Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


فرهنگ مجاز واقعی

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[15 Aug 2012]   [ ]

منظومه اینترنت

شبکۀ اینترنت ستون فقرات ارتباطات کامپیوتری جهانی در دهۀ 1990 است چرا که به تدریج بیشتر شبکه ها را به یکدیگر متصل کرد.در اواسط دهۀ1990،اینترنت 44هزار شبکه کامپیوتری و در حدود 2\3 میلیون کامپیوتر میزبان را در سرتاسر جهان به یکدیگر متصل می کرد و تقزیباً25 میلیون کاربر داشت و به سرعت گستذش می یافت.بر طبق مطالعه ای که در آگوست 1995 توسط گروه پژوهشهای رسانه ای نسلن در امریکا انجام گرفت،24 میلیون نفر کاربر اینترنت بودند و 36 میلیون نفر نیز به آن دسترسی داشتند.با این حال،بر اساس مطالعه دیگری که توسط گروه پژوهش تکنولوژی های نوظهور در نوامبر و دسامبر 1995 انجام شد تعداد امریکاییانی که به طور منظم از اینترنت استفاده می کردند تنها 5\9 میلیون نفر بود که دو سوم آنها تنها هفته ای یک بار از این سیستم استفاده می کردند.با وجود این پیش بینی می شد که تعداد کاربران اینترنت هر سال دو برابر شود.

متخصصان بر این عقیده هستند که از نظر فنی،اینترنت روزی خواهد توانست 600 میلیون شبکه کامپیوتری را به یکدیگر متصل کند. این میزان را باید با اندازۀ شبکۀ اینترنت در نخستین مراحل توسعه در سال 1973 مقایسه کرد که تنها 25 کامپیوتر به این شبکه متصل بود.در سرتاسر دهه 1970،این شبکه تنها توانست به 256 کامپیوتر خدمات ارائه دهد،در اوایل دهۀ 1980،پس از ارتقای قابل ملاحظۀ این شبکه،هنوز تنها 25 شبکه با چند صد کامپیوتر ابتدایی و چند هزار کاربر به آن متصل بودند.

نقطۀ آغاز اینترنت،به کار یکی از نوآورترین نهادهای پژوهشی دنیا باز می گردد:سازمان پروژه های پژوهشی پیشرفته وزارت دفاع امریکا دارپا،وقتی در اواخر دهۀ1950 پرتاب نخستین سفینه اسپوتنیک زنگ خطر را برای مؤسسات تمنولوژی پیشرفتۀ نظامی امریکا به صدا در آورد،دارپا دست به ابتکارات شجاعانه ای زد که برخی از آنها تاریخ تکنولوژی را دگرگون ساخت و عصر تکنولوژی در مقیاس وسیع را به همراه آورد.یکی از این استراتیژیها که از پروراندن ایدۀ پل باران در شرکت رند ایجاد شد طراحی سیستم مخابراتی ای بود که در برابر تهاجم هسته ای آسیب نا پذیر باشد.

فرهنگ مجاز واقعی

فرهنگها از فرایندهای ارتباط تشکیل شده اند.هیچ گونه جدایی بین «واقعیت»و نمایش نمادین وجود ندارد.در همه جوامع انسانها در محیطی نمادین می زیسته اند واز طریق این محیط عمل می کرده اند.بنابراین ویژگی تاریخی سیتم ارتباطی جدید که پیرامون یکپارچگی الکترونیکی همه شیوه های ارتباط،از ارتباط مکتوب گرفته تا ارتباط چند حسی سازمان یافته است،القای واقعیت مجازی نیست بلکه ایجاد مجاز واقعی است.برای توضیح این مطلب باید از فرهنگ واژگان کمک بگیریم:

مجازی:چیزی که در عمل چنین است ولی نه به معنای دقیق کلمه یا اسماً

واقعی:چیزی که واقعاً چنین است.

بنابراین واقعیتی که تجربه می شود،همواره مجازی است چون همواره از طریق نمادهایی درک می شود که عمل را با گو نه ای معنا شکل می دهند که از چارچوب تنگ معنایی که نمادها برای آن در نظر گر فته اند می گریزد.دقیقاً همین ویژگی همۀ شکلهای زبان برای به رمز درآوردن ابهام و ایجاد تفاسیر متنوع است که بیانهای فرهنگی را از استدلال صوری-منطقی و ریاضی متمایز می سازد.وقتی منتقدان رسانه های الکترونیکی می گویند که محیط نمادین جدید نمایانگر«واقعیت»نیست،تلویحاً به یک مفهوم کاملاً بدوی [و ساده انگارانه] از تجربۀ واقعی« رمز گذاری نشده»اشاره می کنند که هرگز وجود نداشته است.همه واقعیتها از طریق نمادها بیان می شوند.و در ارتباط انسانی و تعاملی،بدون در نظر گرفتن رسانۀ ارتباط همه نمادها در ارتباط با معانی واژگانی که به آنها اسناد داده می شود به نوعی دچار تغییر می شوند. به تعبیری می توان گفت که کل واقعیت به گونه ای مجازی ادراک می شود.پس یک سیستم ارتباطی که بر خلاف تجربیات تاریخی قبلی،مجاز واقعی را ایجاد کند کدام است؟این سیستمی است که در آن خود واقعیت (یعنی وجود مادی-نمادین مردم)کاملاً در متنی از تصاویر مجازی و در جهانی واقع نما غرق شده است که در آن چیزهایی که بر روی صفحه ظاهر می شوند فقط تصاویری نیستند که تجربه از طریق آن منتقل می شود،بلکه خود به تجربه تبدیل می شوند.هر نوع پیامی در رسانه محصور می شود،چون این رسانه آنقدر فراگیر،متنوع و انعطاف پذیر شده است که کل تجربه گذشته و حال و آینده آدمی را،در آن نقطه یگانۀ جهان در یک متن چند رسانه ای جذب می کند.

ویژگی سیستم ارتباطی جدید،که بر مبنای یکپارچه ساختن دیجیتالی و شبکه ای شیوه های ارتباطی چندگانه عمل می کند،این است که همۀ جلوه های فرهنگی رادر بر میگیرد.به واسطه وجود چنین سیستمی،در جامعۀ نوین همه انواع پیام ها در حالتی دو گانه کار می کنند:حضور-غیبت در سیستم ارتباطی چند رسانه ای.تنها حضور در این سیستم یک پارچه،قابلیت انتقال و اجتماعی شدن پیام را امکان پذیر می سازد.همۀ پیام های دیگر به تخیلات فردی یا خرده فرهنگ های شفاهی که به طور فزاینده ای حاشیه نشین می شوند تنزل می یابند.از دیدگاه جامعه،ارتباطات الکترونیکی (نوشتاری،سمعی-بصری یا کامپیوتری)ارتباط هستند.آنچه سیستم ارنباطی جدید را قادر ساخته است تا همه شکلهای بیان و همچنین منافع،ارزشها و تخیلات متنوع از جمله بیان تضادهای اجتماعی را در بر می گیرد،دقیقاً همین تنوع،حالت چندرسانه ای،و چندپیشگی سیستم ارتباطی نوین است.

از همین روست که این سیستم چنان نقش مهمی در تأثیرات اجتماعی مختلف دارد که به جای یک سیستم چند رسانه ای مرکزی،(مثل سیستم برنامه های ویدئویی درخواستی)باید یک شبکۀ ارتباطی افقی دارای کانونهای متعدد همچون اینترنت ایجاد شود.برای جوامع جدید،ایجاد ممنوعیت برای ورود به این سیستم ،و گذاشتن رمز ورود برای جریان یافتن و انتشار پیامها در سرتاسر سیستم ،چالشهای فرهنگی مهمی هستند که نتیجه آنها سرنوشت درگیریهای نمادینی را که در این شرایط تاریخی جدید انجام خواهد گرفت از پیش تعیین می کند.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۹ آوریل ۲۰۲۴

انسان گلوبال

+ بهترین آموزش‌های یادگیری ماشین با پایتون -

+ آیا فناوری AI جای انسان‌ها را خواهد گرفت؟ -

+ شبكه ها --

+ ایران، پس از رهایی یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ نسل دهه ۸۰، دنبال تغییر نیست، خود ِ تغییره! //

+ ۳ تغییر که برای آینده محتوا و بازاریابی باید بدانید محسن راعی

+ تفكر توسعه‌خواهي دکتر شهیندخت خوارزمی

+ برترین شغل‌های حوزه کامپیوتر در سال‌های آینده  مهسا قنبری

+ صنعت چهارم و ویروس جهان‌گشا سرآغازی بر یک تحول بزرگ  مهدی صنعت‌جو

+ انقلاب صنعتی چهارم و تحولات کار در آینده  علی حسینی

+ آینده جهان از زبان مدیر عامل شرکت بنز 

+ چند نفر در جهان هنوز روزنامه می خوانند؟ میثم لطفی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی 

+ روش های خودشناسی : تست شخصیت 

+ مهارت مدیریت افراد هرمز پوررستمی

+ خلاصه کتاب موج سوم؛ نوشته الوين تافلر تافلر

+ انسان، زندگی و دانایی رضا داوری اردکانی

+ جهان گیری (ویروس کرونا) و نظم سیاسی، فرانسیس فوکویاما برگردان رحیم باجغلی

+ تفکر سیستمی چیست ؟ هدی ولی‌پور زند

+ امریکای دوران ترامپ و موج سوم الوین تافلر  بهروز بهزادی (روزنامه نگار)

+ ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی یووال نوح هراری:بی بی سی

+ «علم» ، «امید» و «بحران کرونا» 

+ اعتماد، به انسان یا به کرونا؟ مسئله این است کرونانت

+ موقعیت پساکرونایی انسان سعید قاسمی زاده

+ بعد از عبور از كرونا، ما كجا خواهيم بود؟ 

+ معنی تازه «سواد» در قرن ۲۱ حمیده احمدیان راد

+ انواع سازمان و انواع برنامه ریزی 

+ خلاصه کتاب: جهانی شدن فرهنگ، هویت 

+ تاریخ اجتماعی رسانه‌ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت 

+ مهارت های اساسی یک کودک قرن ۲۱ 

+ شکاف بین نسلی رسانه ای  دکتر حجت اله عباسی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی  مسیر آینده

+ عصر دانش‌ و ابعاد آن‌ دکتر پرويز حاجياني

+ فوکویاما علیه فوکویاما سیدمصطفی شاداب

+ مرگ مدرسه یا آیندۀ مدرسه؟ ابراهیم مجیدی*:

+ تافلر و فلسفه ی تربیت بازسازی گرایی عبدالله افراسیابی

+ تکنولوژی در جامعه فراصنعتی 

+ دانشگاه آرمانی‌شده: ضرورت دگرگونی معیارهای قدمایی فرهیختگی 

+ آرمانی‌سازی گذشته و آینده 

+ هویت چیست؟ 

+ زنده باد انقلاب! یووال نوح هراری

+ سرنوشت آینده بشریت چه خواهد شد؟ میچیو کاکو

+ شکل زندگی در ۵۰ سال آینده 

+ شخصیت شناسی آینده نگری 

+ کتاب انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر میچیو کاکو

+ آن بالا قفل شده است؛ جنبش ها را از پایین بیاغازید یادداشت‌های یک آینده‌پژوه

+ ۲۱ درس برای قرن ۲۱: کتاب تازه‌ای از یووال نوح هراری 

+ نگرانی‌های ما در قرن بیست و یکم بیل گیتس

+ بمب ساعتی در آزمايشگاه  یووال نوح هراری

+ آئين اطلاعات  

+ انقلاب صنعتی چهارم و نشانه های ظهور 

+ «انسان خداگونه» در انتظار فردا فرد پطروسیان

+ نقد کتاب « آموزش و دموکراسی در قرن ۲۱» اثر نل نادینگز؛ 

+ جامعه اطلاعاتی و جنسیت سها صراف

+ پیامدهای مدرنیت آنتونی گیدنز

+ فرهنگ در جهان بدون مرز 

+ فرهنگ جهانی چیست؟ 

+ نظم نوین جهانی 

+ «انسان سالاری»، محور جامعه اطلاعاتی. 

+ از خانه‌های زیر آب تا تور گردشگری به مریخ! 

+ پیش‌بینی جزئیات زندگی انسان در دو قرن آینده. 

+ مهارت های زندگی در قرن بیست و یکم  آسیه مک دار

+ «گردشگری»صنعتی میلیارد دلاری و استوار بر پایه ی آینده نگری پیشینیانِ فرهیخته ی ما رضا بردستانی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (3) – بخش پایانی دکتر همایون مهمنش

+ زندگی ما و زندگی آنها  علی دادپی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (2) دکتر همایون مهمنش

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (1) دکتر همایون مهمنش

+ پیش‌بینی آینده غیرممکن شده است فرانسیس فوکویاما

+ آیندگان ما را به‌سبب کدام خطای اخلاقی ملامت خواهند کرد؟ 

+ مقدمه‌ای برای همه آینده نگری‌ها/ ضروری‌ترین علمی که در کشور ما به آن بی‌اعتنایی می‌شود رضا داوری اردکانی

+ قدرت آینده مهدی صنعت‌جو

+ از عصر اطلاعات تا عصر مولكول. مترجم : فيروزه امين

+ تفاوت‌های حیرت‌انگیز فرزندان 

+ عجیب‌ترین قوانین ترافیکی دنیا> از جریمه خودروهای کثیف تا منع راندن خودروی مشکی در روزهای خاص 

+ فناوری‌های مورد استفاده در جنگ‌های آینده چه خواهند بود؟ 

+ موج فراصنعتی چه کسانی را خواهد برد هرمز پوررستمی

+ مدیریت استراتژیک پورتفولیو پروژه ها در هلدینگها و سازمانهای بزرگ  

+ ضرورت آینده پژوهی و نگاه به آینده به عنوان نقش برجسته روابط عمومی نوین 

+ تکنولوژی علیه تبعیض اندرو فینبرگ

+ آیا فکرعبور جایگزین رمز عبور می شود​​​​​​​ سید محمد باقر نوربخش

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی۲ 

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی 

+ نمایش زندگی اجتماعی در جامعه اطلاعاتی  مانا سرایی

+ سخنرانی بیل گیتس درباره بیماری‌های فراگیر، بهداشت جهانی و حملات بیولوژیکی حمیدرضا تائبی

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات دکتر امین گلستانی

+ روندهای علم و فناوری در سال 2017 حمدرضا میرزایی

+ دو گروه از جوانان در برابر « قانون کار » ونسا پینتو برگردان سعید جوادزاده امینی

+ اندیشیدن به آینده نظریه اجتماعی: آری به جامعه‌شناسی محمدرضا مهدیزاده

+ نقش جامعه اطلاعاتی در تحولات فرهنگی 

+ تحلیل اقتصادی آزادی دکتر محسن رنانی

+ آیا در کارها حضور بشر لازم است؟ 

+ آینده‎پذیری: چالش اساسی آینده‎پژوهی در جهان در حال توسعه. 

+ اثرات اقتصادی جامعه اطلاعاتی در جهان 

+ چگونه انسان‌ها از صد درصد توانایی مغز خود استفاده می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ آیا اینترنت اشیا ما را به ابر انسان تبدیل خواهد کرد؟ حمیدرضا تائبی

+ آیا سیاست می تواند از قرن 21 جان سالم به در ببرد؟. کنت میناگ

+ آینده، اکنون است ـ بخش اول آرش بصیرت

+ آینده، اکنون است ـ بخش دوم آرش بصیرت

+ سیاست‌گذاران همه کشورها خواهد بود. 

+ جهانی شدن و آموزش و پرورش 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995