حضور سید مهدی حسینی آهنگساز ایرانی در بیست و دومین فستیوال موسیقی معاصر ساند ویز در سن پترزبورگ
اجرای قطعه «سکوت» اثر سید مهدی حسینی توسط آنسامبل ساندویز در سالن فیلارمونی سن پترزبورگ روسیه
در تاریخ ٣٠ آبان ماه مصادف با ٢١ نوامبر قطعه «سکوت» اثر سید مهدی حسینی، آهنگساز ایرانی در بیست و دومین فستیوال موسیقی معاصرروسیه «ساند ویز» به اجرا در خواهد آمد. این اثر که به سفارش این فستیوال ساخته شده است، به رهبری برد کایر از امریکا در سالن فیلارمونی دولتی سن پترزبورگ روسیه اجرا خواهد شد.
دکتر سید مهدی حسینی، فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از کنسرواتوار دولتی سن پترزبورگ می باشد که در سالهای اخیر در پایتخت فرهنگی روسیه و در زمینه موسیقی آکادمیک حضوری فعال داشته است که می توان به حضور وی در فستیوال های مختلف موسیقی از قبیل بهار موسیقی سن پترزبورگ، معاصر شرق و غرب، معاصران گذشته و اجرای آثار وی توسط ارکستر سمفونی آکادمیک سن پترزبورگ، ارکستر سمفونی فیلارمونی سن پترزبورگ و انتشار آثار وی توسط انتشارات کامپازیتار سن پترزبورگ اشاره داشت.
شایان ذکر است تعدادی از آثار این آهنگساز شامل سمفونی مونودی، کنسرتو برای کوارتت زهی و ارکستر، بلوچ، و ... که در روسیه ضبط شده است توسط انتشارات ارغنون (صاحب امتیاز نشریه گزارش موسیقی) در دست انتشار می باشد که بزودی بدست علاقمندان خواهد رسید.
بیوگرافی
سید مهدی حسینی، در سال ۱۳۵۸ در تهران به دنیا آمد. در ایران نزد فرهاد فخرالدینی به فراگیری تئوری موسیقی ایرانی و اصول آهنگسازی پرداخت. در ادامه، تحصیلات خود را در رشته آهنگسازی کنسرواتوار دولتی سن پیترزبورگ به نام ریمسکی کورساکف به پایان رسانیدهاست. در این دوره آهنگسازی را نزد پرفسور الکساندرمناتساکانیان (از شاگردان دمیتری شوستاکویچ) فراگرفت. در ادامه نزد پرفسور ناجیل آزبُرن (آهنگساز و پرفسور دانشگاه اِدینبورگ اسکاتلند) دراتریش به فراگیری آهنگسازی پرداخته و در سال ۱۳۸۷ برای اتمام دورهٔ دکترا مجدداً به کنسرواتوار سن پترزبورگ بازگشته و در ادامه تحصیلات آهنگسازی را نزد پرفسور سرگئی اسلانیمسکی دنبال نمودهاست. همچنین در زمینهٔ تئوری و ساختارشناسی موسیقی نزد پرفسور تاتیانا برشادسکایا مشغول به تحصیل بودهاست.
حسینی بعنوان آهنگساز و موزیکولوگ در هردو رشته کماکان فعال بودهاست و تحقیقات وی روی موسیقی بومی ایران، بطور چشمگیری تأثیر پذیر بر روی آثارآهنگسازی وی داشتهاست. بعنوان مثال تحقیق بر روی موسیقی شمال خراسان (قوچان) و استفاده از مقام شاخَتائی – زارنجی، قطعهٔ گوزل و مقام گریلی در «کوارتت زهی نمرهٔ یک». استفاده از قطعهٔ خسرو و شیرین (سنگین سماع) موسیقی لرستان در «سمفونی نمرهٔ یک»، استفاده از موسیقی بختیاری در «کوارتت زهی نمرهٔ دو»، «سونات ترکمن» برای ویولن و پیانو بر اساس موسیقی ترکمن صحرا (قطعات: باغلارهی، دون گرک و تشنید)، «کنسرتو برای کوارتت زهی و ارکستر» که بر اساس موسیقی تربت جام (قطعهٔ مشق پلتان) ساخته شدهاست و یا «قطعه بلوچ» که اثری برای آنسامبل میباشد براساس موسیقی سیستان وبلوچستان (قطعات: ذوالجلال-گواتی، لیکو دلکانی، کلمپور و مست قلندر) ساخته شدهاست.