و انواع برنامه ریزی 

+ خلاصه کتاب: جهانی شدن فرهنگ، هویت 

+ تاریخ اجتماعی رسانه‌ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت 

+ مهارت های اساسی یک کودک قرن ۲۱ 

+ شکاف بین نسلی رسانه ای  دکتر حجت اله عباسی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی  مسیر آینده

+ عصر دانش‌ و ابعاد آن‌ دکتر پرويز حاجياني

+ فوکویاما علیه فوکویاما سیدمصطفی شاداب

+ مرگ مدرسه یا آیندۀ مدرسه؟ ابراهیم مجیدی*:

+ تافلر و فلسفه ی تربیت بازسازی گرایی عبدالله افراسیابی

+ تکنولوژی در جامعه فراصنعتی 

+ دانشگاه آرمانی‌شده: ضرورت دگرگونی معیارهای قدمایی فرهیختگی 

+ آرمانی‌سازی گذشته و آینده 

+ هویت چیست؟ 

+ زنده باد انقلاب! یووال نوح هراری

+ سرنوشت آینده بشریت چه خواهد شد؟ میچیو کاکو

+ شکل زندگی در ۵۰ سال آینده 

+ شخصیت شناسی آینده نگری 

+ کتاب انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر میچیو کاکو

+ آن بالا قفل شده است؛ جنبش ها را از پایین بیاغازید یادداشت‌های یک آینده‌پژوه

+ ۲۱ درس برای قرن ۲۱: کتاب تازه‌ای از یووال نوح هراری 

+ نگرانی‌های ما در قرن بیست و یکم بیل گیتس

+ بمب ساعتی در آزمايشگاه  یووال نوح هراری

+ آئين اطلاعات  

+ انقلاب صنعتی چهارم و نشانه های ظهور 

+ «انسان خداگونه» در انتظار فردا فرد پطروسیان

+ نقد کتاب « آموزش و دموکراسی در قرن ۲۱» اثر نل نادینگز؛ 

+ جامعه اطلاعاتی و جنسیت سها صراف

+ پیامدهای مدرنیت آنتونی گیدنز

+ فرهنگ در جهان بدون مرز 

+ فرهنگ جهانی چیست؟ 

+ نظم نوین جهانی 

+ «انسان سالاری»، محور جامعه اطلاعاتی. 

+ از خانه‌های زیر آب تا تور گردشگری به مریخ! 

+ پیش‌بینی جزئیات زندگی انسان در دو قرن آینده. 

+ مهارت های زندگی در قرن بیست و یکم  آسیه مک دار

+ «گردشگری»صنعتی میلیارد دلاری و استوار بر پایه ی آینده نگری پیشینیانِ فرهیخته ی ما رضا بردستانی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (3) – بخش پایانی دکتر همایون مهمنش

+ زندگی ما و زندگی آنها  علی دادپی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (2) دکتر همایون مهمنش

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (1) دکتر همایون مهمنش

+ پیش‌بینی آینده غیرممکن شده است فرانسیس فوکویاما

+ آیندگان ما را به‌سبب کدام خطای اخلاقی ملامت خواهند کرد؟ 

+ مقدمه‌ای برای همه آینده نگری‌ها/ ضروری‌ترین علمی که در کشور ما به آن بی‌اعتنایی می‌شود رضا داوری اردکانی

+ قدرت آینده مهدی صنعت‌جو

+ از عصر اطلاعات تا عصر مولكول. مترجم : فيروزه امين

+ تفاوت‌های حیرت‌انگیز فرزندان 

+ عجیب‌ترین قوانین ترافیکی دنیا> از جریمه خودروهای کثیف تا منع راندن خودروی مشکی در روزهای خاص 

+ فناوری‌های مورد استفاده در جنگ‌های آینده چه خواهند بود؟ 

+ موج فراصنعتی چه کسانی را خواهد برد هرمز پوررستمی

+ مدیریت استراتژیک پورتفولیو پروژه ها در هلدینگها و سازمانهای بزرگ  

+ ضرورت آینده پژوهی و نگاه به آینده به عنوان نقش برجسته روابط عمومی نوین 

+ تکنولوژی علیه تبعیض اندرو فینبرگ

+ آیا فکرعبور جایگزین رمز عبور می شود​​​​​​​ سید محمد باقر نوربخش

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی۲ 

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی 

+ نمایش زندگی اجتماعی در جامعه اطلاعاتی  مانا سرایی

+ سخنرانی بیل گیتس درباره بیماری‌های فراگیر، بهداشت جهانی و حملات بیولوژیکی حمیدرضا تائبی

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات دکتر امین گلستانی

+ روندهای علم و فناوری در سال 2017 حمدرضا میرزایی

+ دو گروه از جوانان در برابر « قانون کار » ونسا پینتو برگردان سعید جوادزاده امینی

+ اندیشیدن به آینده نظریه اجتماعی: آری به جامعه‌شناسی محمدرضا مهدیزاده

+ نقش جامعه اطلاعاتی در تحولات فرهنگی 

+ تحلیل اقتصادی آزادی دکتر محسن رنانی

+ آیا در کارها حضور بشر لازم است؟ 

+ آینده‎پذیری: چالش اساسی آینده‎پژوهی در جهان در حال توسعه. 

+ اثرات اقتصادی جامعه اطلاعاتی در جهان 

+ چگونه انسان‌ها از صد درصد توانایی مغز خود استفاده می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ آیا اینترنت اشیا ما را به ابر انسان تبدیل خواهد کرد؟ حمیدرضا تائبی

+ آیا سیاست می تواند از قرن 21 جان سالم به در ببرد؟. کنت میناگ

+ آینده، اکنون است ـ بخش اول آرش بصیرت

+ آینده، اکنون است ـ بخش دوم آرش بصیرت

+ سیاست‌گذاران همه کشورها خواهد بود. 

+ جهانی شدن و آموزش و پرورش 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995