Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


کوچک و فشرده شدن عمر کاری

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[15 Aug 2012]   [ ]

زمان انعطاف پذیر و بنگاه شبکه ای

در هم فشردن زمان هستۀ اصلی شکلهای سازمانی نوین فعالیت اقتصادی است.مدیریت انعطاف پذیر،استفادۀ بی وقفه از سرمایۀ ثابت،شدت بخشیدن به کارکارگران،اتحادهای استراتژیک،و پیوندهای بین سازمانی،همگی به کاهش زمان هر عملیات و تسریع بازگشت منابع انجامیده است.در واقع،روش مدیریت «بهنگام»موجودی،به نماد تولید کم مایه تبدیل شده است.

با وجود این،در اقتصاد اطلاعاتی،این فشردگی زمان عمدتاً بر استخراج زمان بیشتر از نیروی کار یا نیروی کار بیشتر از زمان،بنا به محدودیت وقت،متکی نیست.از انجا که پتانسیل ارزش سازی نیروی کار و سازمانها به میزان زیادی به استقلال نیروی کار آگاه برای تصمیم گیری در زمان واقعی وابسته است،مدیریت انضباطی سنتی نیروی کار برای سیستم نوین تولید مناسب نیست.برعکس،نیروی کار ماهر باید زمان خود را به گونه ای انعطاف پذیر مدیریت کند و گاه زمان کاری را بیشتر کند،گاه خود را با برنامۀ انعطاف پذیر وفق دهد،و در برخی موارد ساعات کاری و در نتیجه دستمزد را کاهش دهد. این مدریت زمان نگر جدید نیروی کار را می توان همان طور که جان آری پیشنهاد می کند نیروی کار« بهنگام » نامید.

یکی از دلایل رقابتی بودن بنگاه شبکه ای، چارچوب زمانی انطباق پذیری آن با تقاضای بازار و تغییرات تکنولوژی است. بنابراین، نمونۀ تولید شبکه ای، یعنی شرکت بافندگی چند ملیتی بنتون در سال 1995 از رقیب امریکایی خود یعنی شرکت گپ عقب ماند چون نتوانست همچون گپ به سرعت از مدلهای جدید که بر اساس سلیقه های متغیر مشتریان ایجاد می شود پیروی کند. شرکت گپ مدلهای خود را هر دو ماه یکبار تغییر می داد ولی شرکت بنتون تنها دو بار در سال اقدام به اینکار می کرد.

کوچک و فشرده شدن عمر کاری

کار، هستۀ مرکزی زندگی مردم است و در آیندۀ قابل پیش بینی نیز چنین خواهد بود. بویژه در جوامع مدرن، زمان کاری در ازای دریافت مزد، ساختار زمان اجتماعی را شکل می دهد. همانطور که پژوهش مدیسن نشان می دهد، در 100 سال اخیر کشورهای صنعتی در زمینۀ ساعت کاری سالانۀ هر فرد کاهش چشمگیری را مشاهده کرده اند. این کاهش زمان کاری در واقع بر افزایش چشمگیر تعداد کارگران که ناشی از افزایش تعداد شغلهاست سرپوش می گذارد. دلیل این افزایش مشاغل این است که اشتغال بیش از این که تابع تکنولوژی باشد، بسته به سازمان اجتماعی و نهادی، از گسترش سرمایه گذاری و تقاضا تأثیر می پذیرد.

ساعت کاری و توزیع آنها در چرخۀ زندگی و چرخه های سالیانه، ماهیانه و هفتگی زندگی مردم یکی از ویژگیهای اصلی احساس، لذت و رنج آنهاست. تکامل متفاوت این چرخه ها در کشورها و دوره های تاریخی مختلف نشان دهنده سازمان اقتصادی، وضعیت تکنولوژی، شدت درگیری های اجتماعی و نتایج قراردادهای اجتماعی و اصلاحات نهادی است. کارگران فرانسوی نخستین کسانی بودند که در کشورهای اروپایی، پس از مبارزات سخت اجتماعی و به قدرت رسیدن جبهۀ مردمی در سال 1936، 40 ساعت کار در هفته و حق استفاده از تعطیلات با حقوق را به دست آوردند. بریتانیای کبیر، امریکا و ژاپن، پایگاه استاخانوویسم بودند که توسط تجارت تحمیل شده بود و میزا تعطیلات کارگران پنجاه درصد یا یک سوم کمتر از کارگران آلمان، فرانسه، یا اسپانیا بود که هیچگونه تأثیری بر میزان بهره وری نداشت.

با این همه، بطور کلی به مدت بیش از یک قرن، از سال 1870تا1980، در اقتصادهای صنعتی می توان شاهد دو گرایش مرتبط به سوی کاهش زمان کار هر کارگر، و افزایش همگون سازی و تنظیم زمان کاری به عنوان بخشی از قرارداد اجتماعی بود که زیربنای دولت رفاهی است. اما به تازگی این روندها به سمت الگویی گرایش یافته اند که هر روز پیچیده تر و متغیرتر می شوند. به نظر م رسد مسأله اصلی، تنوع روزافزون زمان کاری و برنامه های کاری باشد که نشانگر گرایش به سوی تمرکز زدایی نیروی کار در فرایند کار است. از این رو، پژوهش سازمان بین المللی کار در سال 1994 در بارۀ تغییرات زمان کاری در 14 کشور صنعتی مشاهدات خود را بدین گونه بیان می کند:

پیداست در بلند مدت، کاهش ساعت کار گرایش مسلط جوامع خواهد بود. همچنین در 20 سال گذشته، در اکثر کشورها زمان کار کاهش یافت ولی این کاهش با ترکیبهای متفاوتی از افزایش کار پاره وقت، کاهش واقعی ساعت کار توافقی هفتگی و سالانه و ساعت کار در طول زندگی انجام گرفته است. با این حال، در تحلیل این گرایش اصلی ممکن است برخی از گرایشهای آشکار به سوی افزایش ساعات، دست کم در برخی از کشورها و برخی از گروههای کارگران در کشورهای مختلف را نادیده بگیریم. این گرایشها ممکن است نشان دهندۀ تفاوت فزایندۀ طول ساعت کاری در کشورهای مختلف یا در یک کشور پس از دورۀ طولانی استانداردسازی و هماهنگ سازی ساعات کار باشد.

دلیل این تنوع چیست؟از سویی،تفاوتهای نهادی در تنظیم بازارهای نیروی کار وجود دارد،امریکا،ژاپن،واتحادیۀ اروپا از منطقهایی کاملاً متمایز پیروی می کنند.از سوی دیگر،در داخل کشورها،ساعات کاری طولانی تر در دو گروه متمرکز هستند:متخصصان رده بالا و کارگران خدماتی فاقد مهارت.متخصصان رده بالا به دلیل نقشی که در تولید ارزش افزوده دارند،و کارگران بی مهارت به دلیل قدرت چانه زنی ضعیف شان که اغلب ناشی از وضعیت مهاجرت یا ترتیبات کاری غیر رسمی آنها است.ساعات کار کوتاه تر و برنامه های کاری غیر معمول با کار نیمه وقت و کار موقتی ارتیاط دارد،و عمدتاً به زنان و جوانانی مرتبط است که از تحصیلات مناسب برخوردار نیستند.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۹ آوریل ۲۰۲۴

انسان گلوبال

+ بهترین آموزش‌های یادگیری ماشین با پایتون -

+ آیا فناوری AI جای انسان‌ها را خواهد گرفت؟ -

+ شبكه ها --

+ ایران، پس از رهایی یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ نسل دهه ۸۰، دنبال تغییر نیست، خود ِ تغییره! //

+ ۳ تغییر که برای آینده محتوا و بازاریابی باید بدانید محسن راعی

+ تفكر توسعه‌خواهي دکتر شهیندخت خوارزمی

+ برترین شغل‌های حوزه کامپیوتر در سال‌های آینده  مهسا قنبری

+ صنعت چهارم و ویروس جهان‌گشا سرآغازی بر یک تحول بزرگ  مهدی صنعت‌جو

+ انقلاب صنعتی چهارم و تحولات کار در آینده  علی حسینی

+ آینده جهان از زبان مدیر عامل شرکت بنز 

+ چند نفر در جهان هنوز روزنامه می خوانند؟ میثم لطفی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی 

+ روش های خودشناسی : تست شخصیت 

+ مهارت مدیریت افراد هرمز پوررستمی

+ خلاصه کتاب موج سوم؛ نوشته الوين تافلر تافلر

+ انسان، زندگی و دانایی رضا داوری اردکانی

+ جهان گیری (ویروس کرونا) و نظم سیاسی، فرانسیس فوکویاما برگردان رحیم باجغلی

+ تفکر سیستمی چیست ؟ هدی ولی‌پور زند

+ امریکای دوران ترامپ و موج سوم الوین تافلر  بهروز بهزادی (روزنامه نگار)

+ ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی یووال نوح هراری:بی بی سی

+ «علم» ، «امید» و «بحران کرونا» 

+ اعتماد، به انسان یا به کرونا؟ مسئله این است کرونانت

+ موقعیت پساکرونایی انسان سعید قاسمی زاده

+ بعد از عبور از كرونا، ما كجا خواهيم بود؟ 

+ معنی تازه «سواد» در قرن ۲۱ حمیده احمدیان راد

+ انواع سازمان و انواع برنامه ریزی 

+ خلاصه کتاب: جهانی شدن فرهنگ، هویت 

+ تاریخ اجتماعی رسانه‌ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت 

+ مهارت های اساسی یک کودک قرن ۲۱ 

+ شکاف بین نسلی رسانه ای  دکتر حجت اله عباسی

+ انواع تفکر : تفکر انتقادی  مسیر آینده

+ عصر دانش‌ و ابعاد آن‌ دکتر پرويز حاجياني

+ فوکویاما علیه فوکویاما سیدمصطفی شاداب

+ مرگ مدرسه یا آیندۀ مدرسه؟ ابراهیم مجیدی*:

+ تافلر و فلسفه ی تربیت بازسازی گرایی عبدالله افراسیابی

+ تکنولوژی در جامعه فراصنعتی 

+ دانشگاه آرمانی‌شده: ضرورت دگرگونی معیارهای قدمایی فرهیختگی 

+ آرمانی‌سازی گذشته و آینده 

+ هویت چیست؟ 

+ زنده باد انقلاب! یووال نوح هراری

+ سرنوشت آینده بشریت چه خواهد شد؟ میچیو کاکو

+ شکل زندگی در ۵۰ سال آینده 

+ شخصیت شناسی آینده نگری 

+ کتاب انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر میچیو کاکو

+ آن بالا قفل شده است؛ جنبش ها را از پایین بیاغازید یادداشت‌های یک آینده‌پژوه

+ ۲۱ درس برای قرن ۲۱: کتاب تازه‌ای از یووال نوح هراری 

+ نگرانی‌های ما در قرن بیست و یکم بیل گیتس

+ بمب ساعتی در آزمايشگاه  یووال نوح هراری

+ آئين اطلاعات  

+ انقلاب صنعتی چهارم و نشانه های ظهور 

+ «انسان خداگونه» در انتظار فردا فرد پطروسیان

+ نقد کتاب « آموزش و دموکراسی در قرن ۲۱» اثر نل نادینگز؛ 

+ جامعه اطلاعاتی و جنسیت سها صراف

+ پیامدهای مدرنیت آنتونی گیدنز

+ فرهنگ در جهان بدون مرز 

+ فرهنگ جهانی چیست؟ 

+ نظم نوین جهانی 

+ «انسان سالاری»، محور جامعه اطلاعاتی. 

+ از خانه‌های زیر آب تا تور گردشگری به مریخ! 

+ پیش‌بینی جزئیات زندگی انسان در دو قرن آینده. 

+ مهارت های زندگی در قرن بیست و یکم  آسیه مک دار

+ «گردشگری»صنعتی میلیارد دلاری و استوار بر پایه ی آینده نگری پیشینیانِ فرهیخته ی ما رضا بردستانی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (3) – بخش پایانی دکتر همایون مهمنش

+ زندگی ما و زندگی آنها  علی دادپی

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (2) دکتر همایون مهمنش

+ سیستم های پیچیده و تفکر سیستمی (1) دکتر همایون مهمنش

+ پیش‌بینی آینده غیرممکن شده است فرانسیس فوکویاما

+ آیندگان ما را به‌سبب کدام خطای اخلاقی ملامت خواهند کرد؟ 

+ مقدمه‌ای برای همه آینده نگری‌ها/ ضروری‌ترین علمی که در کشور ما به آن بی‌اعتنایی می‌شود رضا داوری اردکانی

+ قدرت آینده مهدی صنعت‌جو

+ از عصر اطلاعات تا عصر مولكول. مترجم : فيروزه امين

+ تفاوت‌های حیرت‌انگیز فرزندان 

+ عجیب‌ترین قوانین ترافیکی دنیا> از جریمه خودروهای کثیف تا منع راندن خودروی مشکی در روزهای خاص 

+ فناوری‌های مورد استفاده در جنگ‌های آینده چه خواهند بود؟ 

+ موج فراصنعتی چه کسانی را خواهد برد هرمز پوررستمی

+ مدیریت استراتژیک پورتفولیو پروژه ها در هلدینگها و سازمانهای بزرگ  

+ ضرورت آینده پژوهی و نگاه به آینده به عنوان نقش برجسته روابط عمومی نوین 

+ تکنولوژی علیه تبعیض اندرو فینبرگ

+ آیا فکرعبور جایگزین رمز عبور می شود​​​​​​​ سید محمد باقر نوربخش

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی۲ 

+ جامعه اطلاعاتی, دگرگونی تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تحول در روابط انسانی 

+ نمایش زندگی اجتماعی در جامعه اطلاعاتی  مانا سرایی

+ سخنرانی بیل گیتس درباره بیماری‌های فراگیر، بهداشت جهانی و حملات بیولوژیکی حمیدرضا تائبی

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات دکتر امین گلستانی

+ روندهای علم و فناوری در سال 2017 حمدرضا میرزایی

+ دو گروه از جوانان در برابر « قانون کار » ونسا پینتو برگردان سعید جوادزاده امینی

+ اندیشیدن به آینده نظریه اجتماعی: آری به جامعه‌شناسی محمدرضا مهدیزاده

+ نقش جامعه اطلاعاتی در تحولات فرهنگی 

+ تحلیل اقتصادی آزادی دکتر محسن رنانی

+ آیا در کارها حضور بشر لازم است؟ 

+ آینده‎پذیری: چالش اساسی آینده‎پژوهی در جهان در حال توسعه. 

+ اثرات اقتصادی جامعه اطلاعاتی در جهان 

+ چگونه انسان‌ها از صد درصد توانایی مغز خود استفاده می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ آیا اینترنت اشیا ما را به ابر انسان تبدیل خواهد کرد؟ حمیدرضا تائبی

+ آیا سیاست می تواند از قرن 21 جان سالم به در ببرد؟. کنت میناگ

+ آینده، اکنون است ـ بخش اول آرش بصیرت

+ آینده، اکنون است ـ بخش دوم آرش بصیرت

+ سیاست‌گذاران همه کشورها خواهد بود. 

+ جهانی شدن و آموزش و پرورش 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995